Les Boucles de Spa, historische sneeuwrally
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 18 februari 2013 07:31 PM

van de voorpagina

Les Boucles de Spa is een historische rally in en om Spa. Deze rally telt voor geen enkel klassement en toch weet de organisatie keer op keer de grootste namen uit de rallysport te strikken. Op 16 februari komen Mikko Hirvonen en Yves Matton in Visa’s aan de start. Maar liefst drie forummers en fervente Visa-liefhebbers doen ons direct vanuit Spa verslag over de prestaties van de Citroëns.

Het was even spannend of de Legend Boucles de Spa 2013 wel georganiseerd zou worden. Het te groot geworden startveld, de schade aan de wegen en de crisis maakten de organisatie er niet makkelijker op. Toch is het Pierre Delettre en zijn mensen van de Royal Automobile Club de Spa gelukt om de Legend door te laten gaan!

Voor de Citroën-liefhebber stond er veel moois in het vooruitzicht. Maar liefst zes Visa’s zijn ingeschreven voor de editie 2013. Het gaat om drie Mille Pistes, een Trophée, een Chrono en een GTi. Vooral de Mille Pistes zijn in de winterse omstandigheden geduchte concurrenten voor kanonnen als Audi Quattro, Ford Escort, Lancia 037 en Stratos. In 2011 ging Bruno Thiry weer met een Mille Pistes rijden. Hoewel hij toen in de eerste proef uitgevallen is door een mechanisch defect, komen er elk jaar Visa’s bij. De kenners geloven in het potentieel van deze auto.

De Franse firma Daunat Classique heeft twee Mille Pistes en twee DS’en meegebracht naar Spa. De Mille Pistes worden bestuurd door vice-wereldkampioen Mikko Hirvonen met Jarno Lethinen en door Yves Matton, directeur Citroën Racing, met zijn partner Sandrine Wanson. Een DS Proto wordt bestuurd door Jean-Jacques Julien en Benoît Juif en een DS Proto gr5 Safari door Frédréric Daunat en Thibault de Wazières. Het is duidelijk dat Daunat er alles aan doet om het geheel in authentieke stijl te laten verlopen. Zo hebben ze ter assistentie een service CX break met reclame uit die tijd en een BX 4TC. Ook de firma “Le Milano” heeft naast twee Lancia’s 037 en een Ascona een Mille Pistes in de strijd gebracht. Deze is voor de winnaar van de 24 uur van Spa, Eric van de Poele, met navigator Emmanuel Eggermont.

Nadat op zaterdag de eerste twee proeven geneutraliseerd zijn, gaat bij proef drie de equipe Neuville/Gilsoul aan de leiding in een Ford Escort. Neuville reed in 2012 nog een geweldige rally in een Mille Pistes, maar hij is in het nieuwe seizoen overgestapt van Citroën naar het Ford-rallyteam. Zodoende mag hij van zijn nieuwe werkgever een Escort rijden en ook dat gaat hem zeer goed af! Thierry is een talent van wie we nog meer zullen zien!

Bij proef twee wordt helaas het team Hirvonen/Lehtinen uitgeschakeld. We zien Hirvonen de rallyproef verlaten met 3 cilinders. Via Facebook zien we later op de dag foto’s van Hirvonen die druk in de weer is met een brandblusser. Hij probeert de vlammen de baas te worden die de voorkant van de Visa al in hun greep hebben. Waarschijnlijk is brandstoflekkage de boosdoener geweest. We hopen dat er nog wat van de mooie rode Mille Pistes over is, zodat Daunat de auto weer kan opbouwen voor een volgend seizoen! Op deze proef door de besneeuwde bossen in de Ardennen laten de Visa’s wel zien dat deze kleine Fransozen niet met zich laten sollen. Een Mille Pistes zit driftig te drammen achter een achterwielaangedreven Escort, die in de sneeuw uiteindelijk toch zijn meerdere moet erkennen in de Mille Pistes. Achterwielaandrijvers hebben hier weinig profijt van hun vele pk’s.

Bij een proef op een klein afgesloten circuit bij het dorpje Bilstain kun je goed zien hoe de Citroëns het doen. Alle deelnemers komen twee keer langs en je kunt het hele circuit overzien. Voor een Visa-liefhebber is het erg mooi om de Mille Pistes van Matton/Wanson over het circuit te zien boenderen. Deze proef is live uitgezonden bij Motors TV en is terug te zien op racspa.be. Ondanks dat ze in de eerste proeven echt potentie hadden, zijn de Citroëns niet voorin geëindigd. Van de Poele/Eggermont eindigen in de Mille Pistes team “Le Milano” op plaats 24, Daunat/de Warières in een DS Proto gr 5 Safari op plaats 48, Matton/Wanson in een Mille Pistes team Daunat op plaats 80 en Julien/Juif in een DS Proto op plaats 93.

Het is weer een geweldig historisch rallyweekend geweest. De Legend Boucles de Spa weet de sfeer van de gouden jaren van de rallysport echt te doen herleven!

tekst: Pezous, Hocks en Chrono84, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 februari 2013 08:38 PM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal over deze bijzondere rally in winterse omstandigheden.

Met…steeds meer sportieve Citroens aan de start.

In ““Juni”” a.s. zal ik een bezoek brengen aan Daunat Classiqe Racing.

Buiten de twee VISA Mille Pistes en de twee DS Proto’s hebben

ze daar ook nog een SM Proto. Ook daar kan ik warm voor lopen.

En wat er daar nog meer staat, dat hoor je tegen die tijd wel.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Pezous
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-10-2008

Gepost: 18 februari 2013 08:58 PM
  [ # 2 ]

Boucles de Spa was geweldig, heel mooi om al die Visa’s en DSsen in levende lijve te zien.

Afbeelding Bijlagen
ds.jpgDS Daunat.jpgmotorstv.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Pezous
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-10-2008

Gepost: 18 februari 2013 09:04 PM
  [ # 3 ]

Het Daunat team

Afbeelding Bijlagen
visa hirvonen.jpgvisa mille pistes.jpgdaunat team.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 februari 2013 09:42 PM
  [ # 4 ]

Mooi Jeroen,

Op GOOGLE pagina 1 en 2 staan mooie foto’‘s van

de twee VISA Mille pistes in opbouw. Watertanden.

En kijk dan goed, hoe het moet…

Kijk op ...  Milano Racing   ...

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 19 februari 2013 05:10 PM
  [ # 5 ]

Vanuit Drenthe kan je kijken hoe ze bij Milano Racing van

eigenaar Patrick Canavese uit Marseille de twee VISA’S

Mille Pistes prepareren.

De koetsen worden vanaf nul opnieuw opgebouwd.

Wat opvalt is de giga rolkooi die er in wordt gemonteerd,

deze zal best aan het gewicht zijn. Ter compensatie worden

vele plaatdelen in polyester uitgevoerd. Tenslotte is de

producent van al dit mooie lichtgewicht materiaal MC Racing

daar in de buurt.

Ze weten hierdoor de VISA maar 790 kg te laten wegen.

Dat is natuurlijk heel erg licht. Vergeet niet dat deze 1000 Pistes

niet met een andere VISA is te vergelijken, hij is dus al zwaarder

door de aanwezigheid van de componenten voor de constante

vierwielaandrijving, zoals de lange aandrijfas, het dif achter

en de daaruit stekende aandrijfassen en de andere achterwiel ophanging.

Aan de motor is dusdanig veel verbeterd, hij zal 1440 cc zijn,

dat daar 160 pk uit komt. Dat is echt veel voor deze motor en zal

daardoor niet zo’n lang leven hebben.

Maar ook zie ik dat ze het met het reglement niet zo nauw nemen.

Ik zie dat de drie gaats flensen zijn vervangen door viergaats.

Hierdoor kunnen ze de mooie OZ velgen monteren en kan je hierop

weer de goede banden monteren voor het onverhard.

Vanzelfsprekend kun je achter die velgen weer een paar goede

geventileerde remmen monteren. Het is mooi om te zien hoe met de

huidige moderne materialen zo’n eigenlijk oud concept weer

competatief wordt gemaakt. En waarom, omdat juist dit verderlichte

VISATJE vele dikke rallywagens zijn kont zal laten zien.

We zullen in de toekomst meer van deze Visa 1000 Pistes horen…

Ze mogen weer meedoen na een afwezigheid van vele jaren.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook