Mijn Xantia uit 1998 met 255.000 km op de teller gaat geld kosten: stuur trilt flink (onlangs bij sneeuw tegen stoeprand aangeschoven), kleine beurt, nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp. Daarnaast wat ongemakken van niet werkende airco (elk jaar bijvullen), afstandsbediening die het niet doet, linkerslot werkt bijna niet meer, blower op voorruit werkt niet echt goed meer (aan bestuurderskant), vering niet meer optimaal.
En dan… een hoop geld uitgeven of naar wat anders kijken? Mede omdat kindje nr. 3 erbij is gekomen en Xantia achterin maar 2 x een 3 puntsgordel heeft en in het midden een heupgordel.
Ik kijk meestal naar benzine auto van jaar of 10 oud. De opties die dan naar voren komen zijn:
- Xantia break (wel driemaal een driepuntsgordel achterin)
- Citroen C5
- Citroen Xsara Picasso
- Berlingo met 3 plekken achterin en schuifdeuren
Volgens mij valt de C5 af omdat die in wegenbelasting en onderhoud toch wel stukje duurder is dan een Xantia. Bovendien gaat het om eerste types die volgens mij qua elektronica nou niet echt topfit zijn.
Hebben jullie tips over kosten, gebruiksgemak etc. Via jullie tips jaar of 6 gelden mijn Xantia aangeschaft.
Dit zou bijv. optie kunnen zijn; zelfde km stand maar wel de servicebeurt, distributieriem etc. gehad. Maar ook verhoudingsgewijs een hoop geld.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m644509224-citroen-xantia-1-8-i-16v-break-2000-groen-prachtige-auto.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr
Aan de andere kant, voor dat geld heb je ook zoiets. Een prima gezinswagen.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m647334387-citroen-xsara-1-6-i-picasso-2000-blauw-121356-km.html?c=bead941a5d4a2757e2fe39e5a5b2921a&previousPage=lr
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
mijn vader heeft een c5 break benzine exclusive uit 2002
al een paar jaar, we hebben haast geen last van de storingen, soms een poosje een eenofandere melding ergens van, even aan de kast bij de garage en klaar weer (niet altijd soms moet ie er wel de volgende dag nog een keer omdat ie het bij thuiskomst weer aangeeft die storing). maar het is minder erg dan het lijkt qua storingen.
c5 is wel een fijne auto maar als je uit een xantia komt is het wel heel anders.
(wij kwamen ook uit een xantia)
succes met het vinen van de ideale citroen
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
en natuurlijk heeft de picasso geen hydrovering.
en zijn de xantia breaks hele leuke auto’s voor relatief niet erg veel geld
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
vanderiet schreef:c5 is wel een fijne auto maar als je uit een xantia komt is het wel heel anders.
(wij kwamen ook uit een xantia)
Even nieuwsgierig: in welk opzicht is het dan heel anders?
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
xantia veert lekkerder (das niks nieuws dat was bij de bx en de xantia ook zo)
c5 zit lekkerder
meer ruimte (been en bagageruimte)
en alle snufjes die niet op de xantia maar wel op de c5 zitten
als ik nu mocht kiezen tussen een nieuwe c5 break of een nieuwe xantia break koos ik de xantia
qua vering en model dan.
maar als je uit de c5 weer terug gaat naar xantia is het zo van: he wat zit je hiet laag en wat een raar dashboard. c5 zit gewoon stukken beter.
aangetoond : mn moeder kon in de xantia geen 1200 kilometer rijden zonder te overnachten.
in de c5 zijn we in 1 keer naar dezelfde bestemming gereden (wel pauzes natuurlijk).
en ze had nagenoeg geen last van haar rug, terwijl in de xantia altijd was: heb zo’n last van mn rug!! dus de stoelen zijn echt confortabeler voor en achter
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Met drie kinderen op de achterbank is zo’n ruimtewondertje in de vorm van een Picasso of ruimer nog een Berlingo natuurlijk ideaal. Niet meer diep bukken om kinderen vast te zetten, moeiteloos alle bagage in de kofferbak, het kan allemaal. De keerzijde is inderdaad wel dat ze gebaseerd zijn op wat kleinere modellen en qua comfort misschien niet kunnen tippen aan een Xantia of een C5. Toch heb ik ook jarenlang heerlijk gereden in Berlingo’s en dat waren dan maar kale bestellers. Er is maar een manier om er achter te komen en dat is proefrijden. Lijkt me toch ook geen straf voor de ware liefhebber
Het verschil tussen een Xantia en een C5 is er ook hoor.
Ik heb ze beide gehad, maar de C5 zit veel prettiger in elkaar.En veert echt niet stugger dan mijn oude Xantia.
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
oh dat vinden wij juilst wel
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vanderiet schreef:als ik nu mocht kiezen tussen een nieuwe c5 break of een nieuwe xantia break koos ik de xantia
qua vering en model dan
Maar ja, als 13 jarige heb je niets te kiezen hé Jasper
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
nee inderdaad helaas niet.
nouja als ik uit huis ben kan ik doen en laten wat ik wil.
een mooie loods vol citroens en dan een museum openen!!
alle forummers mogen gratis komen
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
of het gaat lukken is vraag 2.
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Ontopic maar weer?
Veel sleutelervaring met een C5 heb ik niet, wat ik zo zie en kan beoordelen, is de C5 wel sleutelvriendelijker dan de Xantia.
Een Xantia Break ? heb zo een ding gehad, prima auto, maar kwalitatief minder dan een Berline, dankzij firma Heulliez
De Xantia raakt nu echt op leeftijd, persoonlijk zou ik zelf niet meer voor een Xantia gaan.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
idd.. gewoon c4 picasso.. Zijn ook niet duur meer. Xantia en Xsara Picasso zijn, afgezien dat het prima wagens zijn, ondertussen wel erg gedateerd…
C5 vs Xantia blijkt qua wegenbelasting niet uit te maken. Maar krijg wel de indruk dat Xantia qua betrouwbaarheid en onderhoudsprijzen stukken beter scoort dan een C5.
Niet mee eens..