Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dacht de B van B kwaliteit.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
En zo ziet onbehandeld staal eruit, na 39 jaar geisoleerd bestaan. Toch beter om deze compartimenten straks ook maar gewoon goed tegen roest te behandelen.
Tussenplaat is er nu uit:
Overzicht:
Ben nu de slechte stukken achter van de dorpels aan het uitzagen, tja die dubbele plaat van de verticale delen van de dorpels.
Vanaf halverwege achterportier zijn ze van binnen goed behandeld, maar de dinitrolspuit is in het verleden duidelijk niet overal even goed langs geweest (of het kwaad was toen reeds geschied).
Weet iemand welke delen van de dorpels nieuw voor handen zijn? Alleen vervangingsdelen voor de gehele dorpels of ook alleen gedeelten ervan?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Dat is sterk, Bij mijn break kwam aan de binnenkant op de bodem zo’n zelfde grote B tevoorschijn
citroen DS , what else..
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Duidelijke foto’s van de beruchte koker constructie met schotjes.
Let op het verborgen compartimentje, hier in een doorsnede grijs gekleurd:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dit ziet er trouwens nog prima uit, zou ik erg blij mee zijn!
Pas je op dat de zaak niet krom gaat staan, je haalt wel heel erg veel in een keer weg ??? En verder, vind je het niet zonde dat de stukken die je eerst bloedig schoon hebt staan krabben nu de oud ijzervak in verdwijnen ??
Succes
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leeuwis schreef:Pas je op dat de zaak niet krom gaat staan, je haalt wel heel erg veel in een keer weg
Eens! Ik zou er serieus over nadenken een kruis in de kofferbak te lassen voor het verband..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de reacties.
Vwb het verborgen compartimentje:die heb ik in beeld, maar is niet verdacht bevonden. Ga ik straks wel goed volspuiten met rx5 en 7.
Vwb het bitak verwijderden, schoonkrabben: ik wild graag en goede inschatting kunnen maken van de conditie van de plaatdelen. Daarbij moest ik sowieso de naden met puntlassen goed schoon hebben om z.n. uit te kunnen boren. Die naden waren et meest werk, de verdere plaatdelen stak ik daarna zo weg, dus ach, als je dan toch bezig bent…
Vwb verwijderen delen en kromtrekken: ben ik tot zover helemaal niet bang voor want ik heb ialleen in het horizontale vlak delen verwijderd (t.o.v. normale rijpositie). Die zijn allemaal geheel ontlast in deze gekantelde positie. Alleen als ik alle horizontale plaatdelen zou verwijdern dan zou ik de bodem moeten schoren, maar dat is niet het geval. In het verticale vlak heb ik geen delen verwijderd en dat gaat ook niet gebeurn oordat de dorpels en bodem gereed zijn (de verticale schotten innde wielkasten thv c stijl en d stijl).
Kortom, geen zorg. Daarbij is het gewicht al redelijk minimaal geworden en is de koets goed ondersteund.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
IDealist schreef:
Vwb verwijderen delen en kromtrekken: ben ik tot zover helemaal niet bang voor want ik heb ialleen in het horizontale vlak delen verwijderd (t.o.v. normale rijpositie)..
En die zorgen nu juist voor de diagonale stevigheid.
( kromtrekken dus)
Voor de rest goed bezig,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hoi F, inhakend op je onderschrift: nee, ik begrijp niet wat je bedoelt. Welke diagonale stevigheid bedoel je nu, of m.a.w. welke krachten ben je in deze positie bang voor, nu er delen vh bodemplaat verwijderd zijn? Niet uit zorg, maar uit nieuwsgierigheid, begrijp me goed!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Op de derde foto,ondersteun je hem aan de zijkant( halverwege wielkast).
Het hoeft niet krom te trekken,maar je hebt er kans op ( ook tijdens het lassen)
Persoonlijk zou ik haar weer in rijstnat zetten en er dan een kruis in lassen.
Kleine moeite ,en kan veel problemen voorkomen.
Dit zou ik ook met het middelste gedeelte doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Aha, nu snap ik je punt! Nee, dat berust op een misverstand, die assteun die daar staat staat er volkomen los onder. Hij staat er omdat als de koets naar voren zou worden gekanteld zonder dat dat de bedoeling is (kan alleen moedwillig), dan blokkeert die assteun de kantelbeweging. Je kunt het op de foto niet zien, maar de houder van de veercilinder zweeft er 5 cm boven. De koets steunt dus op hout op de automovers, onder C-stijl, A-stijl en dakrand (waarop de druk niet meer dan zo’n 15 kilo is!).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik ben het toch met de vorige sprekers eens. Als je gaat lassen aan zo’n auto is het raadzaam om de boel goed te fixeren voordat je begint. Je last een kruis en hier en daar een schuine schoor. Een driehoek kan geen kant op en het gaat ongetwijfeld hier en daar trekken tijdens het afkoelen van de las. Maar ik vertel je geen nieuws neem ik aan.
Nee, klopt, is mij bekend.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanavond bezig geweest met de achterbalk. Deze is bij mijn break goed van binnen Dinitrol behandeld en helemaal hard. Dat is goed nieuws want scheelt 300 euri en een hoop werk. Tot zover het goede nieuws.
Het slechte nieuws is dat mijn ID in haar vorige leven een dauw heeft gehad op de trekhaak. Een Belgische trekhaak. Die alle voor en opwaartse druk op de onderplaat van de rechthoekige kokerbalk (de achterbalk waaraan het onderste kofferdeksel is opgehangen) naar binnen is gedrukt. Het hoogteverschil tussen rand en middenlijn van die plaat was op veel plaatsen zo’n 5 cm (!).
Met een slagtrekker eruit trekken middels een haak in voorgeboorde gaten was geen optie, want behalve het terugdrukken van een lang stuk plaat (ca een meter lengte) moest ook het hele profiel van de opstaande voor en achterzijde v/d balk teruggezet worden. De hoeken daarvan waren aan de bovenzijde geen 90 graden meer maar nog slechts zo’n 80. Er moest dus veel kracht op.
Wat ik heb besloten (ik kon er weinig aan verliezen, hooguit een extra uitgave in een toch net al te goedkoop project) is om over de hele linie op de diepste punten van de holling (binnenwaartse bolling) om de ca 7 cm (afh van de diepte) een moer te lassen en dan met bout/ draadeind en een stalen plaat met een gat erin de holling er stapsgewijs uit te trekken. Nooit geschoten altijd mis…
Hieronder ter verduidelijking een fotootje en inmiddels kan ik melden dat dit beter is gelukt dan ik durfde hopen. Niet alleen de holling is eruit, maar ook zijn de bovenhoeken van de voor en achterzijde t.o.v. het bovendeel van de balk weer 90 graden geworden. Ik was bang dat er S-bochten in de onderplaat zouden ontstaan t.g.v. de grote zijdelingse druk op deze plaat, maar dat is dus meegevallen. De vorm is weer helemaal terug. Binnenkort de moeren eraf slijpen en dan kan ik langzamerhand met de reconstructie van de opstaande rand van de kofferbakbodem beginnen. Het leuke werk, want lassen vind ik leuk werk.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection