Laat ik nog eens een technisch probleem ter sprake brengen. Iemand nog zin in een cx puzzeltje? ik ben je eeuwig dankbaar als je voor het volgende de oplossing weet
Over het lopen van mijn gtit2 heb ik eigenlijk geen klagen: mooi stationair (weinig variatie) en tijdens het rijden geen enkel hikje bij welke snelheid dan ook (overigens heeft dat me wel een paar zweetdruppeltjes gekost). Er is echter 1 frustratie over een probleem waar ik maar geen vinger achter krijg. Misschien is het een beetje gezeur maar ik ben wat perfectionistisch. Wat is het geval: als ik korte ritten rijd, zeg tot een half uur, dan is er niets aan de hand. Rijd ik echter langer dan komt er een moment dat bij het stoppen tot stationair het abs en olielampje even gaan flikkeren. Het toerental blijft echter zeker boven de 800 (de motor slaat dus ook niet af); ik merk dan ook niet echt een aarzeling in het lopen. Met wat gas is het voorbij. Hierna is het een beetje 50-50: soms lichten de lampjes op bij stationaair, soms niet. Als ik de motor zo’n 15 minuten uitzet en daarna weer wegrijd is het probleem er niet, maar na enige tijd komt het weer. Mijn diagnose tot nu toe is dat het oplichten van de lampjes onafhankelijk is van de olietemperatuur (die is dan zo’n 87gr of hoger), maar dat is ie al na zo’n 15 minuten en dan is het probleem er nog niet. Het lijkt eerder dat de temperatuur in de motorruimte er iets mee te maken heeft. Maar wat? Eerst dacht ik dat de regeling die de brandstoftoevoer aflsluit van slag kan zijn maar die is toerenafhankelijk en aan het toerental merk ik juist niets. (overigens: alle voor de hand liggende zaken zijn gecontroleerd/vervangen/schoongemaakt, dus ook de watertempsensor, bobines, bougiekabels, lmm, etc, etc)
Als ik dat nou eens zou kunnen verhelpen…............

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik ben bang, dat je niet de enige bent met dit ‘probleem’. Ik heb dat nu inmiddels bij meerdere GTiT2’s gezien.

Totaal aantal Berichten: 1358
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Heb je het oliedrukkontakt al vervangen?
Dit geeft namelijk het ABS-systeem een signaal dat de motor draait.
Als het kontakt al nieuw is zou ik eens de oliedruk meten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Dit geeft namelijk het ABS-systeem een signaal dat de motor draait
Interessante info; je moet het maar weten! Ik heb de druksensor een paar jaar geleden vervangen door eentje van de automaterialenzaak omdat deze lekte. Het zou zo maar kunnen dat het sinds die tijd is. De oiliedruk zelf verdenk ik (nog) niet direct. Hij verbruikt geen druppel en de drukmeter op het dashboard blijft goede waarden aangeven. Het is in ieder geval het vervangen van de druksensor waard.
Het zou best eens kunnen dat er twee oliedrukschakelaars zijn: eentje voor het waarschuwingslampje en eentje voor de oliedrukmeter… Ik kan het echter zo snel niet vinden in de werkplaatshandboeken.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
volgens mij is dat één sensor.
Je hebt gelijk Edwin: er zijn 2 sensoren. Ik heb ooit een schema van internet geplukt met de lokatie van alle electrische componenten. Dat heeft me al vaak geholpen. Ze zitten beide aan de achterzijde van het blok. Er is een ‘engine oil pressure sensor’ en een ‘engine oil pressure switch’. De sensor zit ongeveer in het midden en de switch zit meer naar rechts.
Overigens bedacht ik me nog dat het flikkeren alleen optreedt als ik de koppeling op laat komen (dus de motor iets ga belasten en het toerental iets zakt) of vlak na het tot stilstand komen. Bij gewoon stationair (voor een stoplicht of zo) is er niets aan de hand.

Totaal aantal Berichten: 1358
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Edwin van Seggelen schreef:Het zou best eens kunnen dat er twee oliedrukschakelaars zijn: eentje voor het waarschuwingslampje en eentje voor de oliedrukmeter… Ik kan het echter zo snel niet vinden in de werkplaatshandboeken.
GTi Turbo’s hebben 1 oliedrukkontakt (=eigenlijk een schakelaar) en 1 oliedruksensor deze sensor geeft signaal aan de oliedrukmeter op het dashboard.
Bij de CX’n met ABS heeft het oliedrukkontakt dus een dubbele funktie, de oliedruksensor dient altijd enkel voor de oliedrukmeter op het dash.
Het is dus het oliedrukkontakt dat doorgeeft aan het ABS-systeem dat de motor draait, m.a.w. zolang het oliedruklampje brand denkt het ABS-systeem dat de motor niet draait en brand dus het ABS controlelampje.
Het oliedrukkontakt zit achter op het motorblok, de oliedruksensor zit op de oliefilter/koeler eenheid.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp als dit probleem zich voordoet dat er dan geen rede voor paniek is?

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
freek schreef:Je hebt gelijk Edwin: er zijn 2 sensoren. Ik heb ooit een schema van internet geplukt met de lokatie van alle electrische componenten. Dat heeft me al vaak geholpen. ........ .
bonjour,
ken ik dat al, of ben ik daar eventueel mee geholpen ??
heb je een linkje ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik begrijp als dit probleem zich voordoet dat er dan geen rede voor paniek is?
Je moet als CX eigenaar sowieso niet te snel in paniek raken. Heb jij er dan ook last van? Natuurlijk is het minder prettig als een te lage oliedruk de reden kan zijn voor oplichtende lampjes, temeer omdat dit bij de turbomotoren aan de hand kan zijn gezien eerdere topics. Maar ik troost me nog met het gegeven dat de drukmeter zelf normale waarden laat zien en er minstens zo vaak problemen zijn met de bedrading en stekkers. Leuk klusje voor het weekend. Als het dan nog is dan ga ik me wat ongemakkelijker voelen.. Door de link met het abs-lampje kan ik nu in ieder geval wat gerichter zoeken.
heb je een linkje ??
De link die in gebruikte is er niet meer, maar ik heb wel een andere (die een iets minder duidelijk plaatje heeft):
http://www.citrotech.se/cx/t&t/CX-elsys.html
Het aardige is dat het de fysieke lokatie in de auto geeft en de plaats in het electrisch schema.
Ik zal ook nog eens zoeken.
in firefox kun je de .gif in die pagina 2 keer vergroten en dan is ie wel duidelijk, maar ook groot. IN ieder geval wel handig voor een overzicht.
CX GTi Turbo 2 - All Black
ik heb het plaatje even omgezet en aan mijn gaskabelalbum toegevoegd:
http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/Gaskabel?authkey=6NOKFi9GZuI
De met de nummers corresponderende componenten staan dus in:
http://www.citrotech.se/cx/t&t/CX-elsys.html
Het is altijd handig om dit soort zaken te downloaden want sites zijn soms nogal vluchtig.
hersenkrakertje: opgelost!
Jullie hebben nog een reactie tegoed over de afloop. Trxke heeft me op het goede spoor gezet. Het was inderdaad gewoon de oliedrukschakelaar. De afgelopen week heb ik flink geblazen en zowaar: het controlelampje bleef uit. Ik heb nu na een paar jaar toch wel unieke moment bereikt dat alles aan de CX functioneert zoals het bedoeld is: hij loopt verschrikkelijk mooi onder alle omstandigheden en ik heb geen electrische storingen. Dit kan natuurlijk nooit lang duren maar voor het moment geniet ik ervan .
Gelukkig dus geen oliepomp problemen oid. Ik was daar stiekum toch wel een beetje bang voor: de oliedrukschakelaar zal er hoogstens 30.000 km in en het gelijkertijd branden van de ABS vond ik ook een raadsel. Achteraf toch wel logisch: veel brandende controlelampjes die ik ooit gehad heb waren te wijten aan onbetrouwbare sensoren. Toch handig zo’n forum. Groet, Freek
GTi Turbo’s hebben 1 oliedrukkontakt (=eigenlijk een schakelaar) en 1 oliedruksensor deze sensor geeft signaal aan de oliedrukmeter op het dashboard.
Bij de CX’n met ABS heeft het oliedrukkontakt dus een dubbele funktie, de oliedruksensor dient altijd enkel voor de oliedrukmeter op het dash.
Mijn oliedrukmeter op het dashboard wil nog wel eens hevig heen en weer springen, vooral tijdens de eerste 10km na koude start. Krijgt deze meter zijn waarde van de oliedruksensor of de oliedrukcontact?
Ik lees (en zie foto’s) in draadjes over de oliedruksensor die achter op het blok (zou) zit(ten). Word hier bedoeld zo’n beetje onder de watertemperatuur sensor? Als het inderdaad de oliedruksensor is die de druk doorgeeft, dan strookt dat namelijk niet helemaal met dit verhaal en bijbehorend schema:
Het oliedrukkontakt zit achter op het motorblok, de oliedruksensor zit op de oliefilter/koeler eenheid
En zou iemand nog eens het verschil tussen de twee willen uitleggen? Btw, mij cx is ook uitgerust met abs, weet niet of dat invloed heeft op het uitleg-verhaal

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oliedrukschakelaar (zit direct in het onderblok geschroefd) bewaakt de oliedruk en is voor het rode lampje “STOP, oliedruk te laag!”
Een aan/uit principe dus. Een soort hartbewaking.
Dat ding op je warmtewisselaar vertelt je vervolgens WAT de oliedruk is (hoeveel bar). Deze sensor (en het metertje) zit alleen op de Turbo benzinemodellen, bij alle andere CX’en is de exacte oliedruk niet af te lezen. Wel hebben alle auto’s uiteraard een oliedrukschakelaar.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D