Hallo,
Ik ben een newbie voor dit forum en mijn autosleutel skills zijn ook niet echt denderend.
Dus mijn excuses alvast voor mijn simplistische uitleg.
Ik heb een BX GT uit 86 zoals mijn forumnaam al doet vermoeden.
Nu heb ik mijn BX al een tijdje in de schuur staan en wil ik hem weer gaan rijden.
Maar nu ik hem start spuit binnen een paar minuten koelvloeistof uit een pijpje achter de motor.
het lijkt alsof daar een soort overdruk ventiel hoort te zitten maar daar zit geen enkele bevestiging om dat te doen dus misschien hoort het zo.
Een citroen monteur gaf mij aan dat ik dit pijpje gewoon moest dicht maken maar dat durf ik toch nog niet aan.
Iemand ideeen?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Misschien is een foto handiger?
Misschien een afgebroken ontlucht dopje als ik het zo hoor?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Misschien kan je een foto maken dan kunnen we zien wat voor pijpje het is…
Misschien een ontluchtingspijpje waar het dopje van af is.
Of misschien het pijpje dat alle 4 wielen er tegelijk af laat vallen
Oh sorry Daan, je was me net voor…
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik vermoed dat deze ontluchtingspijpje de nippel kapot is.
Deze zit achter het blok ter hoogte van het uitlaatspruitstuk.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Moet het ontluchtingsdopje zijn, inderdaad. Dichtdraaien, tenzij het afgebroken is. Hoe lang staat de BX al stil? Na een tijd stilstaan drogen koel- en LHM-slangen en pakkingen uit. Als de boel dan weer heet en onder druk komt te staan, kunnen slangen scheuren en pakkingen gaan lekken! Niet zomaar aan de rol dus, met die 86-er.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vertel eens over de staat van de GT? (Goed onderhouden of een opknapper)
Welkom trouwens..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad, welkom natuurlijk (gaan we zo weer loos met goedbedoelde tips en waarschuwingen…)
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Welkom hier, tussen nog meer BX gekte!
En foto’s, die zien we ook graag
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Welkom bij de bx fanaten! En inderdaad zijn fotos welkom, er zijn best wel wat slangetjes op een bx.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Idem ook ik denk aan het ontluchtingsnippeltje achterop
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Tip:
Je moet altijd Twan z’n advies volgen.
Die heeft zoveel ervaring met kapotte BX-en!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Grr *zucht al bijna een week geen bx gereden! Dat is heeeeeeel lang geleden
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het kan ook zijn dat de leiding zelf lek is geraakt. Ik heb in het verleden meerdere keren meegemaakt dat zo’n pijpje van binnenuit oplost door electrolytische corrosie. Dan wordt het pijpje zo dun, tot er een gaatje in “slijt”. De oorzaak zit in de koelvloeistof (deze is dan vaak na verloop van tijd ook roestbruin van kleur) die een chemische reactie aangaat met de materialen in de motor. Het minst edele metaal roest zachtjes aan weg. In het geval van een alu kop of blok zullen de stalen koelvloeistof pijpjes het moeten ontgelden. Remedie is de koelvloeistof te verversen met goede koelvloeistof (Citroën gebruikte daar Antigel voor) na het koelsysteem goed door gespoeld te hebben. Helaas zullen de aangetaste leidingen vervangen moeten worden.
Misschien is dit in dit geval niet aan de orde, maar het is heel goed mogelijk….
Dank jullie voor de reacties. Ik dacht dat ik bij elke reactie een mail zou krijgen en had alleen dus de eerste gelezen. Nu ben ik blij dat dat niet het geval is gezien mijn mailbox dan vol zou lopen. Zoveel reacties had ik niet verwacht. Ik voel me in iedergeval welkom . Het duurde even voordat ik een foto kon maken dus vandaar mijn late reactie.
Het lijkt me inderdaad hetzelfde pijpje als op de eerste foto die gepost is door GWhendriks2.
En die is gewoon dicht gemaakt zie ik. De BX heeft inderdaad een paar jaar stil gestaan.
Hier lees ik dat het niet handig is dat ik hem zomaar start gezien de pakkingen dan kunnen lekken.
Dat wil ik uiteraard voorkomen, hoe kan ik dat het beste doen?
Nou ja, ik denk dat er maar één manier is om er achter te komen of de pakkingen slecht zijn…
Verse benzine erin, olie en koelwater controleren en dan toch maar starten.
Wel eerst contoleren of de benzineleidingen en remleidingen geen scheurtjes vertonen.
Eerst maar een beetje stationair laten draaien, dan eventueel een klein stukje rijden en kijken of alles droog blijft.
Lekke pakkingen of slangen kan je dan vervangen.
Natuurlijk ook goed kijken naar de hydraulische leidingen.
Misschien valt het mee, het is denk ik een beetje overdreven om alle pakkingen bij voorbaat al te vervangen…