2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Citroën en Peugeot aan de hydraulische hybrides
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 februari 2013 08:28 PM
  [ # 16 ]

Da’s dus precies de pest met die verbruikscyclus. Goede kans dat je met de gewone viercilinder 500 met jullie rijstijl zuiniger zou rijden. Maar goed - ‘t geluid van een tweecilinder is ook wat waard, niet? Het Citroen-systeem is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de manier van remmen: daar wordt de energie gewonnen. Als je gewend bent de auto waar dat kan rustig te laten uitrollen, is er dan veel minder voordeel dan bij een wat hectischer rijstijl. Dat zou natuurlijk aardig zijn: dat het verbruik juist maar beperkt toeneemt als er wat minder op ‘het nieuwe rijden’ wordt gelet.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 februari 2013 08:53 PM
  [ # 17 ]

Ja dat klopt. De TwinAir techniek is zo leuk en bijzonder omdat het motortje zowel heel zuinig en rustig kan lopen. Maar ook veel vermogen kan leveren - en dan flink verbruikt. De 950 CC TA levert véél meer vermogen en lol dan de traditionele 4 cilinder 1,2 ltr, die makkelijker zuinig rijdt, maar tamelijk saai is.
Rijden in een leuke auto, met twee halve liters die je een schop in je rug geven, waarmee je knorrend wegscheurt en andere auto’s het nakijken geeft, is enorm leuk rijden. Maar de zuinigheid valt inderdaad tegen. Al vind ik 1:17 gemiddeld, inclusief bergvakanties en snelwegkilometers, toch niet zo slecht.

Of je veronderstelling klopt dat snel afremmen met de C3 Hybrid Air meer luchtdruk oplevert, dan geleidelijk afremmen, weet ik niet. Dat hangt af van de regeling van het systeem. Zal de werkelijkheid moeten uitwijzen.
Ik vind de gedachte achter deze hydropneumatische techniek wel héél leuk.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 22 februari 2013 06:51 PM
  [ # 18 ]

Zie hier enkele van de illustraties die vandaag door Citroën beschikbaar gesteld zijn:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 22 februari 2013 07:43 PM
  [ # 19 ]

De verpakking van al dit moois is ook opgefrist: zie hier meer informatie over de facelift van de C3.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 22 februari 2013 09:28 PM
  [ # 20 ]
Arjan Verkade schreef:

Klinkt als een veel lichtere oplossing dan met accu’s.

Zo klinkt het misschien, maar dat is het niet. Per kilo lucht kun je minder energie opslaan dan per kilo (Li ion) batterij. Het is dus juist een zwaardere oplossing! Hoeveel het scheelt hangt af van de druk waaronder een en ander wordt opgeslagen en de verliezen die optreden bij compressie en expansie van de lucht, maar ga uit van 2 tot 10 keer zo zwaar.

Het voordeel van perslucht is, naar mijn mening, dat het relatief eenvoudig en goedkoop is. Dat maakt hybride-technologie ook in de goedkopere prijsklasse aantrekkelijk.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 februari 2013 09:34 PM
  [ # 21 ]

Ik begrijp wat je bedoeld.

Maar een lege accu weegt nog steeds veel.
Dit systeem lijkt minder te wegen.
Als beide systemen leeg zijn hoeft de benzine motor minder gewicht te verplaatsen.

Daarbij zijn accu’s nog steeds niet goed voor het milieu, dit matriaal is waarschijnlijk makkelijker te hergebruiken.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 22 februari 2013 09:55 PM
  [ # 22 ]

Weet iemand al onder hoeveel Bar het systeem gaat werken? En hoeveel liter het drukvat heeft? Ook in verband met de actieradius dat er op luchtdruk gereden kan worden.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 22 februari 2013 10:52 PM
  [ # 23 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik begrijp wat je bedoeld.

Maar een lege accu weegt nog steeds veel.
Dit systeem lijkt minder te wegen.
Als beide systemen leeg zijn hoeft de benzine motor minder gewicht te verplaatsen.

Maar met een lege tank of accu heeft een hybride sowieso niet zoveel zin; dus dit is alleen een voordeel in een situatie waar het concept helemaal niet voor bedoeld en voor ontworpen is.

Daarbij zijn accu’s nog steeds niet goed voor het milieu, dit matriaal is waarschijnlijk makkelijker te hergebruiken.

Mwah, valt wel mee. Het is verstandig om accu’s te hergebruiken omdat er nog nuttig materiaal in zit.
De grootste milieubelasting door auto’s komt voort uit het brandstofgebruik.

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 22 februari 2013 10:57 PM
  [ # 24 ]
Michelidds schreef:

Weet iemand al onder hoeveel Bar het systeem gaat werken? En hoeveel liter het drukvat heeft? Ook in verband met de actieradius dat er op luchtdruk gereden kan worden.

Op basis van de getoonde “foto’s” schat ik dat de lange cilinder een capaciteit van 60 liter heeft. Stel dat de druk 300 bar is (redelijk gangbaar voor perslucht), dan hebben we het over 18 kg lucht. De energie-inhoud daarvan is ongeveer 9 MJ, wat overeenkomt met de energie-inhoud van slechts een kwart liter benzine Sad

Gelukkig komt het grootste deel van die energie ook bij de wielen (in tegenstelling tot de energie die in benzine zit), met een beetje mazzel kom je dan nog zo’n 20 km ver.

Het is me niet helemaal duidelijk wat de functie van die andere tank is. Misschien draagt die ook nog wat bij, en misschien is mijn schatting voor de inhoud en druk van de lange cilinder aan de lage kant. Dan zou je nog een stukje verder kunnen komen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 februari 2013 10:55 AM
  [ # 25 ]
Marko223 schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ik begrijp wat je bedoeld.

Maar een lege accu weegt nog steeds veel.
Dit systeem lijkt minder te wegen.
Als beide systemen leeg zijn hoeft de benzine motor minder gewicht te verplaatsen.

Maar met een lege tank of accu heeft een hybride sowieso niet zoveel zin; dus dit is alleen een voordeel in een situatie waar het concept helemaal niet voor bedoeld en voor ontworpen is.

Ja maar in de praktijk gebeurt dit natuurlijk wel erg vaak…

Hoe ver kan de DS5 met accu’s nu rijden? Een km of 4 a 5? Dan zit er ook nog een max snelheid aan…

Profiel  
 
Paint.It.Black
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 07-10-2005

- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- C5 Tourer 1.6 HDI VTR
Gepost: 24 februari 2013 11:48 PM
  [ # 26 ]

Ik denk dat een belangrijk voordeel van deze technologie de duurzaamheid is. In tegenstelling tot accu’s zou dit systeem geen capaciteit mogen verliezen. Ik zou nooit een auto van 3 jaar oud met accu’s willen kopen…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook