1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ik wil rijden als op een waterbed
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 01 maart 2013 03:28 PM

Niet dat ik ooit op een waterbed heb gelegen, maar ik stel met zo voor dat dat heerljk zacht ligt.
Ik heb momenteel 2 XM’s .  Een 96-er 2.1TD en een even oude 3.0V6 exclusive.
Afgelopen 1,5 jaar lekker gereden in de diesel. Deze was in de kont lekker zacht. Als je over een verkeersdrempel gaat dan zakt ie achter lekker door. Volgens sommige mensen is ie te slap, maar ik vind dat lekker.
Nu heb ik een V6 en die vind ik minder lekker veren, stugger.  Wat kan ik doen om deze zo zacht mogelijk te maken?  Ben een hele rustige rijder, dus heb niks aan goede wegligging i.g.v. hard door de bocht,  ik wil COMFORT!!

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2013 03:43 PM
  [ # 1 ]

De zwaardere motoriseringen zijn (schijnbaar) al wat stugger. ..dus daar valt niet veel aan te doen.

Wat wél kan is ( mits voorzien van hydractief ) de HA-bollen 20% extra vulling te geven.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 maart 2013 03:46 PM
  [ # 2 ]

ik wil COMFORT!!

Comfortbollen lijkt me wel wat voor jou.
Ik ben er dol op , ben ook zo`n type rijder als jij bent .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 01 maart 2013 03:49 PM
  [ # 3 ]
erikv schreef:

Wat wél kan is ( mits voorzien van hydractief ) de HA-bollen 20% extra vulling te geven.

Dat heb ik wel vaker gelezen ja, maar maakt dat écht verschil?

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2013 04:17 PM
  [ # 4 ]

Maakt kennelijk veel verschil ja. Comfortbollen werken met hydractief overigens niet echt lekker omdat de computer de mate van demping bepaald.  De overdruk in de HA -bollen haalt de scherpe kantjes er vanaf en geeft hetzelfde effect als comfortbollen bij een HA-loze XM. Smile

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 01 maart 2013 06:03 PM
  [ # 5 ]

Comfortbollen zijn een aanrader wat mij betreft. De meningen zijn wel eens verdeeld maar ik was er altijd erg content mee. Informeer ander even bij Ciparse in Almere.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 maart 2013 08:37 PM
  [ # 6 ]

Comfortbollen werken met hydractief overigens niet echt lekker omdat de computer de mate van demping bepaald

Gedeeltelijk mee eens .
Door de grotere veeruitslag zal de HA eerder ingrijpen .
Echter met rustig rijden heb je daar in de praktijk weinig last van.
Dat van die overdruk in de HA bol heb ik echter nooit begrepen .
Je zou zeggen dat als al de membranen in `t midden van de bollen zitten je de optimale vering zou verkrijgen.
Wat me wel eens is uitgelegd door een hele vroege Chyparse medewerker , jaartje of 20 geleden alweer , dat men het als prettiger ervaart die overdruk gulp .
Overigens hoorde ik onlangs door Martin van Chyparse dat `ie de hoekbollen altijd met 5-10% overdruk vult , zodat , volgens hem , over een half jaar tot een jaar je precies op de goede druk zit .
Beetje vreemd verhaal , want op deze manier is `ie toch een beetje een dief van z`n eigen portemonnee nietwaar?
Ik zou voor OF het 1, of het ander gaan , dus niet alles tegelijk, Comfortbollen en overdruk HA-bol.
Dat lijkt me teveel van het goede .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 01 maart 2013 11:22 PM
  [ # 7 ]

Heb wel eens gehoord over het uitboren van het (de) gaatje(s) in de bol.
De olie(demping) heeft dan minder weerstand met heen en weer stromen.
Dat kan je natuurlijk goedkoop zelf uitproberen, wat kost nou een bol.
Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 maart 2013 11:23 PM
  [ # 8 ]

Het overvullen met 10 tot 15% werd in 1960 al door citroën zelf geadviseerd in haar notice over het hervullen van DS bollen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 maart 2013 12:21 AM
  [ # 9 ]

Kocht een XM met comfortbollen gemonteerd. Ik vind het geen aanrader en reed altijd in de sportstand. Deinde mij teveel alhoewel in Frankrijk op goede wegen ging het allemaal wel. Betere bochtenwerk niet aangenaam.
Beter vond ik de gewone standaard bollen nieuwe voor in combinatie met de comfortbollen achter. Rijdt stukken beter.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 maart 2013 03:11 AM
  [ # 10 ]
Dirk de Pirk schreef:

Overigens hoorde ik onlangs door Martin van Chyparse dat `ie de hoekbollen altijd met 5-10% overdruk vult , zodat , volgens hem , over een half jaar tot een jaar je precies op de goede druk zit .
Beetje vreemd verhaal , want op deze manier is `ie toch een beetje een dief van z`n eigen portemonnee nietwaar?

Cypharse is een eerlijke tent, waar ze hun werk gewoon graag goed doen en tevreden klanten hebben.

Wat comfortbollen betreft, ik ben er van genezen, doe mij maar gewone bollen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 maart 2013 01:38 PM
  [ # 11 ]

Mijn zoon reed met drie neven heerlijk deinend en zonder één storing de “Garbage Run” met een voor € 400 gekochte 2.0 16V XM break ‘97 zonder hydractief.

De bollen die daar af fabriek op horen zou je kunnen bestempelen als Comfort Bollen.
Zo’n XM rijdt heerlijk, zeker als al die bollen goed op druk zijn. Achter 15% meer druk maakt het nog wat comfortabeler, zeker bij een Break, die achter af fabriek stugger is.

Bij een hydractief geveerde XM zijn comfortbollen uit den boze, tenzij je het hydractiefsysteem uitzet. Gewoon stekker los van de veercomputer.
Immers: dat systeem maakt iets bijzonders mogelijk, namelijk confortabel rijden als de omstandigheden dat toelaten en hard als het nodig is voor de wegligging. Veel van die systemen hebben last van storingen, waardoor nogal wat hydractiefrijders uit arrenmoede overschakelden naar comfortbollen, in plaats van hun systeem op orde te brengen.

Die Hydractiebollen met ca 20% meer druk vullen werkt erg effectief: Deinen als het kan, strak door een bocht als het nodig is.
Er is nog een ingreep mogelijk, maar die kost wat meer arbeid: De dempers uit de hydractiefkleppen halen en het centrale gaatje uitboren tot ca 10% meer oppervlak. LET OP! dus niet de diameter 10% vergroten, want dan heb je al meer dan 30% meer oppervlak.
Die dempers zien er net zo uit als in een veerbol. Hydractief dein je dan ongeveer zoals een DS.

En dan nog de logica van meer druk: Hoe hoger de druk, des te meer gas om op te veren, dus hoe soepeler. We weten allen dat bollen met een te lage druk keihard veren, maar kennelijk overzien we niet dat het omgekeerde ook geldt.
De stand van het membraan heeft nog nooit iemand gezien, die doet er dan ook niet toe. De inhoud van de veerbol, de diameter van de veercilinder en de overbrengingsarm (achter) bepalen tezamen of het systeem in evenwicht is. En dat hebben ze bij Citroen in 1954 al vrij goed uitgedokterd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 02 maart 2013 01:57 PM
  [ # 12 ]

Hoe weet ik of ik hydractief heb, waar zie je dat aan?

JanSr schreef:

Veel van die systemen hebben last van storingen, waardoor nogal wat hydractiefrijders uit arrenmoede overschakelden naar comfortbollen, in plaats van hun systeem op orde te brengen.

En hoe weet ik of dat systeem in orde is?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 maart 2013 02:18 PM
  [ # 13 ]

Een Hydractieve XM, de meeste, hebben aan de veerpoten op de hoeken een dikke leiding die naar de Hydractiefkleppen midden onder leiden.
Links naast de versnellingspook zit een schuifknopje met Normal en Sport.

Als je start behoort het hydactieflampje je linksboven op het dashboard een paar seconden aan te gaan. Is dat niet zo, dan staat het systeem in storing. Als je van Normal naar Sport schakelt gaat het lampje aan.

Dat hoeft bij een Type II niet erg te zijn, meestal is het een “secundaire” storing, met name van de stuurhoeksensor. Daar merk je in de praktijk nauwelijks iets van. Alleen met een Lexia kan je uitlezen welke storing je hebt en of je die kan resetten.
Op het linker display behoort de vermelding “Normale Vering” te verschijnen, kort na de start.

Een Type I gaat bij elke storing in de sportstand. Gezien de vele aardfouten in die auto’s is dat een ergerlijke zaak, want dat wordt hobbelen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 02 maart 2013 02:34 PM
  [ # 14 ]

Ok, dan heb ik dus hydractief en het lampje doet wat ie moet doen, dus zal de auto veren zoals het hoort.
Maar dus niet zoals ik wil Wink.  Oplossing is dus 20% extra vulling in de hydractiefbollen. Ik weet niet waar die zitten , maar dat weet de citroenspecialist vast wel.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 maart 2013 02:36 PM
  [ # 15 ]

Die behoort dat te weten. Bij welke specialist kom jij?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook