... van mijn koppakking?
Vandaag was ik van plan even wat olie bij te vullen. Maar de drap onder mijn oliedop deed een belletje rinkelen…
Is dit HET signaal dat mijn koppakking rot is?
Citroen Saxo VTS 1.4
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeft niet. Het kan ook veroorzaakt zijn door veel korte ritjes, zeker met de huidige temperaturen. Check eerst eens of het olie- en kvs-peil redelijk constant blijft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
de sludge die je dus ziet is natuurlijk niet goed en schadelijk, het zorgt er ook voor dat de olie niet op alle draaiende delen komt, of te weinig, dus als je niet steeds koelvloeistof hoeft bij te vullen, dan over gaan op reiniging, kijk eerst of de carter ventilatie slangen, niet verstopt zijn, denk van wel, deze dus los nemen, en reinigen in heet water, het zijn de slang(en) die vanaf het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk lopen. weer monteren en dan een flinke rit gaan rijden, zodat de moter en de olie goed heet worden, het water wat in de olie zit zal dan verdampen, en het oliepeil zal dan ook zakken, wat veel mensen ook altijd merken als ze op vakantie gaan met de auto.daarom moet je van tijd tot tijd de olie verversen, daarom kan soms een moter van 10jaar met een stand van 90000km slechter zijn dan die met een km stand van 180000km.
Allemaal dank voor de reacties.
Kortste ritje wat ik maak is 12KM 2x per week, verder rijdt ik dagelijks 47KM enkele reis naar het werk.
Reden dat ik de oliedop eraf haalde is omdat ik merkte dat hij wat olie begint te gebruiken en er wel wat bij mocht.
KVS peil is rot te zien omdat het reservoir een aanslag heeft waar je u tegen zegt. Verder weet ik niet wat het optimale peil is.
vanaf het min punt tot aan de nok gezien zit hij half vol.
Wat me ook opvalt is dat er vrij veel olie aan het blok zit, meeste aan de kant van de distributie riem en onder het uitlaatspruitstuk.
De slang vanaf het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk is wat vettig aan de binnenkant, maar zeker niet verstopt.
Dat geldt ook voor de slang naar het luchtfilter.
Citroen Saxo VTS 1.4
Komt ie wel lekker op temparatuur?, zodat condens dat tegen binnenzijde blok neerslaat wel iedere keer weer verdampt.
Anders krijg je steeds nieuwe condens(water) erbij in je olie wat die mayo geeft.
Kan ook komen door defecte thermostaat(vooral’s winters)die open blijft.
Koelvloeistof in de gaten houden is belangrijk. Kachel niet meteen vol met de ventilator aan, dan wordt de motor ook
bijna niet warm.
De witte mayo in je slangen bevriest ‘s winters ook waardoor je cartervent. zeker niet werkt.
Gr. Wim.
Heb gisteren een rit van 150KM gemaakt, de witte smurrie is nu inderdaad minder.
Voorlopig dus vals alarm.
Wel is mijn oliegebruik over de afgelopen ±10000 iets meer dan een liter, dat is 2x zo veel als de 20000KM daarvoor…
Maar aan mijn motorblok en m’n parkeerplek zit het grootste deel daarvan denk ik.
Doe ik er verstandig aan om toch even de koppakking te laten testen en evt preventief te vervangen?
Citroen Saxo VTS 1.4
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meer oliegebruik kan zo lijken omdat nu het water allemaal verdampt is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een koppaking kan je niet testen, hij is lek door door dat er, rare dingen met de moter is, oververhiting, of olie in je koelsysteem, of de paking is doorgeslegen naar de buitenkant, waar door je moter onder de olie komt te zitten, zoals jij beschrijft, maaar het kan ook zijn dat bv je kleppendeksel-paking lekt, of dat er ergens een carterventelatie slang lekt, ik zou als ik jou was eerst even het blok schoon spuiten, eerst even in spuiten,LETOP natuurlijk wel als het blok is afgekoelt. zware drap eerst even los borstelen met bokkepoot.je kan dan goed zien waar de lekage zich bevind, voor dat je je portemenee begint om te draaien, je garage ziet het wel zitten, die heeft immers dan weer werk, haal ook even het expansie vat eraf van je koelsysteem, en reinig de binnenkant.en laat even de olie verversen, bv bij fast-fitter.ik had het al gezegt die witte drap is niet goed voor de smering. boven genoemde dingen zijn gemakelijk zelf te doen, en brengen geen noems waardige kosten met zich mee. let wel op bij het afspuiten dat je niet vol in de electronica spuit, o,a dynamo, want dan gaat het niet goed. en nog even wat, een olie verbruik van 1liter op 1500km is de max, en die zijn er geloof me maar, dan moet je iedere week onder de kap kijken, wat ik trouwens altijd doe, daarom ben ik de afgelopen 25jaar, nog nooit met panne te komen staan.