Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@ lampjes: je hebt er zo’n 30 nodig (met een paar reserve) en ze worden per 10 verkocht. Het zijn 1,2 Watt steeklampjes. Eeen doosje van 10 kost een Euro of 6.
@ kachelmotor: Om te testen of de motor zelf stuk is, kun je deze rechtstreeks aan massa hangen (stekker met rode en zwarte draad, zwarte aan massa = orkaan zodra het contact aanstaat). Als de motor het dan niet doet, dan is ie overleden. Doet ie het dan wel, dan is de module die in het kachelmotorhuis zit stuk of ernstig vervuild.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Dank je wel!
Is het handig aan de hand van Riemersma’s website de gehele ventilator eruit te halen en dan te testen tegen accupolen aan of is er een handigere methode die ik nu even over het hoofd zie? En eh, waar zit die module verborgen?
Zijn alle kachelventilatoren hetzelfde bij BXen (kan ik een willekeurige fan overzetten?)?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ja, zijn hetzelfde. Ik heb bij mijn GTi gehad dat die het helemaal niet meer deed. Die was toen kortgesloten, waardoor die alleen maar op full power draaide. Nieuwe module er in, en klaar.
Kijk mijn topic maar even door voor foto’s etc:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216542/P30/#1613030
Op pagina 4 staat die kachelmodule. Stelt weinig voor om te vervangen.
Overigens had ik mijn dashboardlampjes gewoon bij de Brezan gehaald, kostte 10 keer niks. Om nou tweedehands lampjes te gaan gebruiken.. Dashboard verlichting brand altijd, ook bij de lampen uit. Dus ze gaan sowieso al minder lang mee als bij andere auto’s.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Vanwege de heersende kou, pekel en kachelellende staat “Alex” voorlopig even stil onder het X-gebouw van Windesheim. “Trix” komt er woens- of donderdag langs staan; die is alweer klaar bij Hegru. Ik hoop in ieder geval dat het rap weer beter weer wordt, want:
1. ik haat kou
2. ik haat kou als ik dingen buiten wil doen
3. ik haat kou als ik dingen buiten moet doen die eigenlijk niet kunnen wachten
4. ik haat kou als ik daardoor dingen die moeten gebeuren, moet uitstellen omdat die dingen buiten moeten gebeuren
Oftewel: kom maar op met die lente!
Lampjes zijn inmiddels gehaald. Binnenkort dashboard slopen!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Pieter ik heb nog nooit het dashbord “gesloopt”, maar ik had gehoord dat je moest uitkijken met de kilometer kabel ofzo?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Pas even op met klussen met dit weer, ik zie een prachtige opsomming, maar ik mis punt 5:
- de BX haat kou, voornamelijk de kunststof delen. Met kou zijn die extra breekbaar, dus clipjes en klemmetjes breken extra snel af.
Betreffende het dash: de werkwijze op Roel’s site is helemaal compleet, maar let inderdaad op de kilometerteller kabel, deze is meestal vrij kort, en moet je loshalen voordat je het klokkenspel eruit kan halen. Deze kan je meestal loskrijgen door aan de zijkant van de connector te knijpen. Vaak zitten ze redelijk vast.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
It’s been awhile…
Zoals ik sommigen op de BX-meeting vorige week zondag al vertelde, was ik niet met de Turbodiesel naar de meeting gekomen. Enerzijds omdat het te kort dag was om de kachelfan te vervangen (lees: te koud), anderzijds omdat m’n eerste BX wel weer eens de benen mocht strekken. Een ander heikel punt is de incontinentie van de diesel: hij lekt olie. Druppels vooralsnog en het peil zit nog ruim boven het minimum, maar het is elke keer even checken. Zoals ik op de meeting al zei: ik heb er nog niet onder gehangen om de leklokatie vast te stellen.
Iets anders is het stinkende interieur. Mijn passagiers meldden nooit dat het stinkt, maar ik ruik altijd wel een soort lucht die aan vis doet denken. Niet echt prettig. Ook het poetsen van de stoel heeft niet tot het gewenste effect geleid. Bij GAOS heb ik een TZI berline en break ontdaan van hun grijs-grijze zitzakken interieur en dat “pronkt” nu in de gang hier. Uiteindelijk krijgt deze BX dus een minder luxer maar hopelijk origineler interieur. Omdat een grijs dashboard mij net een tikkeltje té saai is, blijft het dashboard (voorlopig) zwart. Voor wie geïnteresseerd is: de opbrengst van vandaag:
Volle kofferbak
Drukte in de gang
Hoofdsteuntjes op een rij
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zal ook niet zo lekker ruiken zo te zien…..
En jij bent volgens mij de eerste die van een zwart dashboard/interieur naar een grijs interieur gaat.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Het valt nog mee. Het is een allegaartje van stoelen die ik her en der aantrof en ze waren redelijk droog. De zittingen staan nu voor de verwarming (die op laag-warm staat) dus dat droogt prima. BX-zitzakstoelen zitten trouwens prima als je de rails naar achter schuift en de zitting achterover kantelt. Misschien morgen nog even twee stoelen halen als kamerstoelen.
Vraagje: Is het trouwens makkelijk om de bekleding los te maken van de zittingen en zo ja, hoe? En hoe krijg je die er weer op?
Vraagje 2: heeft er iemand de stangetjes en voetjes voor hoofdsteunen achter?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Lekker oudbollig zeg! Dit is de meest jare 80 bekleding die je in een bx kunt hebben
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Je kan je interieur ook een keer schoonmaken met azijnwater en daarna met water met een schep waspoeder erin. Met een washandje lekker boenen!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Zoiets is ook de bedoeling . Hopen dat de grijzige viezigheid er goed afgaat.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Einde oefening. Alex gaat alleen met een hoop moeite en geld de APK nog halen.
Zoals ik een aantal al vertelde op de BX Club Meeting in Beneden Leeuwen: Alex lekt olie. Een beetje.
Een beetje veel.
Ik heb laten uitzoeken waardoor hij lekt. Dat beeld heb ik nu.
Olielekkage:
- via klepdekselpakking
- via olieslang op de turbo
- via karterpanpakking
- via inlaatspruitstukpakking
- via keerringen distributiezijde (krukas)
- lekkage aan de achterzijde van de koppaking
Daarnaast meldde ik dat de BX er lang over doet om op hoogte te komen. Het gaat gepaard met “STOP” en “(!)”. Dit verdwijnt na een klein half minuutje wel na het starten… Hij rijdt ook wat anders dan de andere BXjes: niet zozeer minder comfortabel, maar…anders.
Problemen met “op hoogte komen”:
- veerbollen rondom op/bijna leeg
- voorraadbol leeg
- veercilinder rechtsachter is inwendig lek; hoes is ook lek
- linksachter hangt een groene druppel LHM onder de wagen (al heb ik nooit LHM op de grond gezien)
Verder ook nog aangetroffen:
- Vanuit het uitlaatspruitstuk mist een bevestigingsbout. Vermoedelijk bout afgebroken: uitboren en ander tapeind erin zetten.
- Uitlaatpijp is lek tussen de dwars- en einddemper. De laatste drie delen zijn zeer matig.
Bij elkaar een te dure en te lastige klus om voor mij te doen. Ik ga daarom deze auto niet verder in leven houden. Het een en ander aan onderdelen wil ik zelf houden (voornamelijk de luxedingen), maar de rest is wat mij betreft voor wie er trek heeft in een verder goed lopende turbodiesel-BX. Al zal het voornamelijk zijn voor de onderdelen.
Overigens, prima service van Emerpark te Zwolle: zij waren wel eerlijk over de status van de auto. De bodem ziet er gebruikt uit (d.w.z. schuurplekken van toen de vorige eigenaar over een drempel reed terwijl hij LHM-loos was) en de dieselleidingen worden minder. De algehele staat van de auto is redelijk; geen rotte bodem.
*zucht*
Dan ga ik nu even stilletjes in een hoekje zitten huilen.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Balen. Maar zo te lezen de beste oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Imand hier die deze turbodiesel een kans geeft?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar