Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Forummer Heer Anton rijdt al decennia Citroën. DS, CX, XM: alles wat groot en complex is, heeft Heer Anton beproefd. Het heeft hem tot waanzin gedreven en desondanks blijft hij verliefd op zijn Française temidden van alle saaie Burda-lezeressen. Onlangs heeft hij in een vlaag van verliefdheid een C5 Tourer gekocht, natuurlijk in de meest gecompliceerde uitvoering. Heer Antons hart heeft weer eens gewonnen!
Voor we beginnen: met Citroën-rijders bedoel ik diegenen die in het hogere segment rijden. Minimaal hydraulisch geveerd en dermate ingewikkeld dat de meeste monteurs als lijfspreuk hebben: “Ik weet het niet”.
Sinds kort bezit ik een C5 Tourer voorzien van een 3.0 HDi 240 motor uit de Jaguar-stallen. Citroën en Jaguar, een combinatie die associaties oproept aan Citroën en Maserati. Op het moment dat je de aanbieder het geld overhandigt waardoor je eigenaar wordt van dit avontuur, verneem je een lichte doch niet onaangename tinteling in het kruis. Die is te vergelijken met de sensatie welke je als kind ervoer wanneer je je vaders wekker uit elkaar gehaald had en de sleutel in het slot hoorde, hetgeen zijn thuiskomst aankondigde. Vandaar dat Citroën rijden een “milde” vorm van masochisme is.
In deze categorie zijn ook geen autoverkopers. Een Citroën wordt je niet verkocht. Die koop je zelf, daarvoor ben je alleen zelf verantwoordelijk. Dit vrijwaart de beambte in de showroom van aansprakelijkheid indien er problemen zijn die zoals gewoonlijk in de werkplaats vallen onder het adagium van de eerste alinea. Die verkoper is uitsluitend aanwezig om het volumesegment aan de man te brengen, met argumenten welke geloofwaardiger dienen te zijn dan die van zijn Japanse collega’s. Al moet hij ervoor liegen. Lang niet iedere Citroën rijdt als een Citroën. Juist die rijkwaliteit is het verslavingsaspect van Citroën. Een glooiïng in het wegdek ontlokt hem een diepe zucht gevolgd door een zachte landing.
Lang geleden werd mij gevraagd of een Citroën vrouwelijk is. Dit heb ik bevestigend beantwoord. Want indien een heer interesse heeft in een dame die zijn pad kruist, weet hij “hoe en waar”, maar alleen zij weet “wanneer”. Als je voornemens bent naar een bestemming te rijden, weet je hoe en waarmee je de afstand wenst te overbruggen. Echter de Citroën bepaalt of en wanneer je er arriveert. Vandaar.
Er zijn lieden die vinden dat de nieuwe C5 op een Opel, Audi, Skoda Superb, dan wel op een Volkswagen lijkt. Echter, als er op de A1 aan de andere kant van de vangrail te midden van al het gangbare een C5 rijdt, dan heb je hem – of eigenlijk haar - wel gezien! Als ware het die ene Française te midden van een groep dames die als overeenkomst hebben van Duitse afkomst te zijn dan wel een abonnement op de Burda te hebben.
Zoals het een grote Citroën betaamt, kan het vervolg alle kanten uitgaan, maar vervolgd wordt dit!
tekst: Heer Anton, foto: waterman, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat een geweldig stukje proza! Meer van dat!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Zo lezen we ze graag. Dank heer Anton voor uw relaas tot zover!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Geweldig verhaal Heer Anton vooral het antwoord op de veel gestelde vraag aan en van een Citrofiel “is een Citroën vrouwelijk?”
Dit heb ik bevestigend beantwoord. Want indien een heer interesse heeft in een dame die zijn pad kruist, weet hij “hoe en waar”, maar alleen zij weet “wanneer”
Groetjes, Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Alleen een Heer Anton schrijft als een Heer Anton…
briljant!
Met een grote glimlach van herkenning gelezen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prachtig stukje
Heer Anton schreef:Een Citroën wordt je niet verkocht. Die koop je zelf, daarvoor ben je alleen zelf verantwoordelijk. Dit vrijwaart de beambte in de showroom van aansprakelijkheid indien er problemen zijn die zoals gewoonlijk in de werkplaats vallen onder het adagium van de eerste alinea.
