Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ow, ik hoor net dat ik het ook fout doe
Zal het is nakijken als ze weer voor de deur staat.
Ik ben absoluut geen automaat genieter he, dus voor het stoplicht vind ik het erg onrustig.
Maar ik ga er op letten Timo, bedankt!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Timo1990 schreef:Heb je een instructieboekje van je BX Bram? Daar staat ook in dat je absoluut niet met draaiende motor mag ‘wachten’ in de N.
Hè? mag dat niet. Voor het stoplicht doe ik dat ook altijd omdat ik het idee heb dat dat beter is voor de bak. Anders staat ie zo te trekken terwijl hij niet weg kan. Voor mijn gevoel verslijt de zaak dan, maar dat kan ook gebrek aan kennis van automaatbakken zijn.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Exact mijn gevoel Griemer
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de bak in neutraal staat wordt de oliepomp in de bak niet aangedreven. Dat vind ie NIET lekker! De bak is deels drukgesmeerd namelijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar waarom een bak smeren als ie stil staat? Bij mij op de oprit wordt ie ook niet gesmeerd toch?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de motor loopt staat ie niet stil he..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
eeeeehhhh…..
Motor loopt - pook in de N-stand. Dan draait de bak toch niet? Dus geen smering nodig?
Stel de automonteur wil eens lekker onder de motorkap aan de gang om iets te troubleshooten, half uurtje bezig met draaiende motor in N-stand. Bak naar de galamiezen??
Het zit net iets anders. De bak heeft inderdaad een oliepomp maar die wordt rechtstreeks aangedreven vanaf de krukas, zolang de motor loopt is er dus oliedruk in de bak. Stationair draaien in N kan dan ook geen enkel kwaad.
Je weet nu gelijk de reden dat je een automaat niet mag slepen, dan draait de motor namelijk niet en dus de pomp ook niet. Ga je dan slepen dan draait er van alles mee in de bak (aandrijfassen draaien, differentieel ook, net als de pignon as en een deel van het planetaire stelsel). Je bak lootp dan geheid stuk wegens geen smering. Als nood oplossing kan je tijdelijk een paar liter ATF bijvullen, dan staat de olie zo hoog dat de draaiende delen net wat meer smering hebben. Maar ook dan nooit lange afstanden slepen.
Dat je niet van D naar N en terug moet schakelen onder het rijden is dan ook niet omdat er dan geen of te weinig oliedruk/smering zou zijn. Maar omdat de koppelingen dan moeten inkoppelen terwijl er grote toerenverschillen zijn en er ook nog flink wat koppel op staat. En daar zijn ze niet op berekend, als je zo’n bak eens open maakt schrik je van wat voor koppelingsplaatjes er eigenlijk in zitten. Beetje wat je vroeger in je zundapp had zitten
Heen en weer schakelen van D naar N geeft daarom iedere keer een enorme belasting en slijtage van de platen, ze kunnen oververhit raken, verbranden en dan is het gauw over en uit. Plus dat er extra slijtagemateriaal in je olie komt en dat kan problemen gaan veroorzaken in het brein, vastzittende plunjers etc.
Van wachten voor het stoplicht in N slijt er trouwens niks, enige wat slipt op dat moment is de koppelomvormer en daar vindt de krachtoverbrenging plaats via de olie, dus zonder slijtage.
Dat is een duidelijk verhaal en klinkt aannemelijker dan de andere verhalen hierboven.
9000-95 schreef:
Van wachten voor het stoplicht in N slijt er trouwens niks, slijtage.
In de D bedoel je neem ik aan?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan iemand mij dan uitleggen waarom er in de fabrieksdocumentatie van ZF zelf duidelijk vermeld staat dat de bak in D moet blijven staan tijdens wachten voor een stoplicht?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien om het aantal heen en weer schakelingen tussen D en N te beperken?
Met autorijles leerde ik ook om voor het stoplicht te wachten in zn 1.(schakelauto)
Als ie dan groen wordt kan je direct weg, werd gezegd.
Daarna ook nooit meer gedaan, bak lekker in zn vrij en koppeling los natuurlijk.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat doe ik dus nooit! Voor het vervangen van een voortijdig overleden druklager van een paar tientjes ben je mooi een dag bezig! Dat zijn zaken waar rijinstructeurs nooit bij stilstaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Griemer schreef:9000-95 schreef:
Van wachten voor het stoplicht in N slijt er trouwens niks, slijtage.
In de D bedoel je neem ik aan?
Klopt…
waterman schreef:Kan iemand mij dan uitleggen waarom er in de fabrieksdocumentatie van ZF zelf duidelijk vermeld staat dat de bak in D moet blijven staan tijdens wachten voor een stoplicht?
Da’s dus om de slijtage te verminderen. Bij heen en weer schakelen tussen D en N treedt er slijtage op, forward clutch moet telkens in en uit schakelen. Hou je de bak in D dan slijt er niks.
Maar je stookt wel iets meer brandstof natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Plus dat je dan de remblokken op de hete remschijven blijft houden als je bijvoorbeeld na het verlaten van de snelweg moet afremmen van 120 naar 0 een tijdje moet wachten. Dit geeft meer kans op kromme schijven volgens mij….