Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Kort vraagje: Kan je gordels uit een sloopBX verwijderen en die zonder problemen in je eigen BX zetten (mits ze onbeschadigd e.d. zijn)? Is er bij het verwijderen nog iets om op te letten (behalve beschadigingen en of het rolmechaniek goed rolt)? Ik heb een BX gespot met de blokjesprint en die zijn toch wel weer erg fraai om te zien!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gewoon doen, is uitwisselbaar.
Eventueel niet helemaal op laten rollen kan wel eens makkelijk zijn met demontage/montage.
Als je hem na demontage helemaal op laat rollen, wil hij wel eens moeilijk uittrekbaar zijn, omdat je hem dan een beetje scheef houdt bijv.
Succes, Bram.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ik denk dat je een BX met voorschade beter kan laten liggen, dan is de “rek eruit” bij de gordels.
Bij een tweede klap krijg je dan zelf meer te verduren.
Van Vermond begreep ik dat er linker en rechter gordels zijn.
Ik weet niet of alle bouwjaren uitwisselbaar zijn.
Edit: Bram heeft zojuist de laatste vraag beantwoord zie ik.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik heb een BX op het oog zonder frontschade, dus de gordels zijn alleen “gewoon” gebruikt.
Stel, ik haal ze eruit. Moet ik ze dan eerst bij de oprolautomaat “vastzetten” zodat ze niet oprollen? Of kan je ze er gewoon uithalen zonder enig voorwerk?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Je kan ze er gewoon uithalen, zonder er iets aan te doen.
Maar het makkelijkste is, omdat je ze toch gelijk in je Bx overplant, ze te klemmen bij de rolautomaat, door bijc. een tywrap.
In het rolmechanisme zit een blokkade, zodra je kanteld blokkeerd de gordel, en wil hij alleen maar oprollen.
Zodra je weer recht staat doet ie het dan weer.
Als je gordels voor langere tijd opbergt kan je ze uiteraard maar beter wel helemaal oprollen.
Mocht gordel toch perongeluk helemaal oprollen voordat je hem monteerd?
Gewoon goed kijken in welke hoek hij op de auto geschroefd zit, hou hem dan voor je in die hoek, en trek met beleid de gordel naar buiten.
Als hij blokkeerd, gewoon een beetje draaien en kantelen, dan komt het goed Pietertje
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Knoop in de gordels leggen zodat ze niet volledig op kunnen rollen.
Ze moeten wel op dezelfde plek weer gemonteerd worden.
Gordels rollen niet helemaal op, daarvoor is er te weinig plaats.
Gewoon eruit halen en gordel langzaam laten oprollen.
Bij montage de gordel recht houden zoals hij in de auto moet zitten en dan met kleine bewegingen de gordel lostrekken, niets forceren gaat toch niet, gewoon rustig blijven werkt altijd.
Enige waar je naar moet kijken is welke bouten welke afstandsringen waar gebruikt worden al kun je dat ook doen bij het overbouwen, oude eruit en die bouten ringen oversteken op de nieuwe.
Het oprolmechanisme zit namelijk vast maar de andere punten kunnen scharnieren.
De plastiek of papieren ringetjes dienen enkel om de montage te vergemakkelijken (productieproces-vervoer in fabriek), die zijn dus geen must (als ze bvb. gescheurd zijn laat je ze weg)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Prima! Tof, want die blokjesgordels zijn gewoon mooier dan zwarte.
Wat kost een setje van vijf sloopgordels zo’n beetje? (voorin twee, achterin twee oprol, eentje vast)
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Het verhaal van PASO klopt maar gedeeltelijk.
Waarom zou je het risico van “vastslaan” nemen door op deze manier te werk te gaan.
Bovenste bevestiging losnemen, knoop erin, rest demonteren, en in de andere auto precies zo monteren als het gezeten heeft. Simpeler kan het niet, moeilijker is het niet. Prijs…... ergens tussen de 25.00 en 40.00 euro schat ik.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Vastslaan? Kunnen gordels onbruikbaar worden als je ze toch niet vastzet vooraf?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als ze helemaal opgerold zijn, is de kans groot dat ze alleen met engelengeduld en veel gepruts weer gangbaar gemaakt kunnen worden.
Heb de fout 1 keer gemaakt met AX gordels, (ondanks dat ik het risico kende), dat gebeurt me niet nog eens.
Hoe is dat uiteindelijk opgelost???? De gordel op beide onderste bevestigingen vastgemaakt, en met de gordel in de hand gaan rijden. Toen kwam uiteindelijk, na een kort rondje met een paar verkeersdrempels, de gordel weer los. Er is heel wat tijd, gepruts, geduld. gemopper, (en dan zeg ik het netjes) aan vooaf gegaan voordat ik op dit idee kwam.
Nogmaals, waarom zou je het risico nemen????
Succes
Dat gebeurd enkel als je de gordels niet rustig laat oprollen, en dat schreef ik ook : “rustig oprollen”.
En dat engelengeduld is enkel nodig als je de gordel verkeerd vast houd, ik schreef dan ook : “de gordel recht houden zoals hij in de auto moet zitten”
Maak die mens toch niet onnodig bang is voor niets nodig.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik denk dat ik maar gewoon moet gaan proberen. Ik had op internet gelezen dat er een soort kogeltje in sommige houders zit, die bepaalt of de gordel hangt zoals hij bedoeld is. Eerst maar eens alles eruit halen. ‘t Zal wel loslopen .
Bedankt voor het meedenken!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Inderdaad als dat kogeltje juist zit door de gordel in de goede positie te houden dan gaat het vanzelf.
De achtersrste gordels die zitten niet recht gemonteerd dus die moet je ook niet recht houden om ze af te rollen maar precies zoals ze in de auto komen te zitten.
En je moet de gordels ook recht eruit trekken, ga je scheef trekken lukt het niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Was zeker niet bedoeld als bangmakerij!!
Maar nogmaals, waarom moeilijk doen als het (heel) makkelijk kan.
Of zijn jullie meer van waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Er is niets moeilijk aan maar knopen leggen die je weer een hele tijd gaat zien?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017