4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
vraag mbt el.ontsteking gsa
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 18 februari 2008 03:57 PM
  [ # 46 ]

Ami super Smile met GSA 1300

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 10 april 2008 03:24 PM
  [ # 47 ]

Re: Coolerpaste

Gebruikersnaam schreef:

Had ik ook (execall) coolerpasta ertussen vastdraaien en hij doet ‘t weer.

maar als dit zo is en de module is verder nog in goede staat, gebeurt het niet binnen enkele seconden, of de tijd die je nodig hebt om te starten en de straat niet eens uit te rijden Smile

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 13 februari 2013 06:28 PM
  [ # 48 ]

Om een oud onderwerp nieuw leven in te blazen:

Kun je een bobine met een hogere weerstand (3 a 4 ohm) gebruiken voor die transistor ontsteking of moet deze rond de 1 ohm liggen?
Zijn er mensen die een powercoil hebben geplaatst voor meer vonk?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 februari 2013 11:53 PM
  [ # 49 ]

Die ontstekingmodules zijn verraderlijke dingen. Ze kunnen het ook een beetje doen.
Stationair loopt ie dan nog, maar zodra je toeren maakt kan ie het niet meer bijhouden.
Ze zijn ook toegepast in de BX, en de levensduur is kennelijk 20-25 jaar… Als je geluk hebt een paar jaar langer.
Maar omdat ie wel vonkt bij starten wordt je snel op het verkeerde been gezet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 februari 2013 11:55 PM
  [ # 50 ]
H@ns schreef:

Ze zijn ook toegepast in de BX, en de levensduur is kennelijk 20-25 jaar… Als je geluk hebt een paar jaar langer.

Dat kun je niet zo stellen. Ik ken genoeg auto’s, ook citroëns dus, waar ze al 35 jaar probleemloos functioneren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 14 februari 2013 12:04 PM
  [ # 51 ]
King Karel schreef:

Om een oud onderwerp nieuw leven in te blazen:

Kun je een bobine met een hogere weerstand (3 a 4 ohm) gebruiken voor die transistor ontsteking of moet deze rond de 1 ohm liggen?
Zijn er mensen die een powercoil hebben geplaatst voor meer vonk?

Buiten het feit dat die modules niet het eeuwige leven hebben, kun je er een bobine op plaatsen met een hogere primaire weerstand of is dat vragen om problemen?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 februari 2013 12:05 PM
  [ # 52 ]

Dat is vragen om problemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 februari 2013 01:00 PM
  [ # 53 ]

De originele bobine heeft dacht ik 1 ohm. Als je een powercoil erop zet fikt de module uit.

Trouwens: Je hebt in een GS/A helemaal geen grotere vonk nodig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 14 februari 2013 04:49 PM
  [ # 54 ]

Waterman en Bogaard77 kunnen jullie dat onderbouwen?

De originele bobine heeft een primaire weerstand van ongeveer 1 ohm.
Een relatief lage weerstand en dus een hoge stroom; bijvoorbeeld 12/1 = 12 Ampere!

Een andere bobine met een hogere waarde heeft een grotere weerstand, dus daarmee ook een lagere stroomsterkte; bijvoorbeeld 12/3 = 4 Ampere

Wanneer je dus een bobine gaat gebruiken met een nog lagere ohmse weerstand (bijvoorbeeld 0,5 Ohm) kan ik me direct voor stellen dat de transistormodule doorfikt. Of wanneer je over je puntjes een coil zet -welke afkomstig is van een transistor ontsteking- kan ik me ook goed voorstellen dat je punten een kort leven gaan hebben.

Zit ik er naast met mijn theorie?

Grotere vonk is altijd beter, en met koud starten kan dit heerlijk zijn.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 februari 2013 05:09 PM
  [ # 55 ]

typo! de originele was dacht ik 3 ohm! Verder klopt de theorie.
Een GS start mits in goede conditie altijd (mijne in ieder geval wel- op LPG bij strenge vorst).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 februari 2013 05:19 PM
  [ # 56 ]

Nee, de originele die bij een elektronische ontsteking hoort is een laag ohmse bobine. Dus, 1 ohm of minder!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 14 februari 2013 06:11 PM
  [ # 57 ]

bogaard77 is aan het mixen, en zijn GS is natuurlijk net pas ingereden, dus natuurlijk start die goed! Razz

3-4 ohm bij puntjes
0,9 tot 1.1 ohm bij transistor

maar geen verdere onderbouwing begrijp ik?

Welke bobine zouden jullie dan kopen als de huidige stuk is? (bij transistor GSA 1 ohm)...

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 februari 2013 06:47 PM
  [ # 58 ]

Toen ik elektronische ontsteking in de Draak had gebouwd begon ze met de originele bobine bij bepaalde toeren enorm te bokken. Nadat ik er een oranje bobine, horende bij een elektronische unit, in had gezet liep ze als een trein.

Een krachtigere vonk is niet nodig. Mits je de ontsteking goed op tijd hebt staan en de elektrode-afstand goed hebt afgesteld starten ze heel vlot, ook bij strenge vorst.

Ik heb overigens altijd een reserve-module + bobine bij me, voor het geval dat. Tot nu toe alleen nodig gehad toen ik een bosch-module uitprobeerde waar ik de staat niet van wist. De test ging een paar dagen goed en daarna begon ze te donderjagen.

Waarschijnlijk kun je de bobine gewoon bestellen bij de reguliere autoshop. 1299-Eco opgeven als motor.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 februari 2013 07:55 PM
  [ # 59 ]
King Karel schreef:

bogaard77 is aan het mixen, en zijn GS is natuurlijk net pas ingereden, dus natuurlijk start die goed..

Sorry???

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 14 februari 2013 08:40 PM
  [ # 60 ]

op uw verzoek, een uitstapje buiten het onderwerp:

Gepost: 14 februari 2013 12:00 PM
  [ Melding ]  [ # 54 ]

De originele bobine heeft dacht ik 3 ohm. Als je een powercoil erop zet fikt de module uit.

Trouwens: Je hebt in een GS/A helemaal geen grotere vonk nodig.


vervolgens:

typo! de originele was dacht ik 3 ohm! Verder klopt de theorie.
Een GS start mits in goede conditie altijd (mijne in ieder geval wel- op LPG bij strenge vorst).

en dan een aanpassing van het eerdere bericht naar:

Gepost: 14 februari 2013 12:00 PM
  [ Melding ]  [ # 54 ]

De originele bobine heeft dacht ik 1 ohm. Als je een powercoil erop zet fikt de module uit.

Trouwens: Je hebt in een GS/A helemaal geen grotere vonk nodig.

vandaar het mixen! ondertussen is alles doorelkaar aangepast/geschreven en mis ik de logica een beetje, dat vul ik aan met een grapje om aan te geven dat zijn auto vast tip top in orde is en daardoor zeker wel zal starten.

nu weer even terug naar het onderwerp

origineel, dat zij ze allemaal in deze context. Enkel is de ene origineel bij punten (3-4 Ohm) de ander (1 Ohm) bij een transistor ontsteking.

De voor na laatse post is een post met inhoudelijk zinnige praktijkervaring. Dit is de situatie waarbij de bobine niet voldoende tijd heeft gehad om op te laden.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook