Ja zoiets is het ongeveer, nu weet ik het weer.
De vorm van het profiel maakt inderdaad veel uit, zo word bij het ene profiel de sterkte nauwlijks beinvloed als je er een gaatje inboort.
Dat van die Lineaal herinner ik me nog, daarvan hebben we tot vervelens aan toe opdrachten van gemaakt, de zogenaamde “Ingeklemde balk”.
Over dweilen gesproken, volgens niet-Citroen-Liefhebbers rijdt een HP-geveerde Citroen als een dweil over de weg
Gelukkig dat het wat duidelijker maakt. Meestal wring ik mijzelf in dusdanige bij- en tussenzinnen dat ik het zelf zelfs niet meer snap!
Uitleg was zeer duidelijk, althand voor mij
Ik denk dat het voor de meeste mensen zonder een WTB achtergrond het allemaal een beetje abracadabra is
valt opzich wel mee denk.
ik heb ook Werktuigbouw gedaan, maar vaak word het door formules juist onduidelijker.
als je een simpele uitleg verduidelijkt met een simpel voorbeeld snapt bijna iedereen het.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-07-2003
- CX 25 GTi Automatic
- C1 1.0 Ambiance 3drs
theiz schreef:Ik had het mis overigens, heeft betrekking op mijn eigen post en niet op de recente reacties. Een motor met een hoger koppel bij een hoger toerental heeft inderdaad een hoger eindvermogen. Heeft me een nacht gekost om dat te bedenken.
Het is echter zo dat voor de gebruiker het waarschijnlijk handiger is als het mazimale koppel bij een lager toerental ligt omdat je over het algemeen niet al te veel toeren maakt met je motor maar toch wel het vermogen al snel tot je beschikking wil hebben.
Het feit dat het max koppel bij een hoger toerental kan liggen betekent lang niet altijd dat er bij lage toeren minder koppel aanwezig is dan bij een typische “koppel” motor. Vroeger werd dit voornamelijk veroorzaakt door het feit dat een opgevoerde motor een slechte vulling had bij lage toeren en een geknepen motor (hoog koppel bij lage toeren) juist een heel goede vulling had door hoge gassnelheden door kleine carburateur etc..
Tegenwoordig met al die geavanceerde systemen (motormanagement, verstelbare nokkenassen en bijvoobeeld VANOS van BMW) kan men de voordelen van van een hoogvermogen en hoog koppel motor combineren.
Is er eigenlijke weleens iemand op het gekke idee gekomen om de kleppen in een motor elektrisch te bedienen :
Dan ben je helemaal niet meer afhankelijk van mechanische onderdelen zoals een nokken-as en distributieriem. Dan kan de ECU de kleppen op het juiste moment openen en sluiten en de timing continue aanpassen om een ideaal vermogen/koppel te leveren. Je bent immers niet meer afhankelijk van de timing die vast staat door de distributie riem/nokken-as.
Uiteraard kleven er ook grote nadelen hieraan denk ik, wat als er een elektromagneet die de klep moet openen/sluiten weigert? dan zou de motor grote schade op kunnen lopen. Maar goed het is maar een idee
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed verhaal heren. Duidelijk.
Elektrische kleppen. Ik denk dat de vermogens om dat te regelen enorm zijn en daardoor niet haalbaar. Een veer met nokkenas is veel goedkoper en gaat bijna altijd goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hmm ja ook het elektrisch vermogen zal dan behoorlijk zijn en dan is het nog maar de vraag of je die (zware) kleppen snel genoeg kan openen en sluiten. Maar zoals ik al zei het is een idee en laat Citroen nou juist zo bijzonder zijn met ideeen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Is er eigenlijke weleens iemand op het gekke idee gekomen om de kleppen in een motor elektrisch te bedienen :
Jazeker. BMW levert sinds een paar jaar zo’n systeem, zijn ze mee begonnen met de motor in de 318, dacht ik. Zal nu inmiddels wel op andere motoren van hun terug te vinden zijn.
Jazeker. BMW levert sinds een paar jaar zo’n systeem, zijn ze mee begonnen met de motor in de 318, dacht ik. Zal nu inmiddels wel op andere motoren van hun terug te vinden zijn.
Heb je daar meer info over? of weet je waar ik dat kan vinden?
Heeft het te maken met iets wat ik c.a. 2 jaar geleden hoorde dat ipv een gasklep/hoeveelheid ingespoten brandstof te regelen, de kleppen meer of minder worden geopend. Het lijkt mij de enige manier om dit technische te realiseren iets van elektrische kleppen zijn. BMW vergeleek het met het ademen van een mens, bij weinig prestaties adem je langzaam en als je hoge prestaties levert adem je sneller en dieper.
Ik dacht dat BMW samen met Citroen bezig is/was? nieuwe bezinemotoren te ontwikkelen :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Jazeker. BMW levert sinds een paar jaar zo’n systeem, zijn ze mee begonnen met de motor in de 318, dacht ik. Zal nu inmiddels wel op andere motoren van hun terug te vinden zijn.
Heb je daar meer info over? of weet je waar ik dat kan vinden?
Heeft het te maken met iets wat ik c.a. 2 jaar geleden hoorde dat ipv een gasklep/hoeveelheid ingespoten brandstof te regelen, de kleppen meer of minder worden geopend. Het lijkt mij de enige manier om dit technische te realiseren iets van elektrische kleppen zijn. BMW vergeleek het met het ademen van een mens, bij weinig prestaties adem je langzaam en als je hoge prestaties levert adem je sneller en dieper.
Ik dacht dat BMW samen met citroën bezig is/was? nieuwe bezinemotoren te ontwikkelen :
Van dat laatste weet ik niets (maar wel interessant!), ik weet alleen dat PSA momenteel nauw samenwerkt met Ford op het gebied van dieselmotoren.
Dat systeem van BMW noemen ze (dacht ik) Valvetronic. Misschien dat je er op de website van BMW wat meer over kan vinden. Ik ben er nooit zo diep ingedoken, maar zoals jij het beschrijft komt het geloof ik wel aardig in de buurt.
Ik zal eens even googelen op Valvetronic.
Wat die benzine-motoren betreft had ik begrepen dat Citroen is benaderd door BMW om samen benzine motoren te ontwikkelen. Kleine motoren voor de Citroen en grote motoren met veel vermogen voor BMW.
Wel grappig dat BMW Citroen benaderd en niet andersom
Maar goed de eventuele samenwerking op motorengebied maakt bij mij nog geen gevoel los om mijn Citroen met trots naast een BMW te parkeren Ik parkeer mijn ZX het liefst naast een andere Citroen, ze vinden het veel leuker om bij elkaar te staan.
ik probeer mijn eend zoveel mogelijk bij mercedessen en andere duitse brol te zetten, het lieft zo duur mogelijk…...
En dan maar hopen dat ze een keer met pech met de ANWB erbij en dat jij dan gewoon vrolijk je Eend start en wegrijdt
Ik leer hier wel een hoop nieuwe woorden, net nog “Valvetronic” en nu weer “duitse brol”, bestaat er ook
zoiets als “Japanse Brol”
Heb nog even wat info gevonden over BMW’s “Valvtronic”.
Volgens BMW:
BMW heeft deze techniek ontwikkeld ter vervanging van de gasklep: de motor kan nu vrijer ‘ademhalen’ dankzij de volledig variabele besturing van de kleppen en de kleplichter. Hierdoor daalt het brandstofverbruik met minstens tien procent.
De nokken-as is hier duidelijk afwezig en worden de kleppen door een elektrisch systeem bediend.
Normaal gezien ben ik niet zo onder de indruk van het merk BMW, maar dit vind ik toch wel een knap staaltje techniek