Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 17-09-2012
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Het blijft ook ten alle tijden een 1.6 eco dieseltje ! Wil je een monstertje zit je toch verkeerd met dit groene karretje. Dat hij soepeler rijdt is prettig en dit lijkt mij ook dé reden om tot een herschrijving over te gaan.
Ik zit nog in de gewenningsfase, maar soepeler is ie toch zeker. Ik heb geen enkel ‘hikje’ meer gemerkt.
Het misleidende is dat het optrekken zo ‘makkelijk’ gaat, geleidelijk, ik weet niet goed hoe te omschrijven. Nogmaals, naar de 150 ging echt makkelijk, verder ben ik ook nog niet gegaan.
Ik zal binnenkort toch eens wat prestatiecijfers neerzetten, dan kunnen de ‘originelen’ zich hier aan meten. Ik heb er straks één gedaan; op de teller van 70 naar 110 (want daar heb je streepjes..) in de 4e versnelling, ging in precies 10 seconden.
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 17-09-2012
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Oeiii 10 (!) seconden !!? Hoe “snel” deed hij het voor de herschrijving?
Tja, dat had ik al gezegd, helaas ben ik zo dom geweest om dat niet vantevoren te doen. Zou erg kleine moeite geweest zijn natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Die accelleratietijden zeggen ook niet altijd evenveel. Dan zul je er op z’n minst bij moeten vermelden waar je dat gedaan hebt, wat voor velgen en banden je eronder hebt en wat voor weer het was. De wind bijv. heeft zonder sjiptjoening nogal invloed op bijv. de topsnelheid (beetje stevige tegenwind + winterbanden en hij liep niet harder dan 165), dus ik gok dat ‘ie dat ook wel op de accelleratie heeft. Daarnaast heeft de weg waar je rijdt en hoe die loopt (lichtelijk omhoog, omlaag, vlak, type asfalt etc) altijd invloed op het verbruik. Dus dan zal dat ook zijn invloed hebben op accelleratie.
Als je een smartphone hebt zijn er wel apps om je accelleratie te meten overigens. Dat lijkt me een pak nauwkeuriger dan zelf met een timer dingen doen.
Op de iPhone heb je bijv. Dynolicious, PocketDyno en LogWorks en op Android heb je afaik Dynomaster, aDyno en VirtualDyno.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Toch nog wat acceleratietijden, niet op de honderdste nauwkeurig
Gemeten op snelweg, met alleen mezelf in de auto, vrijwel windstil.
Beide metingen in de 5e versnelling:
Van 90 naar 130: 13 seconden
Van 110 naar 150: 17-18 seconden
Met deze snelheden zit het koppel in z’n ‘beste’ gebied.
Dus als iemand nog eens zin heeft om te vergelijken, liefst een originele e-HDI?
Hi Arian,
Zojuist jouw tests gedaan. Beiden de beginsnelheid gekozen via de cruise control en vervolgens simpelweg plankgas tot de aangegeven snelheid.
90-130: 12sec ongeveer
110-150: 17 sec ongeveer.
Blijft lastig vergelijken maar meer dan 1-2 sec afwijking lijt mij stug. Daarom vrees ik dat jouw auto geen noemenswaardige vermogenswinst heeft..
Vreemd toch, ik heb alleen de 90-130 test kunnen doen vanavond in de spits op de A1 en kom ook op 12 seconden uit (ik heb vanavond wel per ongeluk hele dure Exellium of zoiets diesel getankt…).
Maar is het niet handiger om eens samen te rijden met een standaard E-Hdi? Zegt toch meer dan cijfertjes en allerlei meetverschillen. Let op, ik nodig niemand uit voor een wedstrijd op de openbare weg want dat is illegaal.
Heb met WernerM samen opgereden op de terugweg, bij plakgas stoof ik er niet noemenswaardig harder vandoor. Ik vind hem vooral in de lagere versnellingen net wat lekkerder rijden wat hoger in de toeren. Psychologisch? geen idee… Blijft gewoon een fijne auto.
WernerM schreef:Hi Arian,
Zojuist jouw tests gedaan. Beiden de beginsnelheid gekozen via de cruise control en vervolgens simpelweg plankgas tot de aangegeven snelheid.
90-130: 12sec ongeveer
110-150: 17 sec ongeveer.Blijft lastig vergelijken maar meer dan 1-2 sec afwijking lijt mij stug. Daarom vrees ik dat jouw auto geen noemenswaardige vermogenswinst heeft..
Ik heb dezelfde test gedaan zojuist, ook vanaf cruise control en met stopwatch gemeten:
90-130: 12,2 seconden (rechte weg)
110-150, respectievelijk:
1) 18,2 seconden (lichte helling)
2) 15,7 seconden (lichte daling)
3) 17,3 (rechte weg)
4) 14,9 (daling)
Is dus erg lastig te meten, is inderdaad handiger om ze naast elkaar te zetten, maar als ik dit zo hoor lijkt het me ook stug dat jullie er een pk of 30 bijhebben.
@W_H
Jij woont in de bergen ?
Maar om kort te gaan; jullie metingen bevestigen mijn vermoedens..
Wordt vervolgd; hier ben ik nog niet klaar mee.
@Arian, haha nee, de A4 van Delft richting Amsterdam kent nogal wat ups en downs
Dus wat ik zeg; het is gewoon lastig te meten. Een dyno is de enige goede meting denk ik.
Gisteren mijn E-hdi maar weer terug laten tunen door Tunex. Bij nader inzien vond ik het (al dan niet psychologische) verschil niet merkbaar genoeg voor die 250 euro. Tunex wilde de boel nog controleren, maar ik had geen zin om nog eens 300km te rijden ervoor.
Ergens was ik wel bang dat ik achteraf nu WEL meer verschil zou merken. Maar nee hoor. Rijdt nog altijd prima, en verschil is nauwelijks te merken. Dus nu €250,- voor m’n wintersport.
Oja, op het kleine stukje Duitsland (8km) tot de afslag naar Tunex nog even geprobeerd de topsnelheid te testen, maar moest helaas 3 pogingen voortijdig afbreken aangezien het nogal druk was. Ben benieuwd naar de tuningservaringen van anderen, misschien dat ik het ooit nog eens ergens anders ga proberen.
Toch wel mooi de niet goed, geld terug garantie als je het niet echt merkt. Wegens tijd gebrek (verbouwing thuis) ben ik er nog niet aan toe gekomen om de auto te tunen, maar als ik dit zo hoor blijft de motor origineel. Scheelt ook weer garantie problemen mocht er een keer wat zijn met de auto.
Tja, was ook wel te verwachten voor €250,00
Tip: CTH.be
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather