Iemand ervaring met deze banden?
Nankang XR611 175/80r15
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Te smal… te laag… niet conform originele maat, bagger kwaliteit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, verklaar je nader
Ik rijd een DSuper’72, dus daarom zouden er origineel vooraan 180x380 en achteraan 165x380 moeten liggen.
Maar deze maat is enkel bij Michelin te verkrijgen. Dus de dichts naderende maat is dan een 185 of 175/80r15
Ik ben er van overtuigd dat de Michelin’s heel goed als niet de beste banden zijn voor onder een DS. En mocht ze dagelijks gerijden worden en mocht ze verder helemaal af, te staan blinken in mijn garage. Zou ik ze er ook wel op leggen. Maar helaas is er nog een hoop werk aan.
Ik heb de wagen gekocht met vooraan Roadstone 165/80r15 heb en achter 1xMichelin XAs en 1xContinental 155/80 heb liggen. De Roadstone’s voelen prima aan maar aangezien dat ik de wagen zo gekocht heb kan ik ze natuurlijk niet vergelijken met de Michelin’s. Dus de Nankang zouden op zich al een verbetering moeten zijn met het gene dat er nu op ligt.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kies voor 185/80-15 dan klopt in ieder geval de maatvoering!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CLL Martin schreef:Onder mijn eerste DS zaten de Vredesteins, die waren zo goed als nieuw. Ik heb toen nieuwe Xas op andere velgen laten leggen omdat iedereen in mijn omgeving zei dat de Vredesteins echt slechte banden zouden zijn voor een DS. Ik heb wat geëxperimenteerd. Weekje Xas, daarna weer weekje Vredesteins etc.
Dan merk je pas hoe goed de Michelins zijn. De Vredesteins zijn heel erg stug en hard. Met water op de weg ging het helemaal mis. Dat was glibberen en glijden.
Het grote nadeel van de Xas-en die ik toen had was dat ze erg snel verslijten. ik denk dat ze hooguit 25 dznd km mee gingen. Terwijl de Vredesteins geen slijtage vertoonde.Nu heb ik XVS, fantastische banden en gaan op de voorwielen 50 dznd km mee, ze zijn nu nog steeds apk waardig maar de 60 gaan ze niet halen denk ik.
Ze zijn alleen erg duur. Maar als ze versleten zijn komen er weer nieuwe XVS-en.
Kijk dat vind ik een mooie vergelijking. Op dezelfde auto omgewisseld voor goed te kunnen vergelijken.
Als de XAS 25k mee gaat en de XVS ruim 50k, dan is het natuurlijk ook geen hele grote ramp als de XVS iets duurder is.
H@ns schreef:Arjan Verkade schreef:Volgens mij gaat dit hele topic over diverse banden op een DS
Alternatieven zijn er hier in 20 pagina’s al genoeg opgenoemt.Ik had gehoopt dat Waterman het geheime Citroen archief had geopend met door Citroen goedgekeurde banden voor de DS…
Ik had inderdaad wel een vermoeden dat hier voornamelijk over alternatieve DS banden ging hoor!Voor GS is het volgens trouwens mij nog moeilijker…
Ik vermoed dat zo’n officeel document helemaal niet bestaat.
Vergeet niet dat Michelin eigenaar van Citroën was in die tijd, ze gaan dus geen ander merk band aanraden…
Arjan Verkade schreef:
Ik vermoed dat zo’n officeel document helemaal niet bestaat.
Duitsland wel,
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar staan toch alleen maten, er worden toch geen andere merken aanbevolen?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Klopt, maar is wel het eerste document dat ik zie dat de 175/80-15 op de vooras goedkeurt.
Volgens mij kan een fabriek ook niet zomaar zeggen dat een ander merk niet mag.
Ze kunnen natuurlijk wel iets adviseren net zoals “Citroen prefere Total”
Er wordt ook niet gezegd dat je er geen Castrol in mag gieten of BP tanken.
Als de kwaliteitseisen of maten gelijkwaardig zijn dan is het gewoon toegestaan.
Maar een DS rijdt gewoon het lekkerste met een Xas of XVS en het oogt ook het beste imho.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
H@ns schreef:Volgens mij kan een fabriek ook niet zomaar zeggen dat een ander merk niet mag.
Dat doen ze toch ook niet? Ze verwijzen je alleen niet naar een ander merk.
Oh sorry, ik dacht uit je vorige post dat je dat zo’n beetje bedoelde…
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik kan die korte levensduur van de XAS beamen. Bij mijn DSuper liggen ze er nu zo’n 27000 km en zijn kaal. De banden zijn van 2010 volgens de DOT-code. Rijden doen ze perfect en ik wil geen Koreanen of Marchalls weer terug. Vroeger reed ik met de XVS’en ook dik 40 duizend (met die Koreanen trouwens ook hoor.) Zijn die XVS’en constructief zo veel anders dan de XAS of zijn alle nieuwe klassieke Michelins sneller op door bijvoorbeeld ander rubber. Als dat laatste zo is, laat ik weer XAS’en eronder zetten. Die sturen nèt iets lichter. Anders de XVS’en. Weet iemand het verschil?
XAS stuurt inderdaad lichter, maar heeft dan ook minder grip dan de XVS. Daar ben ik ooit achter gekomen door over te stappen van XVS naar XAS. Langere remweg en beduidend minder grip in de bochten op de XAS-en. Inmiddels liggen er bij mij weer XVS-en onder.
volgens mij heb je tegenwoordig alleen de keuze tussen michelin en vredestein. of weet iemand waar ik nog iets anders kan krijgen? de dunlop sp sport d8 185 80 kan ik ook al nergens meer vinden.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nankang, Maxxis?
Achter zou ook 175/80-15 kunnen(?), ben je voor € 50 (per band) klaar.