Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Banaanepit’s interieur is naar Bazzman gegaan; misschien dat hij nog iets heeft liggen.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Heb je die plastic kap al eens van je carb afgehaald. Dan zie je goed de stand van de chokeklep. Dus met haast volledig gesloten chokeklep vind je dat je een te laag toerental hebt? Heb je een toerenteller? Hoeveel toeren loopt ie dan?
Op het chokemechanisme zit nog een schroef die je waarschijnlijk nog niet gezien hebt. Zit goed verstopt en je moet er van onderen af je schroevendraaier insteken. Hiermee heb ik mijn stationair afgesteld.
Zo’n schroefje zoek ik inderdaad!
Volgens mij ziet mijn carburateur er net iets anders uit, maar ik zal straks nog eens kijken.
De carburateur heb ik uit elkaar gehad zo ver als dat gaat zonder hem eraf te halen. Dat was nodig omdat de chokeklep bijna dicht bleef staan bij warme motor. De vorige eigenaar heeft er dus aardig aan lopen draaien helaas.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Je hebt een automatische choke. Zou die niet defect zijn, waardoor ie de chokeklep niet of niet genoeg opentrekt naarmate de koelvloeistof warmer wordt?
Bij mij was dat ding stuk. En toen had m’n auto pak ‘m beet 95.000 kilometer gelopen.
Goed gezien inderdaad.
Ik vermoedde precies hetzelfde, heb zelfs overwogen het hele blok te vervangen of een (bijna onmogelijke) ombouw naar injectie te doen.
Gelukkig bleek bij nadere inspectie de choke wel te werken, want hij gaat goed dicht en bij warme kv staat hij helemaal open.
Ik heb dus wel een stelschroefje voor de stand van de chokeklep gevonden, maar dat stelt niet het stationair lopen af bij koude motor.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Had je dit document al gezien op internet?:
Hier rusty ff, heb veel geholpen met deze bx op orde brengen,
we hadden al heel wat pdf documenten en vraagbaken geraadpleegd, maar deze is weer net anders en wat uitgebreider! handig!
nu loopt ie de eerste minuut niet stationair, daarna blijft ie net lopen, als de motor een beetje op temperatuur komt gaat ie steeds beter lopen. dus t valt allemaal wel mee!
dit weekend ff de octopus doen, volgens garage ff de aandrijfas loshalen, wel of niet doen?
greetzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Die heb ik na heel wat zoeken inderdaad gevonden en gebruikt om de afstelling van de chokeklep te vinden.
Maar ik ga hem nog eens grondig bestuderen.
Bedankt!!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik haal de as er nooit uit. Het kan altijd nog, dus mocht je je er op een gegeven moment zo aan irriteren, dan kan je ‘m er alsnog uithalen.
Voor de duidelijkheid: Rusty heeft de bx op orde gebracht, ik alleen koffie (ook belangrijk)
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Breng jij de koffie op orde???????
Zonder gekheid, ieder zijn taak, koffie is idd. erg belangrijk…....
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Zech ken jij de koffieman
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Ik ken de koffieman zeker. Ik BEN de koffieman namelijk
Koffie op orde brengen is een belangrijke taak bij klussen. Niet te heet want dan brand je je klauwen op weg naar de klusruimte, niet te koud want aangezien het altijd te koud is in de klusruimte wordt je koffie te snel koud. Daarnaast is de keuze van het kopje ook erg belangrijk, het moet mooi genoeg zijn om een fijn thuisgevoel te krijgen maar je moet ook wel zonder het kopje kunnen voor het geval je het kopje drie weken laat staan in de klusruimte.
Tot slot is het belangrijk dat de koffieman let op waar het kopje koffie neergezet wordt. Zo had ik gisteren bijvoorbeeld koffie met verfafbijtsmaak. Bijster smerig kan ik je vertellen. Gelukkig op tijd tegen de ruit uitgespuugd die ik net had schoongekrabd.
Zo zie je maar, koffieman zijn is niet niks.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Zo, of dat belangrijk is!
En stel nou dat de koffie te sterk is en je moet net een heel klein schroeffie indraaien!
Nou, dan zit je daar te shaken en als je dan ook nog je toppen net verbrand hebt dan gaat dat never nooit niet lukken.
En als de koffie te slap is kan je je aandacht er niet bij houden en dan sluit je de benzinepomp aan op de radiateur…
Hebbie lekkere kouwe benzine , maar ja, lopen ho maar!
Dus onderschat koffieman Visserkevis niet! en de andere koffiemannen ook niet trouwens…
Maar even zonder gekheid, Is het niet verstandig om de carburateur bij een Citroen monteur af te laten stellen?
Als je iets probeert af te stellen dan kan je weer wat anders ontregelen, en op een gegeven moment ben je de draad kwijt.
Ik ken die carburateurs niet goed, maar als ik zo alle verschillende types voorbij zie komen met allemaal verschillende stelschroeven dan moet je wel een beetje van goeden huize komen om alles tiptop af te stellen…