Ha, Beste CX rijders,
In een van de vorige postings schreef ik dat mijn 2200 brun scarabee pallas benz/lpg van 1976 probleemloos over de wegen glijdt. Inmiddels, maanden verder, is dat nog steeds zo. Ik rijd ongeveer 600 km per week en niets wijst er op dat er iets mis zal gaan.
Toch heb ik een vraag: Zolang ik de auto heb- en dat is een jaar of 10- word ik geconfronteerd met een langzaam draaiende startmotor bij kouder weer. Wanneer het vriest hoor je ‘s ochtends “woe, woe, woe” en vervolgens slaat de motor altijd aan. Vorig jaar bij -10 a -12 had ik af en toe de tenen krom in de schoenen, Doetiehetofdoettiehetniet? Op lpg, en wat langer de choke gebruiken, altijd aanslaan en direct mooi rond draaien. De ontsteking is met puntjes en een Velleman transistorontsteking.
Ik vraag me het volgende af:
- Is dit langzame ronddraaien van de startmotor normaal bij dit motortype en bij lage temperaturen? Voor de volledigheid: de startmotor en de dynamo zijn recent gereviseerd, de accukabels - plus en min - zijn 20 mm kwadraat, de accu is van 2007 maar functioneert volgens mij goed.
- De motorolie is 20W50 en is bij koude motor wel erg dik. Zou een dunnere olie, zoals 10W40 of 15W40, de startmotor sneller laten draaien? En wat is dan beter, minerale olie, of half syntheet/vol syntheet?
Ik ben benieuwd naar reacties
Rinus van Son
Rinus




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Misschien met deze?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik heb het Midlock gereedschap met 3 armpjes. Mijn vraag ging meer over de bereikbaarheid van het filter. Kan ik vanaf de bovenkant over de motor hangend bij dit filter. Ik heb redelijk lange armen….
gr
rinus
Rinus
Volgens mij gaat het vanaf de onderkant beter.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
olga schreef:Ik heb het Midlock gereedschap met 3 armpjes. Mijn vraag ging meer over de bereikbaarheid van het filter. Kan ik vanaf de bovenkant over de motor hangend bij dit filter. Ik heb redelijk lange armen….
gr
rinus
Nee. Helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je de auto op kriksteunen zet en eronder kruipt moet het met een extra lang verlengstuk (ik dacht 60-70 cm) kunnen.
Wel een grote ratel nemen (halfduims) want je hebt heel wat moment nodig, meestal zitten ze nogal vast.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik heb mij van de week ook al in allerlei bochten gewrongen. Maar het filter is er absoluut niet van bovenaf uit te krijgen. Vandaar dat ik eerdaags een brug opzoek.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Het oliefilter zit inderdaad op een vreselijke plaats. Het kan alleen van onderaf. Ik gebruik zelf gewoon zo’n soort oliefiltertang. Voorwaarde is dan wel dat je het langere oliefilter (Purflux LS 105) neemt, anders krijg je de tang er dus niet eens op.
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Ik wilde vandaag het filter vervangen met het midlocktool en van onderaf dus. Gisteren even langs Halfords gereden waar ik al jaren 20W50 olie koop. Nee dus, sinds kort uit het assortiment. Wie weet een winkel/levernacier waar ik 20w50 kan kopen?
groeten
Rinus
Rinus














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brezan of een andere échte automaterialenzaak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tegenwoordig zie ik van die stellages met alle soorten klassieker olie erin. Ik zelf stop er toch liever wat kwaliteits-olie (kroon total) erin. Halffords is een accessoire zaak geen onderdelen zaak .
Goede raad is voorraad






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bij veel goede automaterialenzaken hebben ze inmiddels ook Kroon Classic 20W50 in het schap (gaat per liter).
Het juiste filter is de Purflux LS 105 of LS 715.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vandaag begonnen met de oliewissel. Toch eerst maar het reservewiel er af om te kijken. Tot mijn verbazing zag ik het filter zo zitten voor het kachelhuis. Ouderwets een flinke pook erdoor geramd, even hangen met een verlengpijpje en hups daar kwam ie. Nieuw filter erop en klaar.
Waar komt toch het verhaal vandaan dat het absoluut niet kan van bovenaf?
Ik zit nu tevreden in het zonnetje.
gr Rinus
Rinus




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig
Én waar dat verhaal vandaan komt weet ik niet,ik laat het altijd doen
VgF”
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
staat er een diesel in je motorruimte? Mijn filter zie je ook zo zitten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
olga schreef:Vandaag begonnen met de oliewissel. Toch eerst maar het reservewiel er af om te kijken. Tot mijn verbazing zag ik het filter zo zitten voor het kachelhuis. Ouderwets een flinke pook erdoor geramd, even hangen met een verlengpijpje en hups daar kwam ie. Nieuw filter erop en klaar.
Waar komt toch het verhaal vandaan dat het absoluut niet kan van bovenaf?
Ik zit nu tevreden in het zonnetje.
gr Rinus
En opletten dat de rubber van de oude filter niet blijft plakken .
Anders kom je niet verder dan het einde van de straat ops:
Walter
Meten is weten , gissen is missen