spiegel s2 demonteren
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 24 februari 2013 01:15 AM

Vandaag liep ik tegen mijn rechter spiegel op met als gevolg dat hij los kwam te zitten. Ik kreeg hem vervolgens vrij makkelijk van de deur af (deurbekleding eraf, stekkertjes los, inbusboutje van de sokkel los) en toen bleek dat er een stalen plaatje los in het spiegelhuis lag. Ik vermoed te zien hoe dit gezeten heeft maar zal eerst het mechanisme uit het spiegelhuis moeten verwijderen om te kijken of ik dit plaatsje weer kan vastzetten. Hiervoor moet het spiegelglas worden verwijderd maar ik zie niet 1,2,3 hoe dit vast zit. In een andere post las ik iets over een palletje in het midden aan de onderzijde van het glas en ik zie ook wel iets zitten dat op een palletje lijkt maar er zit geen bweging in. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van het spiegelglas van een serie 2?

Profiel  

Gepost: 25 februari 2013 12:15 AM
  [ # 1 ]

Freek, dat pikkie dat je onderaan het glas ziet zitten moet je met een dun (zak)mes of een dunne schroevendraaier geheel naar één kant schuiven. Als hij afbreekt ben je de Sjaak, dus voorzichtig!
Desnoods van tevoren even teflonspray achter de spiegel spuiten. Het is een kunststof mechaniekje dat over elkaar schuift, maar kan nogal stroef gaan.

Daarna kun je de spiegel zo los nemen. Nu kun je de gehele spiegel uiteen halen om het aluminium binnenwerk te vervangen dat gebroken is. Het stalen plaatje is geklinknageld en ik zou niet weten hoe je dat weer moest bevestigen. Als dit wel lukt, hoef je het hele binnenwerk niet te vervangen uiteraard.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 februari 2013 12:24 AM
  [ # 2 ]

ik had dit topic per ongeluk in het C5 forum geplaatst… Ondertussen ben ik toch zelf wat wijzer geworden.
Nota bene op de site van een Lotus Esprit enthousiast: http://www.andywhittaker.com/Cars/LotusEspritGT3/DoorMirror.aspx
Deze Lotus schijnt dezelfde spiegels te hebben gehad als de CX serie 2…..
Je moet inderdaad het palletje midden onder het spiegelglas naar links verplaatsen (0,5 cm, gezien in de rijrichting). Bij een rechterspiegel moet het palletje dus naar de auto toe worden bewogen. Maar bij een spiegel van 26 jaar is dit toch meer theorie dan praktijk. Ik kreeg het maar met heel veel moeite een beetje bewogen en na een tijdje prutsen ging het glas eraf doordat de kit van glas op houder losliet. Op zich ook een resultaat. Hierna kon ik inderdaad het binnenwerk verwijderen en zag dat het metalen stripje geklonken had gezeten. Dat kan ik wel weer terugplaatsen en dan de boel weer monteren.

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 februari 2013 12:26 AM
  [ # 3 ]

Je was me net voor Leontien Wink

Profiel  

Gepost: 25 februari 2013 01:10 AM
  [ # 4 ]
freek schreef:

Klopt, en ze zaten ook op o.a. de TVR Chimaera, de Jaguar XJ 220 en de Aston Martin Virage. Cool
Alleen zijn dan vaak de zwarte randen in de lakkleur meegespoten.

Benieuwd of je het ijzeren lipje weer teruggeklonken krijgt. Dat zou erg mooi zijn!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 831

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 25 februari 2013 11:15 AM
  [ # 5 ]
La Léo schreef:
freek schreef:

Klopt, en ze zaten ook op o.a. de TVR Chimaera, de Jaguar XJ 220 en de Aston Martin Virage. Cool
Alleen zijn dan vaak de zwarte randen in de lakkleur meegespoten.

Benieuwd of je het ijzeren lipje weer teruggeklonken krijgt. Dat zou erg mooi zijn!

Misschien staan er een paar van bovenstaande op de sloop. Kun je daar zo’n lipje vanaf schroeven.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 februari 2013 10:57 PM
  [ # 6 ]
La Léo schreef:

Dat moet lukken; ik heb even gekeken en je kan er goed bij. Het terugklinken kan je doen door eerst met een dremel een gaatje te boren in het pennetje; dan met een centreerpunt een flinke klap op het pennetje geven waardoor hij uitzet en het plaatje weer klem zit. Een dezer dagen zal ik het eens proberen.

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9362

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 februari 2013 12:02 AM
  [ # 7 ]

kun je niet beter een popnagel gebruiken,
die flinke klap van jou kon wel eens meer schade maken Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 26 februari 2013 10:29 AM
  [ # 8 ]

ja daar zat ik ook nog aan te denken. Kweste van pennetje eraf zagen en een gaatje boren. Misschien is dat idd wel beter

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 01 maart 2013 05:53 PM
  [ # 9 ]

Vandaag weer tijd gehad en hij zit er weer op. Ik heb toch maar voor het boren van het gaatje in het pennetje en de klap met de hamer gekozen. En dat ging perfect. Vermoedelijk is het pennetje van aluminium want het ging heel makkelijk. Hierna de boel weer in elkaar gezet en op het mechanisme wat vet gesmeerd en gemonteerd. Tot slot het spiegelglas weer op de kunststof houder gekit. Achteraf een leuk klusje voor € 0,-

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9362

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 maart 2013 06:06 PM
  [ # 10 ]

mooi dat het gelukt is very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook