er borrelt al een paar dagen een vraag in mijn hoofd:
in een 19TZI zit een monopoint injectie, in een GTI type 3 een multipoint.
nu lees ik net ook weer dat een multipoint beter reageert dan een mono.
hoe kan het dan dat volgens de fabrieksopgave de tijd van 0 tot 100, en de top hetzelfde zijn?
kan iemand mij dat uitleggen? waar zit nu het verschil in?
mijn eigen gevoel zegt dat de GTI veel sneller reageert dan de TZI, mijn vorige BX
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Mijn tzi was toch echt even snel als een gti
Een gti met kat is ongeveer even snel als een tzi maar heeft wel een hogere top. Een katloze gti is een stuk sneller dan een tzi.
Het verschil zit em natuurlijk in de compressieverhouding en de inspuiting.
Maar staar je niet blind op cijfers die op papier staan, want elke motor kan op z’n eigen gebied sneller zijn.
Voorbeeld.
Een 1.9tzi heeft 110pk een 1.9Gti 16v mk1 160pk, toch was ik een heel stuk sneller op de slalom.
Maar zet ze nou eens op de snelweg naast elkaar, dan kun je lachen!
WYD schreef:Mijn tzi was toch echt even snel als een gti
Een gti met kat is ongeveer even snel als een tzi maar heeft wel een hogere top. Een katloze gti is een stuk sneller dan een tzi.Het verschil zit em natuurlijk in de compressieverhouding en de inspuiting.
Maar staar je niet blind op cijfers die op papier staan, want elke motor kan op z’n eigen gebied sneller zijn.
Voorbeeld.
Een 1.9tzi heeft 110pk een 1.9Gti 16v mk1 160pk, toch was ik een heel stuk sneller op de slalom.
Maar zet ze nou eens op de snelweg naast elkaar, dan kun je lachen!
kat ertussenuit dus. kan dat zomaar?
nee, ik staar me niet blind op die cijfers, maar ik weet graag het naadje van de kous, dus vandaar de vraag
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Het verschil wordt aangeduid met de kat.vermelding. Het verschil tussen een 130pk gti en een 122pk is echter veel groter, het motormanagement is anders, de compressie is anders, de nokkenastiming is anders, etc.
WYD schreef:Het verschil wordt aangeduid met de kat.vermelding. Het verschil tussen een 130pk gti en een 122pk is echter veel groter, het motormanagement is anders, de compressie is anders, de nokkenastiming is anders, etc.
oow
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
En de prestaties zijn natuurlijk ook heel anders
Je zegt het bijna goed.
Een gti heeft namelijk een langer inlaatkanaal, maar de benzine wordt direct ingespoten. Bij een monopoint wordt de benzine en lucht aan het begin van het traject gemengd en daarna gezamenlijk de cilinders ingezogen door de onderdruk.
kakanox, wat een ongelooflijke collectie halve waarheden zeg…
TZI en GTI presteren vooral anders door de andere nokkenas en kleppen.
Waardoor de TZI meer een koppelmotor is en de GTI sportiever aanvoelt. Helaas hebben ze bij de type 3 GTI een boel koppel laten liggen door emissiemaatregelen waardoor de 19TZI (berline…) inderdaad zowat gelijk presteert en misschien zelfs een fijnere motor is als je een goed exemplaar treft.
Dat ligt helemaal niet alleen aan mono of multi dus probeer daar alsjeblieft geen rare conclusies aan te verbinden over de eigenschappen van mono of multi…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
kijk, hier wordt ik wijzer van, ga door!!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Een blok met carbs is juist niet zo gek op toeren draaien, maar probeert alles onderin te geven. Ga je met throttlebodies werken, zorg dan maar dat je een goed setje nokkenassen hebt en probeer het op een 16v uit
Een 16V met carbs zal eigenlijk ook nooit voor de volle 100% kunnen leveren, omdat hij eerst op gang moet komen en dan het meeste al laat liggen.
Ik weet nog heel goed, dat totaal andere gevoel die mijn BX-Sport mij gaf nadat mijn GTI aan flarden was gereden. Op papier nagenoeg gelijke prestaties. Maar die Sport voelde o-zo veel sterker onderin. Veel bruter dan de GTI. Een 1.9 heeft sowieso al een lekkere trekkracht van onderuit, maar met die Sport was het echt een genot. Mijn huidige 19TZI is al wat oud met zijn 275.000, maar van onderuit gaat ie nog best. Lekker gewoon op koppel rijden. De Sport had dan ook wel, standaard, wat inwendige aanpassingen zoals een andere nokkenas ed.
1.9 monopoint is echt geweldig! Onderin een vreselijke bak met trekkracht, zo’n TZI kan je zo heerlijk schakellui rijden! Ik denk dat als ik moest kiezen tussen een GTi 8v en een TZi, dan zou ik voor de TZi gaan!
Het verschil tussen een 130pk gti en een 122pk
Er IS geen BX GTi 8v met 130 pk, je hebt 125 en 122 pk.
Lijkt weinig verschil, maar het verschil zit ‘m vooral in het koppel
Harm schreef:Het verschil tussen een 130pk gti en een 122pk
Er IS geen BX GTi 8v met 130 pk, je hebt 125 en 122 pk.
Lijkt weinig verschil, maar het verschil zit ‘m vooral in het koppel
Ow das weer jammer dan, wat is de motorcode van de 125pk? De 122pk is de DKZ en in de 205gti heb je de 130pk met motorcode D6A. Is de 125pk versie dan de D6B?
WYD schreef:Harm schreef:Het verschil tussen een 130pk gti en een 122pk
Er IS geen BX GTi 8v met 130 pk, je hebt 125 en 122 pk.
Lijkt weinig verschil, maar het verschil zit ‘m vooral in het koppel
Ow das weer jammer dan, wat is de motorcode van de 125pk? De 122pk is de DKZ en in de 205gti heb je de 130pk met motorcode D6A. Is de 125pk versie dan de D6B?
nee, die heet ook d6a.
Hoe dat verschil? geen idee.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
kakanox schreef:Bijv. de NFT (1.6 TU5JP) levert in de peus 306 98 pk, in de Saxo 100 pk…
Dat verschil heeft met de gehanteerde meeteenheid te maken (DIN of ECE). Als je naar de opgave in Kw kijkt, zul je constateren dat die gelijk is bij Peu en Cit.
Zie
- de 1.9 XU multipoint met Kat: die heeft altijd 88Kw, maar de PK opgave is 120 of 122.
- de 1.9 16v zonder kat: Altijd 116 Kw, in PK 158 of 160.
- de V6 ‘ES9J4’: altijd 140Kw, in PK 190 of 194..
Het verschil tussen de ongekatalyseerde BX19GTI/405SRI en de 205/309GTI 1.9 is wel een hardware verschil (zie b.v. het inlaattraject). Volgens mij is op het 205GTI-forum dat verschil eens uit de doeken gedaan.