Vanmiddag kwam mijn vriendin thuis en zei dat de voorrem opeens luidruchtig aanliep , piepte en stonk. Nou ik ga vaak naar rally’s en daar ruik je ook wel van die overbelaste remmen… nou zo stonk de C2 ook. Citroen assistance gebeld en binnen 45 minuten stond er een monteur en die heeft ter plekke bij mij op de oprit de remmerij uit elkaar gehaald en geconstateerd dat de blokken niet meer konden bewegen vanwege roest. Er staat 33000 km op de teller en Citroen geeft pas bij 50000 op dat de remmen uit elkaar moeten. Erg vaag… Maar hij is weer OK. Zeer goede service moet ik zeggen….
Maar zijn er meer mensen die dit al hebben gehad?
C YA
Hessel Roskam
Ik denk het wel, hij liep ook niet meer goed rechtuit. Heb net even gereden na de reparatie maar hij rijd weer als vanouds…. erg goed dus.
C YA
Hessel Roskam
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Roest? Tjonge, da’s sterk. Wat was er gaan roesten dan? De metalen rug van de remblokken zelf of de ‘zuigers’ in de remklauwen? Als het dat laatste is, vind ik dat erg vlot. Als je C2 nu tien jaar oud was…
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Roest op de schijven kan niet, da’s er meteen af bij remmen…
Ik denk hetzelfde euvel als de achterremmen van onze hydropneumatische broeders?
De bagger in de klauw verroest en laten de blokken kleven.
René van Maren schreef:Ik denk hetzelfde euvel als de achterremmen van onze hydropneumatische broeders?
De bagger in de klauw verroest en laten de blokken kleven.
Precies. Je hebt ook maar een beetje oxydatie nodig om de blokken te laten klemmen. Is ook geen oxydatie van de schijf maar oxydatie van de klauw.
Wat ik dus al zei in mijn eerst post, de blokken konden niet meer bewegen….
C YA
Hessel Roskam
Het gaat hier om “roest/oxidatie” tussen het aanligvlak van de remblokken in de klauw. Door water e.d. ontstaat er (als er geen vet meer zit) een vorm van roest om het aanligvlak van het remblok en daardoor kan deze niet meer goed bewegen en kan zelfs vast gaan zitten.
@hessel: hoe kom je erbij dat citroen bij 50000 km voorschrijft dat de remmen los moeten??
Het beste is om de remblokken iedere beurt even uit de klauw te halen en opnieuw in het kopervet te zetten (ivm hoge interval: 30.000 km en 2 jaar).
Vertel dat ook even aan mijn dealer wil je
C YA
Hessel Roskam
Gister reed ik in Zwolle en is de remmerij rechtsvoor ook vastgelopen , maar die zat goed vast. Auto via assistance laten afslepen en hij is vandaag bij de dealer in Zwolle gecleaned, het bleek dat de achter remmen ook vastzaten. Ben ik de enige die dit heeft meegemaakt of is mijn dealer de enige die bij de 30000km beurt de remmen niet cleaned.
C YA
Hessel Roskam
Heb de auto inmiddels weer in mijn bezit en hij rijd als nooit tevoren, wat een verschil. Ik kan iedereen aanraden wanneer de remmen nog nooit zijn gereinigd deze te laten reinigen.
P.s: Ben ik de enige die nog op het C2 gedeelte van het forum kijkt???
C YA
Hessel Roskam
het inderdaad redelijk rustig op bepaalde onderdelen van dit forum
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Staat de auto vaak buiten? Wordt er dagelijks mee gereden?
Het feit dat hij buiten staat, worden remmen meer blootgesteld aan de krachten van de natuur, waardoor roest sneller optreedt dan bij een wagen die in een garage staat.
Ook het feit dat er niet dagelijks mee gereden wordt, kan voor problemen zorgen. Als ik eens een dag niet met de C2 buitenkom, zijn de remmen de eerste tientallen meters ook serieus luidruchtig. En de achterste blijven zelfs even kleven, ook al staat de auto in een garage.
Bedankt voor de reacties. en het melden van het probleem
Ik herken dit en ga morgen gelijk een afspraak met de garage maken.
Mijn C2 is een 1.1, momenteel ongeveer 35.000 km gereden. Heb al drie keer bij lange afstanden een luid fluitend geluid gehoord.
Het klinkt duidelijk als ik rechtdoor rijd en ietsje naar links bij moet sturen. Naar rechts hoor ik niks. Het gekke is dat het niet constant is. Bijvoorbeeld pas na dik 150 km. Dan hoor ik het een tijdje, 5 à 10 km en ineens is het weer weg.
Ik hoor ook duidelijk een krassend geluid bij het remmen als de auto een aantal dagen heeft stil gestaan.
Ik weet inmiddels dat dit oxidatie aan schijven en/of remklauwen is. Dat daardoor de remmen kunnen blokkeren had ik niet bij stil gestaan.
Ik zal gelijk alle remmen laten schoonmaken, invetten etc.
Bedankt.
Wat een handige tips! Iedereen hartelijk dank voor de nuttige bijdragen.
Ik herken veel in deze beschrijvingen. Onlangs heb ik de Sensodrive van mijn moeder gekregen. Ze heeft de auto in 2003 nieuw gekocht en de C2 heeft pas 33.000 km gelopen! Hoewel ik de auto zelf nooit uit zou zoeken vind ik het wel een leuk model, ook van binnen leuke details en vrolijke kleuren. Ook de aparte stoelen achterin vind ik leuk. Als je er niet te hard mee rijdt valt het met het geluid ook wel mee. Al met al best een fijne aanwinst.
Probleempje is dat de remmen, zoals hierboven omschreven, een geweldige piep laten horen. Dit begint inderdaad pas als de auto opgewarmd is, na pak hem beet 20 of 30 km. Mijn moeder reed nooit verder dan een paar km dus die heeft dat zelf nooit gehoord.
Ik begrijp dat het probleem bekend is. Kan iemand me aangeven hoeveel het gekost heeft om eea weer in orde te maken?.