Dit moet Citroën gewoon op het verkoop contract zetten
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Geweldig geschreven, meer
Een Citroën kopen een avontuur. Na het stuk een aantal malen te hebben gelezen ontkom ik er niet aan het “avontuur” te plaatsen in de negatieve context van het betoog. In die zin doet u het merk dus wel degelijk tekort. Het “avontuur” in die context is al lang geleden een dichtgeslagen boek bij Citroën. Er worden geen slechte auto’s meer gemaakt, alleen is er nog wel verschil in kwaliteit. Gaan we kijken bij VAG, dan is het een aanfluiting van jewelste dat men het gore lef heeft gehad slechte onderdelen op motoren te plaatsen en op die manier de kopers als proefkonijnen in te zetten. In die zin bepaalt dus kennelijk ook een VW of je de bestemming daadwerkelijk bereikt. Maar iets dergelijks zagen we ook bij PSA/BMW. Bij Toyota was het een hele aaneenschakeling van zaken die het daglicht nauwelijks konden verdragen. VAG en Toyota staan te boek als kwaliteitsmerken. PSA niet? Kom, laten we wel wezen, mechaniek kan falen, altijd, overal en onaangekondigd. Een Citroën, zeer zeker ook de grote in het gamma, kun je tegenwoordig gerust uit rationele overwegingen aanschaffen. Je onderscheidt je met zo’n voiture in positieve zin van de grijze massa. En daar zijn we het tenslotte grondig over eens.
Dan over de rijkwaliteiten die slechts de grote Citroëns zouden kunnen bieden? Oneens! Ik beleef tonnen plezier aan mijn DS3, die rijdt echt als een Citroën in de zin van een perfecte combinatie van comfort versus sportief rijgedrag. Geen enkele andere wagen in de klasse van de DS3 rijdt als een DS3. Ervaar dat zelf maar eens….......
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Een korreltje zout, Willem…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuk verhaal! Heel herkenbaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Willem1671 schreef:Een Citroën kopen een avontuur. Na het stuk een aantal malen te hebben gelezen ontkom ik er niet aan het “avontuur” te plaatsen in de negatieve context van het betoog. In die zin doet u het merk dus wel degelijk tekort. Het “avontuur” in die context is al lang geleden een dichtgeslagen boek bij Citroën. Er worden geen slechte auto’s meer gemaakt, alleen is er nog wel verschil in kwaliteit. Gaan we kijken bij VAG, dan is het een aanfluiting van jewelste dat men het gore lef heeft gehad slechte onderdelen op motoren te plaatsen en op die manier de kopers als proefkonijnen in te zetten. In die zin bepaalt dus kennelijk ook een VW of je de bestemming daadwerkelijk bereikt. Maar iets dergelijks zagen we ook bij PSA/BMW. Bij Toyota was het een hele aaneenschakeling van zaken die het daglicht nauwelijks konden verdragen. VAG en Toyota staan te boek als kwaliteitsmerken. PSA niet? Kom, laten we wel wezen, mechaniek kan falen, altijd, overal en onaangekondigd. Een Citroën, zeer zeker ook de grote in het gamma, kun je tegenwoordig gerust uit rationele overwegingen aanschaffen. Je onderscheidt je met zo’n voiture in positieve zin van de grijze massa. En daar zijn we het tenslotte grondig over eens.
Dan over de rijkwaliteiten die slechts de grote Citroëns zouden kunnen bieden? Oneens! Ik beleef tonnen plezier aan mijn DS3, die rijdt echt als een Citroën in de zin van een perfecte combinatie van comfort versus sportief rijgedrag. Geen enkele andere wagen in de klasse van de DS3 rijdt als een DS3. Ervaar dat zelf maar eens….......
Beste Willem,
Bedankt voor je informatie over VAG etc. Wat betreft de rijkwaliteit van een DS3: Een DS3 met veerbollen is mij niet bekend, dus het comfort en sportiviteit liggen wat ver uiteen.
Ik rijd ruim een halve eeuw hydraulische Citroëns. De eerste vond ik op de parkeerplaats in een plas hydraulique terug en de laatste, een XM 2.5 turbodiesel heb ik weg moeten doen omdat o.a. Citroën Nederland niet in staat is een rammelende multisnaar te verhelpen. Tot en met de bouten braken af. Om te voorkomen dat ik verbannen word naar het klachtentopic zal ik hier niet verder uitwijden over de tussenliggende “avonturen”. Eentje nog: Mijn studievriend, eveneens Citroënist van het eerste uur, die in Engeland een succesvol familliebedrijf runt, had voor de directie 5 XM`s in gebruik. Alle vijf de zelfde makke aan de airco…Ctroën GB zei: “komt nooit voor”. De kontacten van de achterlichten zijn van ijzer… Dit roest!! Voor het wegrijden even op de achterklep slaan helpt tijdelijk. etc. etc. De familie rijdt thans Chrysler 300 touring.
Maar wat het rijden in een Citroën C5 240 Hydraulique betreft: “ik kan geen Bentley betalen” Geweldig!!!
Mazzeltov,
Heer Anton.
Standaard tekst Citroen medewerkersDAT WEET IK NIET!!!!
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Op de DS3/C5 meet op 26 januari dit jaar heb ik een tijdje met Heer Anton en zijn vrouw staan praten. Heer Anton had een duidelijke mening over Citroënrijders. Mooi om te zien hoe iemand zo vol liefde over zijn auto kan spreken en schrijven.
Ik ga in deze met Willem1671 mee: Een Citroën als de DS3 kun je tegenwoordig ook prima uit rationele overwegingen kiezen. Bij mij deed naast het feit dat ‘ie gewoon mooier is dan z’n concurrenten en in ieder geval een stuk prettiger rijdt dan een P*l* ook de lage bijtelling mij voor een DS3 kiezen.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Totaal aantal Berichten: 6497
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als je voornemens bent naar een bestemming te rijden, weet je hoe en waarmee je de afstand wenst te overbruggen. Echter de Citroën bepaalt of en wanneer je er arriveert.
Briljant…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
@ Heer Anton,
Deze verhalen zijn inderdaad een onlosmakelijk deel van het oude Citroën. Er zijn echter in de afgelopen jaren enorme inhaalslagen gemaakt. U zult dit zonder twijfel gaan ervaren in uw nieuwe auto. Wat echter blijft is hoe meer op en aan een auto, hoe meer kans op een storing, vooral op electrisch gebied. Dit geldt voor ieder merk. Ook bij de als kwaliteitsmerken te boek staande merken. Ik zou zelfs zeggen vooral bij die merken..
Veel plezier in uw nieuwe wagen!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem1671 schreef:Dan over de rijkwaliteiten die slechts de grote Citroëns zouden kunnen bieden? Oneens! Ik beleef tonnen plezier aan mijn DS3, die rijdt echt als een Citroën in de zin van een perfecte combinatie van comfort versus sportief rijgedrag. Geen enkele andere wagen in de klasse van de DS3 rijdt als een DS3. Ervaar dat zelf maar eens….......
Heb je veel rijervaring in een grote Citroën zoals DS/CX/XM/C6?
Dan verbaast me je uitspraak als dat zo is…
Dan vraag ik me af hoe je die rijervaring beleeft heb.
Ik geloof je direct dat de DS3 met al zijn kwaliteiten je veel rijplezier bied. Zelf vind ik het ook een leuk wagentje.
Maar om het in dezelfde klasse te zetten als de grote Citroëns dat is echt onzin. Een DS3 heeft niet dezelfde eigenschappen, en daar is die ook niet voor ontworpen of ooit de bedoeling geweest om te worden vergeleken met de grote Citroëns
De DS3 is in de markt gezet om een nieuw segment aan te trekken wat prima gelukt is.
Een DS3 is leuk, maar een grote Citroën is echt een andere klasse op vele fronten, zoals confort, technische oplossingen, wegligging, en luxe. Hierbij natuurlijk rekening houden met het tijdsbeeld.