Hallo BX kenners,
Weten jullie of het inlaatspruitstuk en de carburateur van bijvoorbeeld een 16RS op een 1905 CC past? Ik dacht eerst aan het monteren van een spruitstuk en carburateur van een 19 TRS maar deze heeft een electrische choke en dus geen handbediende choke wat weer extra handelingen met zich mee brengt??
Alvast bedankt.
Groeten Carsten
Mehari, BX Sport, C15D, 2cv6 Special, Panhard 24 CT, Panhard 17 BT, Panhard 24 BT.
Ex: CX 20 TRE, XM 2.0 Turbo CT Break (S2), BX 19 TRS automaat (S2), ZX 1.9D, XM 2.0 Turbo CT (S1,5), Xsara 1.6i Coupe (S1), AX GT inj (S2), ZX 1.9i Volcane (S1), LN, 2cv6 Club (2x)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 16 heeft ook een automatische choke. Daarbij is de sproeierbezetting anders dus zal de 1900 motor niet fijn rijden met de carburateur van een 1600 motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn die sproeiers niet over te zetten dan?
Ik kan me voorstellen dat je in in principe toch wel een andere carburateur moet kunnen plaatsen, zolang het mengsel maar goed is en er voldoende mengsel binnenkomt.
Mocht het niet lukken: ik zoek nog een carburateur voor een bx16… (de weber 36 tlp)
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik zie geen punt in waarom niet.
de 16 / 19 hebben in een bepaalde serie wel vaker dezelfde carb gebruikt.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De BX 16 carburateur heeft een kleinere venturi dan de BX 19 carburateur.
Je gaat waarschijnlijk wat vermogen missen dan.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Maar waarom zou je dan ook het inlaatspruitstuk overzetten?
Is de montageplaat voor de carburateur anders?
En ik denk (als het past) dat de “lichte” carburateur op de zwaardere motor wel zal lopen, maar het maximale vermogen komt er dan niet meer uit…
Oh, BasisBix was me net voor…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Ik heb eens een 16 handbediend chokegedeelte op een 19 carburateur gebouwd. Sproeiers etc van de 19 overgezet. Volgens mij kwam dit van een 305 ofzo. Gemonteerd op een BX 19 GT. Een aantal medeforummers hebben ermee gereden en in die bx ligt nu een turbo diesel.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Een aantal medeforummers hebben ermee gereden en in die bx ligt nu een turbo diesel.
Dat is wel een beetje een anticlimax…
Beviel het niet?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Mij beviel het juist wel maar heb de bx verkocht aan een mede-forummer. En meerdere hebben wel eens met de auto gereden. Dat is wel al zeker 7 jaar geleden.
Motor liep netjes, genoeg trekkracht en starte gewoon goed warm en koud.
Had wel gewoon een 19 spruitstuk etc.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge