


Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en had een vraagje. Weet iemand vanaf welk jaar de Citroen CX uitgevoerd is met de nieuwe middenconsole? Ik meen dat ergens einde 1978 de overgang was of klopt dit niet? Of verschilt dit misschien nog weer per type CX?
Bedankt!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Welkom op het forum, ik meen aan dat je de console met de rechthoekige roosters bedoelt? deze is dan ook weer heel makkelijk te herkennen .
maar idd mei/juni 1978, mijn auto is in juni 1978 op kenteken gekomen en heeft het nieuwe model met bolletjes asbak.
er zijn overigens nog meer uitvoeringen kijk maar even op http://www.citroencx.eu voor de plaatjes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Bedankt Mark,
Klopt het ging om de console met de rechthoekige roosters. Ik heb dan nu in elk geval een indicatie vanaf wanneer de CX uitgevoerd is met deze console.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
waarom vraag je dit eigenlijk (uit nieuwsgierigheid) ben je opzoek naar een CX of heb je er een en zoja wat voor een ?
we zijn natuurlijk niet nieuwsgierig maar weten gewoon alles graag hier op het forum
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Beste Mark,
Nee, ik heb helaas (nog geen) CX. Ben wel van plan er een te kopen maar dat gaat op zijn vroegst pas einde dit jaar worden. Ben me wel een beetje aan het orienteren op de CX en waar ik die het beste kan kopen. Ben al wat zaken tegengekomen zoals Garage Timmer, Citroville en Caroutlet Europe. Ik wil in elk geval een serie 1 kopen en liefste met de genoemde nieuwere middenconsole, dus dan kom ik zo tussen bouwjaar 1978 en 1985 uit vermoed ik. Waar ik ook nog wel mee zit is met de vraag wat nu verstandig is: benzine, diesel of gas?? Ik ben van plan de CX af en toe te gebruiken (enkele keren per week en dan niet echt hele grote ritten) maar zaker geen dagelijks gebruik. Wellicht heb je nog wat adviezen (of iemand anders) wat verstandig is bij de aankoop. Ik heb wel wat informatie thuis met aanschafadviezen en waar je op moet letten maar niemand die echt iets zegt over wat wijsheid is qua soort brandstof…
Groet,
Willem.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik wil je ook naar D’oro in utrecht sturen en/of naar Hydraulique in raamsdonksveer!
Zoalng je onder de 1984 blijft is hij MRB vrij dus is brandstof geen issue. Wel neemt een gastank ruimte in en vinden veel mensen diesel stinken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Okee, bedankt. Ik vroeg het me vooral af in relatie tot de motor: betrouwbaarheid, onderhoud, levensduur ect. Zijn daar grote verschillen tussen benzine, diesel of gas??












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja! vooral in de injectie typen. De 2 liter is eigenlijk te licht. De TurboD2 gaat eerder stuk dan een turboD1 en de platte diesel is heel betrouwbaar maar langzaam…
De CX motoren zijn in het algemeen goed bestand tegen LPG, hoewel ik nooit een injectie op LPG zou willen. Tenzij het een LPI is (in combi met VEMS bijvoorbeeld)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leuk weer een enthousiasteling,
meestal is er eindmaart begin april een forum meeting waar wel een aantal CX’en te bewonderen en te berijden zijn of komt naar de voorjaarrit van de CX club je mag altijd wel met iemand mee/proefrijden. Je ziet dan iig alle type en uitvoeringen bij elkaar wat de keuze weer wat makkelijker maakt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Dat zou te gek zijn. Ik ga in elk geval (al jaren) voor de lol naar Citromobile om mij aan o.a. de CX-en te vergapen en heb een flinke verzameling brochures en miniaturen van met name de CX. Denk je dat je zomaar (ook als niet lid) mag langskomen op de voorjaarrit van de CX club of is het raadzaam eerst lid te worden? Lijkt me super om eens een ritje in een CX te kunnen maken (als passagier) (wil het niemand aan doen om schade te veroorzaken hahaaha). Ik heb namelijk nog nooit in een CX (mee)gereden moet ik bekennen. Wel eens in de DS en dat was al een mooie ervaring maar mijn liefde gaat toch naar de CX uit. Ik ben nu net 35 maar toen ik kind was keek ik al vol verbazing naar de CX-en die toen nog wat meer op de weg te vinden waren…Het is al een tijd een wens van mij om er zelf eentje te gaan rijden. Dat plan heb ik nu als het meezit voor einde dit jaar (moet ook nog even wat geld opzij zetten hiervoor).





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Er zijn hier genoeg mensen op het forum die ook bij de club zijn en de voorjaarsrit rijden, hou tzt even bij evenementen het topic in de gaten,
Zelf heb ik waarschijnlijk al volle bak maar mocht er plek zijn dan mag je met mij mee rijden, maar er zijn altijd wel mensen die je een plekje willen aanbieden
en je hoeft dan nog niet lid te zijn maar het is natuurlijk wel leuk om nu al lid te worden krijg je alvast dat fantantische clubblad zodat je al lekker in de stemming kunt komen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Reflex2 schreef:Denk je dat je zomaar (ook als niet lid) mag langskomen op de voorjaarrit van de CX club of is het raadzaam eerst lid te worden? Lijkt me super om eens een ritje in een CX te kunnen maken (als passagier) (wil het niemand aan doen om schade te veroorzaken hahaaha).
Buiten dat je gewoon eens mee kan rijden, ontvang je toch een schitterend clubblad om alvast te smullen van de verhalen en waar men zoal heen gaat



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Bedankt voor alle tips, ik ga zeker het forum in de gaten houden en tzt kijken of ik bij u of een van de andere deelnemers mag meerijden. Zou een super ervaring zijn…. Lidmaatschap CX Club is ook wel een goed idee om wat van te voren te doen zodat ik alvast op de hoogte ben van alles wat er op CX gebied te doen valt. In elk geval leuk hier op dit forum mensen te treffen met dezelfde passie!












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat is je lokatie ? Wie weet woont er een CX eigenaar in de buurt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
bogaard77 schreef:Zoalng je onder de 1984 blijft is hij MRB vrij dus is brandstof geen issue.
T/m 1986 toch?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
bogaard77 schreef:Ja! vooral in de injectie typen. De 2 liter is eigenlijk te licht. De TurboD2 gaat eerder stuk dan een turboD1 en de platte diesel is heel betrouwbaar maar langzaam…
De CX motoren zijn in het algemeen goed bestand tegen LPG, hoewel ik nooit een injectie op LPG zou willen. Tenzij het een LPI is (in combi met VEMS bijvoorbeeld)
Tweeliter te licht, dat is ook maar net afhankelijk van je rijstijl. Natuurlijk komt ie qua accelleratie niet echt geweldig mee op de snelweg zonder een beetje door te trappen maar voor het rustig cruisen is het (ook bij 110-120) prima. En 170 kun je er ook mee, al is dat geen pretje als er een vierbak aan zit. De 2.0 en 2.2 zijn weer wel prima i.c.m. LPG.
De voorjaarsrit is trouwens op 14 april.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)