Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
JWH schreef:Om een beetje in de stemming te blijven: Deze foto kwam ik laatst tegen.
Eén van de achtentwintig Citroéns CX door een Zweedse fotograaf gespot op de vrachtwagen tijdens
het ‘geheime’ transport naar perspresentatie op de poolcirkel. Gepubliceerd in “CAR” september 1974.
Ik kende de foto niet. Een soort scoop dus , bijna dertig jaar na dato.JW
mooie foto, cx ziet er nog zo nieuwe uit dat je met je scoop 10 jaar naast zit, CX is volgend jaar alweer 40!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
De CX heeft de eeuwige jeugd.
JW
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zitten daar nu al grote Pallas wieldoppen onder?
Die waren er toch helemaal nog niet in 74?
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Van de auto’s die tijdens de perspresentatie in Lapland reden hadden de meesten
de bekende kleine doppen, maar enkele auto’s hadden grote wieldoppen.
Een groot aantal van de testauto’s uit ‘74 staan op mijn foto set ‘Raid Arctique’:
http://www.flickr.com/photos/jw_h/sets/72157632352156167/
JW
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dat zijn die oudere grote doppen, niet de nieuwer Pallas/Prestige doppen.
Op die andere foto was dat lastig te zien
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Deze dus, die horen bij de 2200 als ik het goed heb,
geleverd tussen 74 t/m 76 en toen kwamen de sterwieldoppen op de pallas/prestige.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
De ster wieldoppen zijn gekomen met de introductie van modeljaar 76. Dit was dus al in de zomer van 75. Sterker nog, de eerste persfoto’s van de CX Pallas heeft ster wieldoppen, maar heeft nog andere kenmerken op de auto van modeljaar 75.
De karakteristieke 2200 wieldoppen zijn alleen in modeljaar 75 geleverd. Modeljaar 76 had voor de 2200 kleinere wieldoppen.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Op dit CX prototype (L) uit 1973 lijken soortgelijke doppen te zitten.
JW
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Zijn inderdaad dezelfde wieldoppen.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit was toch Projet L:
Waar overigens DS achtige doppen op lijken te zitten
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
De CX kreeg pas heel laat zijn naam CX. Tot April of Mei 1974 heette hij L of Projet L.
Dat is dus maar een maand voor de pre-productie in elkaar werd gezet, en de 28 auto’s
naar Zweden werden getransporteerd.
JW
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dus de naam “L” kent verschillende vormen, dit prototype en het bijna eindresultaat werd nog steeds L genoemd als ik je goed begrijp.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dat klopt. Hier nog een Projet L model uit ongeveer 1973
uit het boek “CX une lignée prestigeuse van Dominique Pagnaux”
JW
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Raid Arctique 2014
40 Jaar CX wordt in 2014 passend gevierd. De Franse CX-club wil leden van buitenlandse clubs tijdens Pinksteren in Noord-Frankrijk ontvangen met een feestelijk programma. Nu kunnen we een tweede feest bekendmaken: de herhaling van de Raid Arctique waarmee de CX in augustus 1974 zijn comfort en betrouwbaarheid mocht bewijzen. Een onvergetelijk avontuur dient zich aan!
Na een artikel van Wouter “demuywo” over de Raid Arctique op de voorpagina van Citroën-Forum.nl gingen er spontaan stemmen op om die tocht nogmaals te rijden. Omdat je de voorpret niet lang genoeg kunt uitsmeren, zijn ondertussen de voorbereidingen alvast gestart. Er is al een eerste verkenning van de routes en de kosten gedaan. Tijdens CitroMobile hebben Joost “JWH” en RensKorevaar uitgebreid met Branko “Citrohenno” gesproken. Joost en Branko zijn beiden grote CX- en Scandinavië-liefhebbers. Branko heeft de tocht in 2004 zelfs al gereden met zijn CX 2400 GTi. Rens heeft inmiddels enige ervaring in het organiseren van CX-tochten kunnen opdoen. Met elkaar vormen ze een enthousiast organisatieteam dat de goede raad van de Evenementen- en PR-commissies van de CX-club en de meningen van potentiële deelnemers graag ter harte neemt.
Wat staat je te wachten? De tocht start in het Zweedse Gällivare, uiteraard rond de historisch juiste datum van 27 augustus 2014. Dat is precies veertig jaar na de presentatie van de Citroën CX in Lapland. Omdat reiswensen, tijd en budget voor iedereen verschillend zijn, spreken we daar op de poolcirkel af en rijden we gezamenlijk naar Parijs. Zo kan iedereen de heenreis op zijn eigen wijze of in kleinere groepjes inrichten; via Finland, Zweden of Noorwegen, rechtstreeks of via de Noordkaap. Bij voldoende animo kunnen er ook CX’en op transport worden gesteld naar Gällivare. Op de weg terug doen we net als de chauffeurs uit 1974 een aantal historische plaatsen aan, zoals het Citroën-gebouw aan het IJzerplein in Brussel, en genieten we van het merkwaardige landschap van Noord-Zweden. Er zijn eerste contacten gelegd met CX-clubs uit Scandinavië voor een ‘träffas och hälsar’ tijdens de rit.
De eigenlijke route van de Raid Arctique van Gällivare naar Parijs is ongeveer 3.000 km plus de bootreis Göteborg-Kiel. Je komt in totaal uit op ongeveer 7.000 km bij een heenreis over Narvik (Noorwegen) of Helsinki (Finland). Via de kortste heenweg door Zweden is het hele rondje Nederland-Gällivare-Parijs-Nederland toch nog altijd om zo’n 6.200 km. Als je door wilt naar de Noordkaap komt er nog eens 1.600 km bij; een mooie route. Je doorkruist dan de blitse Finnmarksvidda, het gebied waar ‘Nooit meer slapen’ van W.F. Hermans zich afspeelt.
De wegen zijn in de zomer goed te rijden, maar het gaat wat minder snel dan hier. We rijden tijdens de Raid Arctique in Scandinavië dagafstanden van maximaal 500 km. Een complete heen- en terugtocht (zonder Noordkaap) duurt dan ook ongeveer 2 weken. Het is met 6.200 tot 7.000 km, veertien overnachtingen en overtochten met veerboten geen goedkope reis. Reken dus maar grofweg op een budget van 2.800 euro voor een auto met twee personen om brandstof, hotelovernachtingen, maaltijden, overtochten en entreegelden tijdens de rit Gällivare-Parijs te betalen. Voor heen- en terugreis samen kom je dus al snel op 5.500 euro per auto met twee personen.
Nog even een terugblik op die zomer van 1974. De introductie van de CX was een precies uitgevoerde operatie. In de gloednieuwe fabriek van Aulnay-sous-Bois werd een voorserie ELV-PRS2 (Etude Lancement Véhicule, Pré-Série 2) geproduceerd. In juni werd in Lapland een CX 2000 uit deze voorserie gefotografeerd door André Martin. Deze auto had het kenteken 153 AAX 75. In Parijs maakte de fotograaf nog een fotoserie van een identieke auto, de 52 AAX 75. In het geheim werden 28 Citroëns CX op geblindeerde vrachtwagens van Aulnay-sous-Bois naar Gällivare in Zweden vervoerd. Ook deze auto’s waren nog uit de pré-productielijn. Ze droegen allen een kenteken dat eindigde op ADD 75. Bijna 400 journalisten testten van 15 juli tot 26 augustus in Lapland de CX. Op 27 augustus, gelijk met de introductie van de Citroën CX op de Salon de Paris, begon de Raid Arctique, “3.400km en Citroën CX 2000 et 2200 du cercle polaire à Paris”. 25 Chauffeurs die werden geselecteerd uit deelnemers aan de ‘Raid Afrique en 2CV’ van 1973 reden de auto’s terug naar Parijs om aan te tonen dat de CX betrouwbaar is op alle soorten wegen en in diverse klimaatomstandigheden. Op 1 september waren de 25 CX’en terug in Parijs bij de Citroën-toonzaal op de plek waar nu C42 is. Onder escorte van een Citroën GS reden zij aan het eind van de middag de avenue des Champs-Élysées op. Na 3.400 km en 6 dagen rijden was de missie volbracht.
Genoeg over 1974, nu is het tijd om de animo voor 2014 te testen! We zijn benieuwd wie er enthousiast wordt over een rondje 66° noorderbreedte. Wie zin begint te krijgen met zijn CX aan de Raid Arctique 2014 deel te nemen, kan hier reageren. Het aantal deelnemers bepaalt in hoge mate welke soort reis de Raid Arctique 2014 gaat worden: improviseren met een klein groepje, of strak gepland voor een grote groep. Voor de invulling van verdere details hebben we later nog voldoende tijd. Natuurlijk houden we alle belangstellenden voortdurend op de hoogte.
tekst: JWH, Citrohenno en RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën
Tevens verschenen in “La CX en Route” (nr. 123), het tijdschrift van de Citroën CX Club Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Vreemd, hè? Zowel de CX in “bleu nogwat” als die in “sable cendré” hierboven laat enorme kleurverschillen tussen de diverse plaatwerkdelen zien. En dat voor nieuwe auto’s…
Ik zal even een ‘Google Docs’-docje gaan maken, zodat de mogelijke deelnemers hun voorkeuren kunnen aangeven. Geef me een paar minuten .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!