Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Te lang doorrijden met lekke rubberhoezen is een garantie voor vernielde aandrijfassen.
Dat is waarschijnlijk bij de jouwe ooit gebeurd.
Ik heb al x honderdduizend kilometers XM achter de rug en nog maar één keer een rammelig steunlager meegemaakt.
Je zou ook assen van de sloop kunnen halen….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En de nieuwe as is stuk… Productiefoutje, waardoor het vet van de middelste homokineet er uit geslingerd werd tijdens het rijden.
Door dat vet is mijn multiriem (en alles daaromheen) vet geworden, en is er afgelopen. Hij sneed al door de distributie kap, gelukkig is hij er niet tussen gekomen…
De onderdelen handel vond het erg spijtig (ze hadden nog niet eerder last gehad met deze assen (GKN) en morgen vroeg krijg ik een nieuwe, nadat die gecontroleerd is op het zelfde probleem.
Helemaal afhankelijk van de Land Rover dus! Dat is toch veel leuker dan zo’n xm…
Ik geloof dat ik de XM zo langzamerhand maar aan de kant ga zetten. In iedergeval voorlopig…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Het is het andere uiterste van het automobielspectrum, zo’n hobbelpaard. Maar wel gaaf!
De nieuwe as hebben we vanochtend gecontroleerd bij de onderdelen leverancier, en deze as blijkt het zelfde probleem te hebben, het vet was er in de doos al uit aan het lekken
Er is nou een as van een ander merk besteld, maar deze moet uit België komen, dat duurt even.
Zucht.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
De as van ‘een ander merk’ blijkt ook gewoon bij GKN vandaan te komen, maar zit in een andere doos. Het lijkt wel alsof deze as een modificatie gehad heeft om het weglekken van vet tegen te gaan, we zullen het zien! Vooralsnog rijdt de XM er weer heerlijk mee.
Het niewe krukasriemwiel, multiriem en de spanrol zorgen er ook voor dat de xm wat stiller is heb ik het idee, stationair rommelde de motor heel erg, nu hoor ik niets meer! Het oude krukasriemwiel viel bijna uit elkaar trouwens, het rubber was aan de binnenkant aan het verkruimelen. Dit was aan de buitekant totaal niet te zien, best eng…
Wel een duur grapje, het riemwiel kost (zonder korting) 120 euro…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Eeeeeeeeen de brandstofpomp is stuk. Mijn vader rijdt al een paar dagen met de XM, en ik zag gisteren dat de auto helemaal onder de diesel zat. Vanochtend de pomp eens bekeken, de diesel stroomt er uit als hij loopt, hij lekt op 3 plekken. Het kleppenblokje bovenop de pomp is heel erg lek, en 2 dekseltjes/doppen lekken. Ik heb geprobeerd het kleppenblokje dmv nieuwe o-ringen dicht te krijgen, maar nou start de XM niet meer. (hij blijft nou ook doorstarten als je de sleutel loslaat, heel appart) Ook stroomt de diesel er tijdens het starten al uit…
De XM wordt dus tot nader order geschorst, en dan maar eens kijken hoe of wat.. Een pomprevisie ga ik niet trekken nou, ombouw naar mechanisch ook niet…
Probleem is wel dat ik een diesel nodig heb de komende weken, 750 kilometer op één dag met de Landrover gaat echt niet lukken. De Rode break dan maar met spoed rijklaar maken?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai das balen Lars..
Effe offtopic… Gaaf z’n Defender, m’n oom is bezig met de zijne.. Ik hoop dat ik een keertje een rondje mee mag rijden…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gaat wel lekker lars! Balen!
@gert die laro is geen defender(vanaf ‘86) maar een series 3 109
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Tja Lars, als dat alarm nog in de TZi zit, zal dat naar mijn idee er eerst uit moeten…
Life’s too short to drive without comfort!!!
Inderdaad. Maar met dit weer breekt alles van een BX dashboard af als je het los schroeft, dus daar begin ik liever niet aan…
Net nog even gekeken bij de XM, het kleppenblok bovenop de pomp met een lading vloeibare pakking gemonteerd, nou lekt hij niet meer op de o-ringen, maar komt het aan alle kanten uit de spoeltjes zelf… Het loopt zelfs langs de bekabeling. (die zijn in een soort van rubber gegoten, het komt dus uit dat rubber) Het blokje zelf kan niet uit elkaar, want het zit in elkaar geperst.
Stap één is dus het vinden van een nieuw (ander) kleppenblok..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Bij mijn Xantia (2.1Td met epic pomp) lekte de pomp daar ook, het zijn twee o ringetjes die onder die electro kleppen zitten. (waren keihard) Het grote lekken begon bij mij in de grote pakking tussen beide helften van de pomp. Nu niet meer, na een revisie bij dieselcentrum noord in drachten, wel duur (650 euro) maar de pomp is kurkdroog en werkt perfect nu
Ja, maar bij mij lekken ze nu dus door die zwarte blokjes heen! Hij lekt niet meer op de o-ringen, maar het komt letterlijk aan alle kanten uit de zwarte blokjes gelopen. (bij de bekabeling langs) Dus die kleppen zijn volgens mij intern gescheurd of lek…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Vraagje;
Kan de pomp er af zonder dat de distributie los moet? (kan het nokkenaswiel vast gezet worden?)
Dat zou aanzienlijk in tijd schelen, de riem kan ook nog 60.000km mee….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, ik probeer even in mijn geheugen te graven, dus vergeef me als ik er naast zit.
Het tandwiel op de pomp waar de distributieriem op zit moet er af. Dat kon, als ik het mij goed kan herinneren, niet zonder de distributieriem eerst uit te bouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste