Beste medeliefhebbers,
Mijn cx lekt nogal aan de linkerkant versnellingsbakolie. Zo te zien komt het langs de linkersteekas.
Weet iemand welke keerring ik nodig heb? Ik heb begrepen dat er ook nog een o-ring in zit. Klopt dat en welke maat heeft deze?
Vriendelijk bedankt.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=27429&products_id=5117
Abmessung 28 x 47 x 7
U vraagt wij draaien
goedemorgen leon.
inderdaad leuk artikel,en dibbert is er vanmorgen wel en als het goed is heeft hij ze op voorraad.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Frank, dat was snel. Goed geslapen zeker..
Fijn dat je het stukje over de cx in het klassiekerblad interessant vond.
Heb je nog tips betreffende het verwijderen van de as? Bijvoorbeel wat wel en niet los te halen?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Om de as eruit te krijgen moet de korte stabilisatorstang los anders gaat de as niet langs de stabilisator stang.
Verder is de linkkant het feestnummer want deze zit met een ring geklemt in het diffentieel, je moet deze as er recht uittrekken met een slagtrekker. Mocht ie scheef gaan met eruit trekken dan kan die ring klem komen te te zitten en dan moet ers oms echt geweld aan te pas komen.
en als je de linker vv kun je de rechter net zogoed erbij doen kleine moeite deze zit met 2 bouten vast en valt er zo uit, is overingens de zelfde keering .
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
toen ik alles in elkaar zette,viel mij op dat de berijkbaarheid van de vier boutjes aan de kant van de versnellingsbak,wie het plaatje vast zetten waar de kering achter zit.
kun je dit wel goed los krijgen?
zal wel ,maar onder de auto lijkt mij dit een crime.
succes
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Staat mij bij dat daar sleufgaten in zitten.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Die dingen krijg je vrij makkelijk a heb ze vorig jaar vv voor op de oprit liggend op de rug,
grootste hindernis is die linker as met de veerring die in het differentieel klemt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dat klopt 1 sleufgat en drie gaten.
maar hoe ik ook keek ,ik vond het er niet makkelijk uitzien.
om het zomaar te zeggen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
ik bedoelde eigenlijk de rechterzijde,maw links is goed bereikbaar.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
Abmessung 28 x 47 x 7
U vraagt wij draaien
Sorry niet om bijdehand te doen maar de afmeting van de differentieelkeerringen is toch echt 35 x 50 x 8.
(of heb je hem al, dan maakt het niet meer uit, maar ik lees dit nu pas)
P.S. Welk artikel in welk klassiekerblad??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rechts kun je de bovenste 2 bouten van boven af vrij makkelijk los halen en ik meen de onderste 2 ook nog van bovenaf gaan en anders ff eronder kruipen.
Maar met goed weer is deze operatie goed thuis te doen op de oprit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Onschatbare Klassieker
NR 1 Januarie 2013
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O ja met die beige CX, nu weet ik het weer. (moet hier ergens rondslingeren)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Bonsoir à tous,
De link uit het tweede berichtje verwijst naar het kleine o-ringetje dat inderdaad bij de linkeras hoort. Zoals gezegd is de boosdoener dus waarschijnlijk dit onderdeel. Overigens hetzelfde onderdeel voor beide kanten.
Ik heb vorig jaar flink met de assen gestoeid, maar het exemplaar aan de linkerkant kwam steeds bijzonder makkelijk los. Ik ken de verhalen dat de as vast komt te zitten zoals een piano in het trappengat door een nukkig veerringetje in het differntieel. Maar het is bij demontage van de linkeras dus geen wetmatgigheid dat de boel persé reddeloos klem komt te zitten.
Het stabilisatorstangetje kan wel flink tegenstribbelen. Ik heb inmiddels een hele zwik hoesjes op voorraad liggen en accepteer dat het hoesje bij het lostikken van het stangetje met een lange vork dus gewoon naar de laatste rustplaats gaat. Zo hou je de hoesjes ook lekker fris zullen we maar zeggen. Zorg er wel voor dat de nylonstop moer er helemaal af alvorens het stangetje los te tikken!
Kijk, nu de boel toch los ligt, zéér kritisch naar je stofashoezen. Niemand tikt assen voor de lol los, dus profiteer van het gegeven dat de boel nu op de werkbank ligt.
Inderdaad zou ik de andere zijde ook direct aanpakken. Als keerring één beroerd is, dan geldt dat 10 tegen 1 ook voor het broertje aan de andere kant. Het tussenlager is niemands favoriete klus; zorg dat je de auto lekker hoog opbokt om te voorkomen dat het limbo-dansen wordt.
Oh ja: het wil het nog wel eens voorkomen dat het kunstof ringetje ontbreekt. In totaal moeten er dus drie dingen aan de as geschoven worden: het kunstof ringetje, een gewoon o-ringetje (zoals links) en ter afsluiting de grote “Gummischutzring” (het pessarium zeg maar). Denk er voorts aan dat je de lange as bij het demonteren niet uit elkaar trekt. Je loopt dan het risico dat één van de kogels van de tripoïde ergens in de ashoes terecht komt. Mag je de klus na het proefrijden nogmaals uitvoeren…
Succes; het is allemaal prima te doen!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De lange as behoort 4 “ringen te hebben.
1 keerring
2 O ring
3 nog een “ring"of nylon bus?
4 de grote ring.
3 en vier kunnen ook andersom zitten
maar dat weet ik effe niet.(zal morgen effe kijken)
meestal is nummer 3 weg.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Als je een beetje probeert, krijg je de assen er ook uit,als je het stabilisator stangetje laat zitten. Als je bakt lekt heb je een keerring nodig die in het vierkante plaatje zit (waar de as door heen gaat), en aan de achterkant van het vierkante plaatje zit ook nog een grote O-ring. Even opletten met terug plaatsen dat de O-ring goed blijft zitten.
Goede raad is voorraad