Voorstellen en vraagje…
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 10 januari 2013 12:30 AM

Dag XM-rijders,

Eerst maar even voorstellen, al doe ik aan andere delen van dit forum al een tijd mee… Ik heb de XM 21d Break van Beek3752 gekocht. Jullie weten het misschien wel, die met ruim 670.000 op de klok… En ik ben er reuze blij mee! Inmiddels zo’n 2000 kilometer getokkeld. Wat een fijne auto, en hoe romantisch is die kilometerstand…

Maar toch een vraag. Ik heb al veel gelezen op het forum, maar er doet zich een probleem voor dat nét anders is dan kennelijk gangbaar.

De auto start ‘koud’ (koelvloeistof voorverwarmd door standkachel) voortreffelijk, ook na twee dagen stilstand. Meteen wegrijden en verder opwarmen gaat uitstekend. Maar vandaag viel ze na zo’n vijf kilometer helemaal uit. Geen enkele reactie meer op het gaspedaal. Gauw van de weg, starten, en meteen weer lopen. Dat ging 150 kilometer goed, maar bij snelheidswisselingen hield ze toch af en toe wat in. Dat heb ik de laatste weken al eerder héél licht gemerkt.

Toch lucht in brandstofsysteem? Is ook hier de warmtewisselaar/ voorverwarming brandstof verdacht? Het lijkt me sterk i.v.m. het prima koud starten, maar ik benieuwd naar meningen… Dank alvast!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 januari 2013 02:02 PM
  [ # 1 ]

Zeer waarschijnlijk!
Sluit de dieselvoorverwarming maar eens kort en kijk of het dan zich nog voordoet.
Is geen enkel probleem, heb bijna 2 ton op deze wijze gereden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Croisette 25 RD
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 10 januari 2013 10:25 PM
  [ # 2 ]

Hoi Freek,

Ben je ook lid van de XM club? Lijkt mij leuk eens iets over je hoogbejaarde XM te schrijven in ons clubblad.
Met zoveel kilometers vind je ze niet heel vaak


Groet frank

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 10 januari 2013 11:28 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties. Ik ga die leiding omleggen, al is het een lastig vast te stellen defect: Vandaag zonder een schokje 350 kilometer gereden. Als het zich zo zelden voordoet weet je eigenlijk niet wat nou het effect is van ingrijpen.

Frank: ik ben geen lid, eerlijk gezegd ook niet een clubganger, maar misschien is het in dit geval wel de moeite waard. Hoe dan ook is deze auto qua conditie een bezienswaardigheid, met zo’n kilometerstand. Naar het schijnt rijd ik met de eerste koppeling en is de kop nooit gelicht. Ongelooflijk. Ik werk graag mee aan een artikel, schrijven is deels mijn werk.
Autoweek heeft een tijd terug aandacht besteed aan een aantal auto’s met extreem hoge kilometerstanden. Een MB won, maar die had een ruilmotor. Die auto daargelaten zou ik volgens mij hoge ogen gegooid hebben in die strijd. Hoewel, ‘ik’... Da’s onzin. Dat deze auto nog zo goed is komt volledig op op het conto van de vorige eigenaren, vooral degene die hem -zo heb ik begrepen- 17 jaar heeft gehad en gekoesterd.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 januari 2013 12:35 AM
  [ # 4 ]
Freek1971 schreef:

Toch lucht in brandstofsysteem? Is ook hier de warmtewisselaar/ voorverwarming brandstof verdacht? Het lijkt me sterk i.v.m. het prima koud starten, maar ik benieuwd naar meningen… Dank alvast!

Denk het niet. Typisch van ‘lekkage’ bij de voorverwarming en/of filter is juist het moeizame starten na een nachtje stilstaan. En dat komt niet door kou, maar doordat de diesel langzaam een beetje terugzakt de tank in en er lucht voor in de plaats komt. Al rijdend staat het hele systeem na de pomp onder druk, dus zal een lekkage hooguit voor diesel naar buiten zorgen en zeker niet voor lucht naar binnen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 januari 2013 09:17 AM
  [ # 5 ]

Laat nou het filter en de voorverwarming in de aanzuigleiding van de pomp zitten.
De enige delen onder druk zijn de pomp zelf en de leidingen naar de verstuivers.
Alle lekkages voor de pomp leiden bij draaiende motor tot lucht in de brandstof.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2013 08:55 PM
  [ # 6 ]

Ja, je hebt gelijk, ik was even in de war met een benzinemotor.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 25 februari 2013 10:03 PM
  [ # 7 ]

(Zeer) late reactie, sorry en hartelijk dank voor het meedenken. De tussenliggende tijd is besteed aan rijden (in ‘borrowed time’, met verlopen APK) én de auto klaar maken voor de keuring. Dat werd maar steeds uitgesteld i.v.m. tochtige klusruimte en kou, maar nu moest het er van komen…

Ik heb het incidentele ‘hikje’ dus even gelaten voor wat het is en heb eerst de kriksteunen maar eens gelast. Dat was, hoewel ik gisteren werkelijk in de sneeuw lag, leuk werk; véél leuker dan het vervangen van de aandrijfashoes… Zojuist heb ik op het forum gelezen waar ik nou precies heb moeten slaan om de homokineet los te krijgen, dus het zal morgen wel lukken. Ook maar even een keerring besteld, nadat het me niet gelukt was de aandrijfas in de bak te houden. Het lukte me gelukkig wel om héél snel een bakje te pakken voor de uitstromende olie. Nou ja, bakolie verversen kan ook nooit kwaad!

... En dan nog een uurtje besteden aan de houder van het reservewiel, daar zit een flinke speling in en ik zie nu al voor me dat dat de grootste klus voor de keuring wordt. Vastgerot!! Ik slijp hem maar door en improveer dan wel iets, denk ik.

Nogmaals excuses voor de late reactie, terwijl ik juist zoveel aan dit forum heb. Ben meer een doorzetter dan een deskundige en alles lukt, maar deze week heb ik me toch elke avond even bijgeschoold hier.

En de auto blijft een monument! Nu 676.000 kilometer!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 19 april 2013 10:14 PM
  [ # 8 ]

Auw! Zou er nu, na pas 680.000 kilometer, het einde nabij zijn van deze prachtige XM?

Ongelooflijk wat er in luttele 10.000 kilometers, heel zorgvuldig bereden bovendien, kan gaan rammelen, piepen en kraken aan zo’n auto. Geen punt, da’s allemaal oplosbaar, maar…

Nu is er, bij belasting, een harde tik of klop uit de motor hoorbaar. Verder symptomen dat de auto het wat moeilijker krijgt: verbruik is iets gestegen (1:17 werd 1:14), er gaat nét wat meer olie doorheen (maar in 10.000 kilometer niet hoeven bijvullen, ook nu niet), ze wordt nét ietsje warmer. Verder is er wat blauw-witte rook. En er mist wat vermogen, vooral ‘onderin’, ze slaat makkelijk af bij wegrijden uit de eerste versnelling. Bij heel goed luisteren loopt de motor voortdurend iets onregelmatig, alsof een cylinder minder meedoet.
Starten gaat perfect, ook koud, warm stationair is er niets aan de hand c.q te horen.

Dieselkenner, wat kan hier mis zijn? Met die kilometerstand en de genoemde symptomen? Drijfstanglager, kantelende zuiger, zuigerveer? Of denk ik te angstig en kan het ook bijv. een verstuiver zijn?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 25 april 2013 11:03 PM
  [ # 9 ]

Update, en ik zou het fijn vinden om meningen van anderen te horen…

De tik in de motor blijkt niet voorspelbaar te zijn:
- Gisteren merkte ik dat de tik bij flink gas geven ineens verdween. Goed doordouwen leverde een beste verbetering op. Daarbij moet worden opgemerkt dat de auto zeker sinds december, en vermoedelijk al langer, niet boven de 3000 toeren was geweest en wel érg voorzichtig werd bereden.
- Met die ervaring heb ik vandaag maar eens, bij hoge uitzondering en tegen mijn aard, een flink stuk 140 gereden met 3600 toeren. Resultaat: tik helemaal weg.
- Op de terugweg een paar uur later natuurlijk, blij geworden, óók 140. Resultaat: hardere tik dan ooit.

Ik ga nu toch denken aan een klepstoter, hoewel het geluid daarvoor naar mijn smaak te laag van toon is. En 680.000 kilometer is natuurlijk een factor van belang… Nog wat dingetjes:

-Bij 140 kreeg ik eindelijk eens een lekkere motortemperatuur, net boven de 80 graden. Daarvoor nooit boven de 70 graden gekomen.
-Als ze niet tikt rookt ze ook niet
-Het tikken lijkt gepaard te gaan met wat inhouden van de motor. M.a.w.: als ze niet tikt loopt ze voor het gevoel véél lekkerder.

Blok flink vervuild? Zou een reiniging met ATF zin hebben? Graag wijsheden…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 april 2013 12:13 AM
  [ # 10 ]

De motor is dus heel lang niet echt op temperatuur gekomen. Defecte thermostaat denk ik. Als dat al lang zo is kan het blok best wel sneller vervuilen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook