Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
AZ schreef:idd.. gewoon c4 picasso.. Zijn ook niet duur meer.
Een C4 Picasso kost al snel een 8k, en oplopend.
De rest waar we het hier over hebben kost iets van de helft…
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Willeam schreef:C5 vs Xantia. Maar krijg wel de indruk dat Xantia qua betrouwbaarheid en onderhoudsprijzen stukken beter scoort dan een C5.
Hier wil ik graag wel wat dieper op in gaan!
Ik heb een 97-er Xantia type 1b 1.8i 16V gehad, 237.xxx kms, zonder enig probleem bijna een jaar mee gereden.
Vervolgens een C5 break 2.0i 16V gekocht uit 2002, 202.xxx kms.
Ongeveer een half jaar gehad, en door een kapotte cumputer van €1300,-, de auto snel weer verkocht.
Daarna Xsara gereden, en vervolgens een Xantia break type 2 1.8i 16V uit 1999, 199.xxx kms gekocht, en ongeveer een half jaar in gereden zonder problemen, uitgezonderd een schade (waar de auto uiteraard niets aan kon doen).
Vervolgens nadat ik volledig bekeerd ben van het niet nader te noemen merk beginnend met: R, en eindigend met: enault, kocht ik een prachtige C5 berline 1.8i 16V uit 2003 met 143.xxx kms, waar ik bijna een jaar heerlijk en probleemloos in gereden heb.
Echter ben ik wel tot de conclusie gekomen dat dit zowieso mn laatste C5 was, zowieso de laatste berline.
Een Xantia rijdt gewoon veel beter, en als je een wat luxere uitvoering hebt met bijv een lendesteun en zet er dan nog een originele armsteun in, ben je naar mijn idee veel prettiger aant rijden als in een C5 met die priegelige armsteunen (wat overigens wel super netjes staat).
Dan praat ik dus alleen nog maar over het zitten in de Xantia.
Gaan we over op het veercomfort.
Een Xantia rijdt niet zo lekker als een Bx inderdaad, maar wel stukken beter dan een C5, mijns inziens tenminste.
Door het computergestuurde (lees: hydractieve) verhaal in de C5, gaat de auto op een hobbel pas na denken wat te doen met de vering, waar de Xantia gewoon de weg, met haar oneffenheden, volgt.
Ik heb de vering in de C5 steeds als on-natuurlijk ervaren, alhoewel de C5 break met een wat zwaardere motor (minimaal 2.0i 16V) daar wel minder last van had, en met mn audio achterin (kilo-tje of 100) best goed reedt!
Dan nog de betrouwbaarheid…
Die is me bij de C5 bitter tegen gevallen, mede door die computer in de break.
Ik ben daar zo ziek van geweest, dat die auto voor mij gewoon afgeschreven was.
Al die kolere computers, waardoor je zelf praktisch niets meer aan de auto kan doen.
Nee, voor mij lekker de Xantia!
Vandaar dat ik er sinds 2 weken weer heerlijk in een Xantia 1.8i 16V uit 2000, met 223.xxx kms, over de weg zweef
Ik hoop dat je hier wat mee kan, het verhaal is lang zat geworden
Life’s too short to drive without comfort!!!
Mooi verhaal hoor
Wat betreft de armsteun heb je gelijk. Het ielige ding is veel te kort.
Ik heb twee jaar Xantia gereden, Vijf jaar Xsara Picasso en nu weer twee jaar een C5.
Wat betreft de vering ben ik het niet met je eens. En ik had zelfs een “gerenarde” Xantia.
Het veerde supercomfortabel, maar had in de bocht wel het gevoel dat in de bocht mijn rechter buitenspiegel over de grond sleepte
De C5 veert echt een stuk beter. Het zweeft heerlijk zonder dat het een misselijkmakende boot is geworden.Rotondes neem ik bewust keihard (lekker voor de banden) Maar waar de Xantia me de buitenrand deed raken, stuurt de C5 er superstrak doorheen.
Oh ja, nog vergeten te zeggen… Kachelradiateur. Wat een achterlijk ding in de Xantia!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vergeet de roestende achterkleppen van de C5 breaks niet…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het valt mij wel op dat er meer over de hp-vering wordt doorgeneuzeld als over de vraag om er drie kinderen en hun zooi lekker in kwijt te kunnen. In een C5 kan dat, dat weet ik, van een Xantia weet ik dat niet (met de huidige maatvoering van de kinderzitjes is dat toch wel een puntje). In een Xsara Picasso of een Berlingo lukt dat in elk geval.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Arjan Verkade schreef:Vergeet de roestende achterkleppen van de C5 breaks niet…
Oeps, ja idd…
Heb ik bij de break idd over laten spuiten
Life’s too short to drive without comfort!!!
Toch is de Xsara Picasso ook een fijne gezinsauto!
Ruim, grote kofferbak, relatief zuinig, inmiddels niet duur in aanschaf.
En gedateerd… ja, dat is maar hoe je het bekijkt. Het is de oerpicasso, persoonlijk vind ik hem leuker dan de nieuwe modellen.
En de Xantia is ook gedateerd. Wil niet zeggen dat het geen leuke auto is!
Heb je al proefritten gemaakt in de diverse auto’s Willeam?
Het moet tenslotte ook “klikken”
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
René schreef:Mooi verhaal hoor
Wat betreft de vering ben ik het niet met je eens. En ik had zelfs een “gerenarde” Xantia.
Het veerde supercomfortabel, maar had in de bocht wel het gevoel dat in de bocht mijn rechter buitenspiegel over de grond sleepte
De C5 veert echt een stuk beter. Het zweeft heerlijk zonder dat het een misselijkmakende boot is geworden.Rotondes neem ik bewust keihard (lekker voor de banden) Maar waar de Xantia me de buitenrand deed raken, stuurt de C5 er superstrak doorheen.
Dat bochtengedracht ben ik wel met je eens, echter ben ik geen harde rijder, en vind ik dus dat je met een Xant al aardig kan hoeken
P.s. wat is “gerenard”?
Bij garage Renard geweest?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Vergeet de roestende achterkleppen van de C5 breaks niet…
...die je gratis en voor niks bij de Citroën dealer kon laten aanpassen en overspuiten…
Welke roestende achterklep dus?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nog steeds nu anno 2013?
nope…
en volgens mij bij de PH2 ook niet….
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me ook.
Dus zeker een belangrijk punt om op te letten als je nu voor een C5 break gaat shoppen.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Wij zijn sinds een paar weken overgestapt van een Xantia 18 16v naar een C5 20 16v. Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat de C5 op bijna alle punten de Xantia verslaat,binnenruimte,motorgeluid,zit zoal voor als achter,dashboard,onderhoudsinterval,enz.. Het enige punt waar de Xant het op wint zijn de onderhoudskosten. Wij hebben 8 jaar zonder probleem gereden,op een draadbreuk voor het elektrisch raam na,voor de rest alleen het normale onderhoud.
De C5 moest na een paar weken al een nieuwe bobine…..,stomme pech….hoop ik…
Met z’n vieren in je Eendje.
Ook nog belangrijk wat wens je verder van je wagen, waarvoor gebruik je hem, rond de kerk rijden of ook richting Frankrijk op Verlof.
Want met 3 jonge kinderen is een Berlingo met schuifdeuren een zaligheid, vond die van mij zonder de schuifdeuren al zo luxe.
Je kunt voor alle drie nog een fiets meenemen, of maxicosi’s, buggy’s, noem maar op.
1.4 lijkt mij nu wat licht, ik heb 3 diesels gereden en 1 1.4 (die het langste, 6 jaar) daarvoor 2 jaar C15 1.4E dus ken de 1.4 wel, nu heb ik een redelijke rechtervoet en ga ik regelmatig eens naar de ardennen.
1.4 is super maar eigenlijk net dat tikkeltje te licht.
Al heeft hij het 265000 uitgehouden (hij was wel op zijn einde als ik hem verkocht)
Veercomfort, ik heb nog nooit een HP geveerde gereden maar de Berlingo is superieur als ik de lange lijst auto’s bekijk die ik al reed.
De wamtewerende voorruit, dacht dat die standaard is bij de Berlingo, hebben alle Citroëns dat? Zet hem in de zomer met zijn kop naar de zon toe en hij is niet oververhit als je hem na een paar uur terug open doet.
Ik zeg Berlingo!
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maar dan wel met een 1.8!