Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Michelidds schreef:.... En wat er wel en niet mag. Wel: zelf onderdelen en bagage meenemen in de auto. Niet: LPG tank of reserve olie (LHM) in de auto. Voor dat laatste moet dus door ons een oplossing bedacht worden….
Plaats een extra accusteun aan de rechtse kant met een extra accu én een extra LHM-vat.
Heb je meer startpower en ook 5 liter reserve LHM aan boord!
Nou?
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Maar met accu rechts er bij heb ik twee accu’s op een rij, hoe moet dat nu Vlietmansje?
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Inspirerend? Je kunt de route bijna overal volgen…
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Ik heb op die loze plek sinds de Zwarte Zee Reis al een tweede accuhouder rechts. Heb ik o.a. vaten met reserve LHM in staan.
Een origineel LHM vat past er niet voor, Gerard, want daar zitten de kabels van de hoogteregeling van de koplampen en de houder van het olieblik. Het is te bekijken of er een vast vat in die houder gemaakt kan worden.
Sowieso moeten we beter nagaan wat wel en niet mag. Mag dat olieblik wel? En het ruitensproeier reservoir? Of gaat de transporteur zelfs problemen maken over het LHM vat?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
handig zoveel ruimte onder de motorkap, heb ik niet met mijn 23ie op lpg.
Daarbij heb ik geen hydr bak en/of airco. Dan is de boel echt vol!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
2e accu leeghalen en er een LHM vat van maken?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Leuk idee!
Ik ben in gesprek met de organisator. Heb hem gevraagd of het niet mogelijk is een vast gemonteerd vat mee te nemen. Want wat is dan het verschil met het originele LHM vat?
Hij legt de vraag morgen neer bij het transportbedrijf.
Dan zou een plastic olievat dat vastgezet is met spanbanden toch ook voldoen?
Hoe dan ook vind ik het essentieel dat hier een goede oplossing voor komt. Ik ga niet door de Citroën-barre binnenlanden van de VS rijden zonder een ruime voorraad LHM aan boord.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Michelidds schreef:
Dan zou een plastic olievat dat vastgezet is met spanbanden toch ook voldoen?
Lijkt mij niet, zal wel van metaal moeten zijn, kan soms best heet worden onder de kap. Citroen heeft niet voor niets het voorraadvat van metaal gemaakt.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In 1955 was plastic ook nog niet zo ver gevorderd en goedkoop als vandaag de dag.
Dus zo gek is het niet om staal te kiezen, dan weet je ook zeker dat het LHS/LHM bestendig is.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Nou, heb daar geen enkel probleem mee hoor. Rij misschien al wel honderdduizend kilometer met plastic olie- en watervaatjes onder motorkappen van DS’en en CX’en. Ook tijdens zomervakanties in Zuid-Frankrijk, ook in Turkije met ruim 40 gr., en ook in de winter bij -20 gr. Die vaatjes zijn daar namelijk voor gemaakt.
Het plastic van tegenwoordig is niet meer wat het geweest is.
Maar als de transportmaatschappij stalen vaten voorschrijft, dan wil ik die best kopen en bevestigen.
Geen punt, als we maar de beschikking hebben over een liter of 10 aan LHM per auto.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom verwacht je zoveel LHM nodig te hebben?
Als je met 15 DSen mee rijdt is de kans toch zeer klein dat alle DSen 10 liter LHM verbruiken
Neem in elk geval aan dat iedereen zijn auto goed onderhoud en nog even goed na laat checken voor een reis zoals dit…
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Als je hogedrukleiding scheurt, wat niet ondenkbeeldig is, raak je in een oogwenk bijna al je olie kwijt. Dan heb je al 5 liter nodig om weer te kunnen rijden. Bij het kapot gaan van de retourleiding (‘treiterslang’) of een andere lagedrukleiding gaat het minder snel, maar voor je het door hebt tijdens het rijden, ben je ook al een aantal liters armer. Ik heb met beide situaties ervaring. Daarom vind ik 10 liter een mooie hoeveelheid per auto. Kun je elkaar ook helpen zonder zelf meteen zonder te zitten.
Natuurlijk moet je auto goed onderhouden zijn en moet je bekende ‘daders’ vooraf preventief vervangen. Maar dan nog kan het gebeuren. En bij een reis van 7000 km door de VS zijn er alleen de eerste en laatste dag Citroën specialisten in de buurt, de overige 6000 km zijn we qua hydroliek helemaal op ons zelf aangewezen. Dan kom ik liever in LA aan met veel liters over, dan dat we zonder komen zitten. Het is echt wel een grotere belasting avan de auto dan een vakantietje naar Zuid-Frankrijk. Wat sommige DS-riijders ook niet eens aandurven,
In 2006 hadden wij bij het Rondje Zwarte Zee van 8500 km ook 10 liter bij ons en maar 0,5 gebruikt. Maar het gaf mij wel een goed gevoel. Ik ben in zo’n geval van “beter mee dan om verlegen”.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met ATF kom je er ook hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het zou mooi zijn als er iets te regelen is met de verscheper, dat we wel voldoende LHM mee kunnen nemen.
Lukt dat niet, dan ga ik voor:
Het LHM vat tot de rand toe vullen en bij aankomst in een plastic vaatje aftappen tot nivo. Dat is minstens 3 liter. Verder voor nood ATF of klassieke hydroliek olie ( zie ervaring SefSep in Z.Afrika) in de VS kopen.
Preventief de HD leiding vervangen voor een slang, zoals ik net bij mijn DS break gedaan heb.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Het probleem is toch het vervoer ernaar toe? Is het niet mogelijk om apart een x aantal liter LHM te versturen dat klaar staat bij de Citroen specialist aan het begin? En hoe rijden de bestaande DS-sen in Amerika, allemaal met wat anders dan LHM/LHS?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!