Beste allen,
Sinds ik rij met mijn citroen C4 heb ik vaak de indruk gehad dat de wagen de nijging heeft van nogal ‘door te zakken’. Uiteraard heeft de wagen wel een soepele vering en zakt de neus vrij diep bij remmen ed., maar een gevoel van irritatie overkwam me toch altijd wanneer een klein putje of een rand in de weg, bijvoorbeeld wanneer een laagje van het wegdek is afgeschraapt, nogal een ‘bonk’ gaf. Nochtans reed ik in die situaties op lage snelheid. Het werd nog erger wanneer ik tegelijk dan een klein beetje aan het remmen was.
Gezien het erop lijkt dacht ik aan een defecte draagarm-rubber (wat mij raar leek gezien het een nieuwe wagen betreft), maar sinds ik mijn bandenspanning verhoogd heb ten opzichte van de voorgeschreven bandenspanning op het label in de deur heb ik dit niet meer voorgehad. De enige verklaring die ik dan nog kan hebben is dat ik in die situaties even op de velg zat, al blijf ik dat moeilijk geloven.
De wagen is uit de fabriek geleverd met Michelin Energy Saver banden. Waar de gemiddelde autoband een maximale druk heeft van 3,0bar ligt de maximale druk van deze michelin banden een stuk hoger, namelijk op 3,5bar.
Wat googlewerk leverde mij als resultaat op dat deze banden pas hun naam eer aandoen wanneer de druk in de band daadwerkelijk hoger ligt dan wat je in een andere band zou doen. Terzijde ik mij afvraag of het label al dan niet gebaseerd is op dit type banden, valt het mij sterk op dat de wagen soepeler rijdt en veert wanneer ik mijn bandendruk rondom op 2,5bar breng. Bovenstaande situaties heb ik sindsdien ook niet meer voorgehad.
De wagen komt pas echt tot leven wanneer ik ze op 2,6bar breng. De motor lijkt dat in ieder geval heel erg fijn te vinden. Ik heb er vandaag mee in extreem regenweer gereden in alle situaties. Op geen enkel moment gevoel gekregen van een nadelige remafstand, doorspinnen of minder grip; al zou ik ze niet harder pompen. Het comfortverschil tussen 2,5bar en 2,6 bar is echter wel groot. Gek dat een verschil van 0,1 bar zoveel impact heeft. Heb ik nog bij geen enkele andere wagen gemerkt.
Gezien ik een hobbelbaantje deed vandaag en ik vond dat het nogal vrij hard aanvoelde heb ik mijn druk dan toch maar teruggebracht naar 2,5. Mij lijkt dit ideaal, maar misschien ben ik het hardere gevoel niet meer gewend. Ik weet in ieder geval dat mijn ouders hun Astra uit de fabriek geleverd werd met 2,7bar (geen lage-profielbanden) en gelijkaardig hard rijdt.
Welke druk gebruiken jullie met deze wagen? Gelijkaardige ervaringen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_23619.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1891
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
2.5 bar sinds ik de wagen heb ontvangen op 07/2011 en dit met de 17 inch velgen en of 16 inch winterbanden. en natuurlijk de michelins ik moet geen andere hebben.Ondanks op de peugeot dunlops liggen maar is zo gekocht.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Ca. 2,5 bar. rijdt verder prima. Rij nu op Conti winterbanden op 16 inch velgen die er onder lagen bij de aankoop in december. 17 inch zomerbanden nog niet mee gereden, nog een maandje wachten.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.