Motorruil Break ZPJ -> ZPJ4
Gabriël de Vries
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-05-2010

Gepost: 21 februari 2013 06:49 PM

Naar al weer een aantal jaren mee lezen is het nu ook eens tijd om een topicje aan te maken. Ik ben Gabriël en in mijn werkzame leven druk als monteur in de data/telecom/elektra wereld. In mijn vrije tijd ben ik d.h.z. monteur in de boeiende wereld die Citroën heet. Dit is begonnen in 2002 met de aanschaf van een XM T.C.T. Naar niet al te veel problemen, alleen een lekke krukas keerring, en wat kleinigheidjes deze kar weer verkocht. In de tussen tijd ook een ax-je GT uit 1988 aangeschaft en daar mijn d.h.z. vaardigheden op los gelaten. Verder samen met mijn broertje regelmatig bezig aan zijn auto’s. En ja dat zijn ook van die chevrons dragers!(ZX, AX Gti, Xantia Activa, C5) Inmiddels rij ik al weer een jaar of 3 in een Break V6 type 2 (1997) maar wel met het ZPJ blok en daarachter een automaat en diravi!
Voor een aantal weken geleden ligt er alleen geen ZPJ meer onder de kap maar een ZPJ4. De ZPJ die we eruit hadden gehaald kwam waarschijnlijk uit 1989 aan de datum inslagen te zien. Dit blok lekte olie aan de bak kant. Verder hadden we nog diverse scheuren in de beide spruitstukken. ook de compressie van een cilinder was 50% lager dan de rest. Distributie ketinggeleiders dusdanig ingesleten dat we aan de maximale ketting speling zaten. De ketting sloeg zelf tegen de binnenkant van de distrubutieafdekplaat aan. Auto had 250K op de teller maar vermoeden is dat het blok er meer heeft gedraaid. Ook nog water in koelsysteem dus roestvorming. Al met al vervangen die zooi.
Nu zijn we dus bezig met een ZPJ-4 in de break achter een zielige 4HP18 automaat.
Dit past niet zomaar, hiervoor hebben we de midelste voortse veerbol verhuist naar linksvoor. Nu kan het voortse spruitsuk uitlaat gedeelte door de vrij gekomen ruimte in het subframe. Daarvoor het abs blok ook weer moeten opschuiven. Kortom lekker d.h.z.

Nu aangekomen op het punt waar het doe het zelfen wat lastiger wordt. De kabelboom ombouw aanpassing. Mijn break bezit de nieuwere ronde conectoren. Het donor blok uit 1995 bezit de oude rechthoekige conectoren. Inmiddels al een aantal funciets uitgeplozen en in mijn verloopkabel verwerkt. Omdat de schemas die ik kon vinden op internet niet te lezen zijn op pen nummer niveau zie deze link:
http://pepon1.free.fr/CITROEN XM_fichiers/shemas/schemas.htm
hoop ik dat iemand mij verder kan helpen aan de volgende schema’s:

Motor ecu schema’s
ZPJ = fenix 3 orga 7400
ZPJ4 = fenix 4, hoger orga tot met 7329 ik vermoed dat de kabelboom autozijde nm identiek is als in mijn break. Het schema wat eerder op dit forum gepost is is een schema met de oudere rechthoekige conectoren. Dit gebruik ik dus voor de bekabeling aan de motoroblok zijde.

Dashboardschema (52) voor een zpj orga 7400 automaat.

Hopenlijk kan iemand me verder helpen scheelt me een hoop tijd aan uitpiepen en reverse engineering.

Voor de liefhebbers twee joetoepjes van het er moeizaam inlepelen van een zpj4-tje en de eerste start pogingen van de AX GT 16V.
Past niet echt ruim: http://youtu.be/n9DpPiCuIyg
AX GT ombouw: http://youtu.be/OJ1ghiC8tmM

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 21 februari 2013 06:52 PM
  [ # 1 ]

Mooi project! Hopen dat de bak het houdt, maar: mooi project!

Grt Martijn

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 23 februari 2013 02:24 PM
  [ # 2 ]

ben ook erg benieuwd of de automaat het houd was niet voor niets alleen handgeschakeld te krijgen en dan was de handbak al een versterkte versie van de handbak uit de gewone V6
en de koppelingsplaten in de ZPJ4 hielden het ook een stuk minderlang uit als in de zpj

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7314
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 mei 2013 12:20 PM
  [ # 3 ]

Mooi gedaan hoor !!! klink (bijna) als een teleurstelling dat hij toch bij de 1e keer gelijk start Mr. Green

http://www.youtube.com/watch?v=2okJawEyhYI  vanaf 36 seconden…........

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gabriël de Vries
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-05-2010

Gepost: 26 mei 2013 12:59 PM
  [ # 4 ]

Was wel de eerste start maar niet de eerste start poging. De verbaasde reactie in het filmpje heeft te maken met de onduidelijkheid die er op dat moment heerste. Dit kwam waarschijnlijk doordat de ecu uit de donor al een keer vervangen was voor een ouder type. Opzich niet erg maar het schijnt dat er na orga nummer 5215 een verandering is geweest in de aanstuuring van airco relais 822. Ik had de motorboom bekabeling weer zo gemaakt dat het overeenkwam met de schemas die bij het orga nr van de donor auto hoorde. Dit alles bij eklaar is het recept voor verwarring. Want de verandering van de aansturing van airco relais 822 schijnt ook van invloed te zijn op het wel of niet starten.
Ik zie net dat er in de inleiding van het filmpje wel eerste start poging staat. Waarschijnlijk die dag de eerste poging Smile. Bij de eerst poging niets… Bij de tweede poging remmenreiniger in de inlaten gespoten wel onsteeking!! Toen maar even de aan- en de afvoer van de brandstofleidingen omgedraaid. Vermoedelijk was dit al weer poging 5 ofzo.. Dus na een verandering is alles weer een eerste poging Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook