Ik heb sinds 2011 een berlingo xtr 90pk , 1.6hdi .
Pracht van een wagen , reden aankoop was gezinsuitbreiding , ideaal hiervoor.
Enkel krijg ik het verbruik nooit lager als 7l/100km , heb alles geprobeerd . reeds 40 000km
-Schakelen rond 2000toeren zit verbruik rond 7.5l/100 (zeer rustig optrekken)
-Schakelen vanaf 3000toern zit verbruik rond 8l/100
-Op snelweg met cruise control op 120km/u zit verbruik tussen 7.5 en 8.6 l/100
Heb onlangs banden omgewisseld , van de brede 16” 215/55 naar de smalle 15” 195/65 . Maar ook dit heeft weinig invloed.
Ik vind dit te veel (met een volle naftbak doen we amper 600km) , daarom overweeg ik 2 dingen :
1) laten chippen , zodat men verbuik hopelijk wat lager ligt
2) terug inruilen bij de garage en voor de facelift xtr gaan maar dan een benz , of de 110pk versie.
Hebben er nog mensen met een xtr van 2011 dit verbruik? Dit voel je wel aan de centjes als je elke week aan de pomp hangt .
Of ben ik gewoon men zuinige seat (3.5 tot 4l/100km )gewend .
grtz
Dat is wel een hoog verbruik. Mijn 2.0 HDi verbruikt 5.6 ltr op 100 km. Dus zowat 1 : 18. En dat gedurende enkele jaren.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Het zit wel aan de bovenkant van wat er mogelijk zou moeten zijn, maar cijfers als met de Seat zul je natuurlijk halen met zo’n grote, zware auto. Op Spritmonitor kun je zien wat de Duitsers zoal voor cijfers halen met deze auto/motor. Gemiddeld doen ze 6,12 l/100 km.
Ik heb de XTR 1.6HDI 90pk EGMV (automaat + start/stop) Facelift sinds einde November. (4000km)
Jammer genoeg moet ik zeggen dat ons verbruik ook niet onder de 7L te krijgen is.
Dus ik vrees dat je idee om Uw XTR om te ruilen ook niet gaat werken.
De optie voor het chippen ben ik ook hard aan het overwegen (durf niet wegens garantie)
Persoonlijk vindt ik het toch ook redelijk veel voor een 1.6HDI, in de boekjes lees je altijd over een verbruik rond de 6L.
Ik wacht nog even af, na de winter kijk ik eens opnieuw.
Nu is het veel verwarmen, korte afstand met koude motor, voorruit ontdooien, ...
Ik hoop dat het dan zal minderen.
Mvg.
Pieter
bedankt voor de snelle reactie’s .
En ja idd verbruik is veel , ik had gedacht in boekje 6l , dus pak in werkelijkheid rond de 7l.
Dus met een nieuwe heb je ook zoveel verbruik , toch chippen denk ik dan maar zou die dan 1l zakken ?
Zou de 110 pk ook zoveel verbruiken .
Ik weet niet of ik dit verbruik kan volhouden , elke week ongeveer 70 euro tanken , en dan geen 600km kunnen rijden , de auto is wel zeer praktisch enzo maar dit is toch duur rijden .
Mensen met dezelfde ervaringen van groot verbruik of heb ik juist de pech van een zuipertje .
En in overleg met garage , mag ik de auto chippen bij een ervaren tuner , met rolbank test. Ikzelf heb ook goede ervaringen met chippen 180 000km met 2de auto en nog geen stukken gehad.Ben wel over algemeen rustige rijder , af en toe doorstampen .
grtz
Ik heb toch wat meer overtuiging nodig i.v.m. het chippen.
Mijn vrouw (de hoofdgebruiker van onze berlingo) werkt op 6km van ons huis, waaronder 6 verkeerslichten en een redelijk druk stuk van +/- 1.5km.
Onze vorige wagen (citroen c3 1.4HDI 75pk) zat ook op een verbruik van 6.5L, dus ik vrees dat wij ons hoog verbruik niet zo snel kunnen oplossen om wille van deze korte afstanden 2x per dag.
Mvg.
Pieter
gister nog eens wat uitgetest . Heb 30km gereden , geschakeld echt bij 2000tr(of nog minder) , als ik op schakelelde , het gas niet volledig los ,lichtjes ingedrukt houden dan schakelen .
Kwam ik aan verbruik van 6.9l/100km . Ik blij voor is van die 7 en vooral van de 8.7l/100km af te zijn.
Maar zo kan je toch niet altijd rijden , zeer snel schakelen . Word de auto dan niet gigantisch lui . Ik weet niet wanneer de turbo opgaat , maar denk onder 2000tr nog niet fel.
Iemand anders misschien zijn rijgedrag is uitleggen kwazie verbruik.
grtz
het is natuurlijk een hoge auto…
maar dan vind ik 7 liter nog veel…
onze C3P met 1.6 hdi zit rond de 5.7/100
en de C4P zit rond de 6.4/100
zelfs de C5-3 die ik heb gehad deed het beter met 6.5/100
ik weet het , maar wat doe je eraan ??
Wees blij dat je geen benzine versie hebt.
Mijne 1600 cc Berlingo 90pk zit ik rond de 10 liter/100km.
al een geluk doe ik jaarlijks weinig km…:)
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-
Veel de achterruit verwarming/airco gebruiken bij dit weer is ook niet optimaal voor het verbruik.
Plus als het buiten zo koud is, dan kan het langer duren voordat de motor op optimale temperatuur is voor gebruik, dus rij je korte stukjes sowieso minder zuinig.
Bandenspanning controleren is ook belangrijk maar heb je vast al gedaan.
Verder zou ik het niet weten, maar verbruik is wel aan de hoge kant ja. succes!
dat klopt idd…
aanvankelijk dacht ik toch dat het berlingo eigen is, mijn 1.9 D die ik in 2003 heb gekocht
kwam ook niet onder de 7 liter…
en die had maar 68 pk
maar als ik op spritmonitor kijk…
moet het toch lager kunnen??? maar er zijn er ook die hetzelfde verbruik hebben…
Beste, rond de 7 liter is een hoog verbruik, maar voor korte afstanden is het wel normaal dat het verbruik heel wat hoger ligt. Ik reed in het begin met mijn berlingo 1.6HDI XTR zoals er vroeger gereden werdt met een diesel (deze auto is overigens mijn eerste diesel die ik ooit gehad heb, altijd benzien gehad) op het koppel zoals ze bij ons zeggen. Hierdoor had ik een hoger verbruik dan ik op het www kon terug vinden. Uiteindelijk een site gevonden over het nieuwe HDI diesel rijden en wat blijkt, je mag, moet je pedaal flink induwen en hogere toeren maken. Hierdoor zakte mijn verbruik naar in de zomer: 5.8l/100km en in de winter 6.2l/100km. Ik rijd dagelijks 100km woon werk verkeer met flink wat afwisseling in snelheden. ik merk wel dat in de stad rondrijden met verkeerslichten en dergelijke mijn verbruik flink wat hoger ligt. Ik zou zeggen zoek het eens op op het www en probeer de tips eens toe te passen. mvg, Stijn De Boel
ah bedankt . Ik ben momenteel van alles aan het uit testen . Momenteel ben ik bezig met het rijden zonder airco , en schakelen rond de 2000tr , met gaspedaal lichtjes ingedrukt .
verbruik momenteel (met dit koude weer) : 7.4l/100km
Volgende tankbeurt gaat dus zijn wat jij zegt , motor rustig warm rijden en dan stevig door trekken.
Zal eens kijken of ik iets vind op het web over de hdi.
grtz
Wat ik me afvraag , heb ik de enigste berlingo die zoveel verbruikt , of reageren de andere berlingo rijders niet. Als ik de enigste ben met dit zware verbruik , ga ik de garage eens aanspreken voor de mogelijkheden
Stop er ook eens een nieuw luchtfilter in.
Gr. Wim.
ja die dingen weet ik allemaal , bandenspanning elke maand in het oog , olie , luchtfilter zuiver maken of nieuwe steken . Auto heeft ook nog maar 30 000km. Maar helpt allemaal niet . Nu las ik hier juist van iemand met 75pk berlingo die zijn verbruik ook rond de 7.5l lag , en is na de garage gegaan , en nu zit hij rond de 6.2 l . Wat doen ze daar dan , regeling van inspuiting enzo . Waarom kijken de garage’s dan niet bij elke nieuwe auto dit na . Of zouden ze hem gewoon de boordcomputer laten beliegen?
Kan een garagist iets aan de afstellingen van verbruik doen dan , zonder dat de prestatie’s eronder leiden.
mvg