Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe de ontsteking van een Saxo werkt? Ik heb een 1.1 uit nov. 2002. De werking van een conventionele ontsteking is mij helemaal bekend, maar als ik de kap van de Saxo open, is het allemaal wat moelijk te volgen.
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Hehehe, dit had ik dus ook vorige week toen ik een kijkje onder de motorkap nam van de Peugeot Partner uit 2002 met 1.4i motor, van mijn broertje.
Ik kon het ook moeilijk volgen, heb geen boegiekabels of bougies gezien.
de saxo heeft een zogenaamde DIS ontsteking een systeem met 2 bobines(in 1) die beurtelings 2 bougies tegelijk aansturen (1-4) en (2-3).
je hebt geen verdelerkap nodig op die manier. infeite vindt je hetzelfde systeem terug op een 2cv.
De bougiekabels vind je achter het kleppendeksel netjes vastgeklemd.
enkel bij de 1.6 16v heb je het systeem met één bobine per bougie.
Citroen C4 cactus 1.2 e-THP shine.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
bobines
manuramata heeft gelijk alleen de bobines zitten direkt op de bougies (langwerpige zwarte ding) waardoor de bougiekabels overbodig zijn geworden. :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN