Totaal aantal Berichten: 128
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Ik ben inmiddels er al mee begonnen. En de eerste klus is ervoor zorgen dat de accu wordt geladen, want zonder voldoende prik doet niks het goed. De auto staat nu mooi met zijn voorpootjes van de grond en de dynamo is eruit. Deze is weggebracht voor controle en bleek helemaal niks meer te doen. En wordt inmiddels gerepareerd.
Wel moet je veel losmaken voordat je de dynamo eruit kunt peuteren. Spanrol van de v-snaren voor de waterpomp, HD pomp omdat je anders geen dop met ratel op de bout kunt krijgen van de dynamo. Dus alle v-snaren liggen nu los. De twee voor de dynamo en de HD pomp zijn eenvoudig om eraf te krijgen, maar het is me een raadsel hoe ik die twee van de nokkenas naar de waterpomp erop ga krijgen. (eraf is gemakkelijk gewoon de tang erop en ze zijn eraf.)
Nu dus aan het wachten tot de dynamo gereed is. Inmiddels ook wat van het losse blikwerk onder de kap verwijderd voor een opknapbeurt. Het luchtfilterhuis inclusief debietmeter verwijderd en wordt voorzien van een nieuw laagje zwart.
Deze maand niet veel tijd meer om er aan bezig te zijn. Want het is winter en dat betekend dat er geskied moet worden. En ik sta nog wel de nodige tijd op de lange latten de pistes te bedwingen. o.a. de Harakiri en de overige pistes.
Eigenlijk wil ik er zoveel mogelijk zelf aan doen, maar mocht ik zien aankomen dat de tijd te krap wordt dan schroom ik niet om delen uit te besteden aan mensen die dit bijna dagelijks doen.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wijnand 16v schreef:De twee voor de dynamo en de HD pomp zijn eenvoudig om eraf te krijgen, maar het is me een raadsel hoe ik die twee van de nokkenas naar de waterpomp erop ga krijgen. (eraf is gemakkelijk gewoon de tang erop en ze zijn eraf.)
De nokkenaspoulie kan eraf, zit met 5 of 6 boutjes vast.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- BX SPORT
Ugh ugh even het stof eraf blazen. Een korte update.
De dynamo is gerepareerd en weer gemonteerd en ook de 4 snaren zijn vervangen. La Leo met die 6 boutjes los is het kinderspel. Alleen het spannen is nog een puzzel. Je hebt niet zoveel plaats om tegen af te zetten. Maar ook dat is gelukt. Nu alleen nog het boutje vervangen waar de dynamo mee via de spansteun vast zit aan de startmotor. De draad daarop is lam dus niet goed vast te zetten.
Het laden gaat nu weer als zoals het hoort.
Als het alles goed gaat trek ik de CX naar de garage om de werkzaamheden aan leidingwerk uit te voeren. Wel leuk in het weekend dat ik mijn nieuwe auto op haal ga ik ook klussen aan de CX. Dus naar afloop de voorpootjes heel goed wassen en niet met het vieze overall instappen in de nieuwe auto.
Nadat de dynamo weer zijn werk deed heb ik ook gekeken wat er elektrisch allemaal werkt en niet werkt. Gelukkig niet veel problemen daarmee. Alleen het achterraam bleef open staan en wou niet meer dicht. Uiteindelijk bleek de schakelaar niet meer helemaal lekker te zijn en zit het raam ook weer netjes dicht.
Wel een probleem is de spanning naar de rechter satelliet voor de ruitenwisser en de hoorn. Op deze satelliet meet ik geen spanning. De zekeringen zitten erin en zijn in orde. Ook de hoogteverstelling welke achter dezelfde zekering zit doet het. Bij de schakelaar verzetten hoor je de motor en veranderd de rijhoogte. Volgens het haynes boek zit er eigenlijk niks bijzonders tussen. Wat zit er tussen de zekering en de satelliet allemaal? Visueel zitten in de zekeringkast alle stekkers op de plek en zit er ook niks los.

Heb je geen elektrisch schema van die auto?
En even voor de beeldvorming: Meet je (met contact aan) nergens plus op welk pinnetje dan ook dat aansluit op de rechter satelliet?

- BX SPORT
Inderdaad. Nog nergens iets van prik daar kunnen meten. Daarom lijkt het mij erop dat er iets tussen de zekeringkast en de satelliet zit. Wat niet goed zit.
Als schema gebruik ik het schema wat in het Haynes boek zit. En het lijkt erop dat er niet is tussen zit. Tenminste als ik het schema mag geloven. (vanuit mijn beroep ben ik het wel gewend om alles weer te geven wat er elektrisch tussen A en B zit.)

Dat is inderdaad best vreemd, maar niet onmogelijk. Volgens mij loopt er een direct bundel vanuit de zekerekingkast naar de lunule. Kan daarom heel goed kortsluiting of corrosie in je zekeringkast zelf zijn. Komt vaker voor, vooral als auto’s lang stil hebben gestaan (vocht!!)
Dus alle zekeringen eruit en alle stekkers vooral. Dan alles goed met vochtverdrijvende spray behandelen, nachtje open laten staan in droge omgeving en dan pas alles weer aansluiten en opnieuw meten.
Als dit geen effect heeft, andere zekeringkast proberen.
NB: je weet 100% zeker dat alleen de satelliet met de ruitenwisser het niet doet en verder alles wel (binnenverlichting, ruiten, knipperlichten, blower etc. etc.)

- BX SPORT
Dat gaat dus het klusje worden na het vervangen van het leidingwerk.
Al het andere doet het. Blower blaast als een gekke de lucht door de auto. Alle ramen gaan open en met een schakelaar verwisselen ook weer dicht. De alarmlichten doen het net als de overige verlichting. De plafonnière nog net niet, maar ik denk dat het lampje daarvan stuk is en de mist voorlampen heb ik nog niet zien branden. Ook het dakje beweegt elektrisch open en dicht met een beetje vet eraan ook weer gesmeerd.
De mistlampen voor en de plafonnière zijn ook nog niet zo belangrijk dus daar kijk ik later wel na.
Wel zitten de drukknoppen voor de alarmlichten en mistvoor en achter lichten een beetje vast. Ze hebben veel drukken nodig om weer terug te springen. Dus die moeten eruit en even worden schoongemaakt.
Alles wat op de rechter satelliet zit doet het niet. Dus de ruitenwisser, ruitensproeier, interval en hoorn. Ook hoor je het interval relais niet schakelen.
De spiegels heb ik nog niet geprobeerd dus dat weet ik nog niet. Testen is nu even lastig aangezien de accu nu een beetje leeg is. Dus met het ophalen komend weekend even de startkabels of powerpack meenemen.
Nog en vraagje over de remmerij. Op het lijstje is ook aangegeven dat de blokken en schijven vervangen moeten worden. Maar de blokken voor zien er visueel goed uit met nog veel rest remblok over. Dus niet afgesleten o.i.d. Kunnen die dan nog wel mee totdat ze versleten zijn of wordt de remwerking minder na verloop van tijd.
Nieuwe schijven betekent nieuwe blokken.
Die oude blokken zijn ingesleten op de oude schijven.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

wijnand 16v schreef:Alles wat op de rechter satelliet zit doet het niet. Dus de ruitenwisser, ruitensproeier, interval en hoorn. Ook hoor je het interval relais niet schakelen.
Vrijwel zeker zit het probleem in de zekeringkast dan. Als alle andere zaken het wel doen, zoals je stelt.
Hoe dun zijn de remschijven? Ze mogen niet dunner dan 18 mm zijn (voorzijde). Zijn ze dikker maar enorm aangeroest, dan moet je ze wel eerst schoon schuren, anders ook afkeur. Dito als één helft veel dunner is dan de andere helft. (dit duidt meestal op een remzuiger die is blijven hangen)
Als je de oude remschijven besluit te laten zitten, kun je de oude blokken ook weer monteren, maar ik schuur het raakvlak dan altijd even op met ruw schuurpapier. Zorg ook dat alle zuigers goed gangbaar zijn en er geen corrosierand op zit!
Maar goed, je kunt ook gewoon alles ineens nieuw steken, dan heb je er de komende jaren in elk geval geen omkijken naar. Al met al zou ik niet eerst alles nieuw op de plank leggen om er vervolgens achter te komen dat de rest niet haalbaar is. Dus eerst grondig alles inventariseren voor zover dit nog niet gedaan is.

- BX SPORT
Zo gisteren de auto op de brug gezet en eerst maar eens bekeken welke leidingen vervangen moeten worden.
Er bleken al de nodige leidingen te zijn vervangen en ook al eens voorzien te zijn van nieuwe remblokken. Eigenlijk er op uitgekomen dat er een leiding vervangen moet worden. Daar spoot de groene smurrie uit met het heel stevig op het rempedaal gaan staan. Dus die gaat vervangen worden.
Verder zoals gedacht is het helemaal geen slechte auto. Uiterlijk misschien niet meer de mooiste, maar aan de onderkant zeker niet de slechtste.
La Leo je had het over het vervangen van de zekeringkast. Waar zou ik er nog een kunnen krijgen. De kast eruit halen kan, maar de auto kan niet dagen achter elkaar op de brug blijven staan. En dan is het gemakkelijker om de kast te verwisselen.

De auto hoeft zeker niet op een brug te staan om de zekeringkast te vervangen hoor.
CX Clubmagazijn zal die vast wel hebben (ben je al lid?).
Of anders hier: Zekeringkast Série 2
Zijn alle leidingen die over de achterbug lopen (tussen de achterwielen) ook nog 100% fris? Die gaan vaak het eerste namelijk.
Dito voor de krulleidingen van de achterremmen.

- BX SPORT
Klopt dat de auto niet op de brug hoeft te staan voor de zekeringen kast, maar als die eruit is de auto niet meer te verplaatsen. Ik zou deze eruit kunnen halen aan het einde van de klus zaterdag om dan thuis deze door te meten en schoon te maken.
De leidingen heb ik samen met een door gewinterde citroen monteur bekeken. Tenminste ik heb toe gekeken. En een van dit krulleiding sprong lek met de voet op de rem op stand super noodrem. De overige leiding heeft hij niks aan gevonden. Volgende week dus lekker bezig om zo’n leiding na te gaan maken.

Er valt niet veel aan schoon te maken, want die dingen kun je helaas niet openen.
Althans: je kunt ze één keer met geweld open breken en dan nooit meer dicht.
Wat je kunt proberen is eruit halen, binnen op de kachel laten drogen en dan geheel doorweken met vochtwerende, corrosie-oplossende spray en daarna opnieuw laten drogen. En dan hopen dat dit afdoende was.
De snelle methode is een andere goede kast direct monteren. Uurtje werk, schat ik.
Heb je wel al de kabelboom geïnspecteerd onder je stuurkolom? Dus van zekeringkast naar lunule?
Er kan daar ook een muis aan gevreten hebben o.i.d.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
de zekeringenkast kun je gewoon losnemen.
appeltje eitje.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Dat is hier het punt niet Frank.