Gezien de aanslag op de kleppen lijkt het er inderdaad op dat deze kant veel olie in de verbranding heeft gehad.
Dit kan natuurlijk ook gewoon komen doordat de klepseals slecht zijn, de olie wordt dan doorgetrokken de cilinder in. Die zou ik sowieso even vervangen.
Het is het overwegen waard om de veren te vervangen en de cilinders (laten) flexhonen als de stootrand niet te veel aanwezig is.
overigens vind ik je koppelingsset er niet zo heel slecht uitzien…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Met welk middel kan ik het beste de koolresten aan de binnenkant van de cilinderkoppen schoonmaken.
Remmenreiniger of iets dergelijks ? en dan afborstelen ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Ik heb het vorige maand ook gedaan met (schrik niet) een oud aardappelmesje. Zo’n RVS goedkop geval met een ronde bovenkant. Het kan meer hebben dan je op het eerste gezicht denkt. Daarna met een staalwollen spons (z’on grove, niet die harige met zeep) de restjes wegboenen.
Die olie is normaal hoor als ie 8 mnd stilstaat (eerder ook al) want Boxer, dus olie staat aan de achterkant tegen de zuiger ( in ieder geval de uit de onderkant zuiger teruggelopen olie) en heeft alle tijd om langzaam zijn weg te zoeken.
Thierry
@Thierry, bedankt, dan ga ik ervan uit dat de olie in de cilinders komt door het lange stil staan.
Ben vandaag bezig om de kleppen uit de cilinderkop te halen, nu moet ik de tuimelaar-assen verwijderen. Ik zie alleen nog niet hoe ik het tap-einde van de kleppendeksel eruit moet draaien. Is daar een trucje voor ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Als ik de mijnes iedere dag zou starten, zet ie iedere dag de straat blauw,
dus al na 1 nachtje ipv 8 maanden! Of het normaal is? Geen idee,blijft oud spul.
Wat ik wel heb ontdekt is als ik olie bijvul tot max. moet ik iedere 1500km
ongeveer 0,5 ltr bijvullen. Dat is redelijk veel. Maaaaar…........
als ik m een stukje boven min. laat kan ik eindeloos rijden en gebruikt ie nihil.
De blauwe pluim ‘s morgens is ook veel minder dan.
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
De tapeinden haal je eruit door er twee moertje op te draaien, tegen elkaar in en dan met het onderste moertje het tapeind eruit draaien. (diepe loopt dan namelijk vast tegen de bovenste.) als je ze niet strak genoeg tegen elkaar in hebt gedraagt, dan draait de bovenste mee ipv het tapeind. Dan dus nog iets vaster zetten.
Er zijn ook van die mooie tooltjes te koop die op je ratel van je doppenset kunnen. Het ziet eruit als een bougiedop met een sluitring onderin waar precies je tapeind in past. (met binnen een aantal cilindertjes die klemtonen als ze het tapeind grijpen)
Werkt perfect en snel, maar gezien de afwijkende maat zal de gereedschapswinkel hem wel moeten bestellen.
De tuimelaarassen kun je het beste eruit trekken door een pijpje aan de buitenkant te zetten met een draadeind in de as en een sluiting op de pijp en dan het moertje aandraaien zodat draadeind met as door de pijp getrokken worden.
Succes!
Thierry
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oke, bedankt voor het advies
De methode met de 2 moertjes had ik wel uitgeprobeerd maar , zoals je zegt waarschijnlijk niet voldoende strak tegenelkaar gedraaid. De bovenste moer ging steeds mee-draaien. Ik probeer het morgen nogmaals, met strakker aandraaien, En anders kan ik altijd nog zo’n handig tooltje kopen in geval van nood.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Ik doelde eigenlijk op deze:
http://garagetools.nl/products/815:Hazet-tapeind-uitdraaier
Die is wel veel duurder maar neemt ook minder werkruimte in.
Met twee moertjes moet eigenlijk altijd wel lukken. Desnoods de ander tegenhouden met een sleutel. Het kost alleen meer tijd.
Thierry
Thierry inderdaad minder werkruimte maar die andere kun je zelfs bij lange tapeinde helemaal tot de basis laten zakken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo,
sta op het punt om nieuwe klepseals te zetten. (1300 cc). Nu hebben de klepseals voor inlaat en uitlaat verschillended maten. O.a ook in hoogte verschillen ze van elkaar. Nu kan ik niet achterhalen welke de inlaat en uitlaat zijn. Ook in het WPH kan ik het niet vinden. Kan alle seals schuiven over zowel de inlaat als uitlaatklep
Weet iemand welke de inlaat en welke de uitlaat sseals zijn ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Hallo,
sta op het punt om nieuwe klepseals te zetten. (1300 cc). Nu hebben de klepseals voor inlaat en uitlaat verschillended maten. O.a ook in hoogte verschillen ze van elkaar. Nu kan ik niet achterhalen welke de inlaat en uitlaat zijn. Ook in het WPH kan ik het niet vinden. Kan alle seals schuiven over zowel de inlaat als uitlaatklep
Weet iemand welke de inlaat en welke de uitlaat sseals zijn ?
Het enige wat ik in de boeken kan vinden is dat uitlaatklepsteel is 8,5 en inlaat 8mm in diameter.
Gr. Wim.
Wim, bedankt voor het mee denken.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
klopte het? ik had t maar uit het boek.
Gr. Wim.
Inderdaad, de diameter van de klepsteel is het enige verschil. Verder zit er geen verschil in de hoogte of iets dergelijks.
Er zijn verschillende seals in omloop.
De meestgebruikte zijn de witte seals.
Ze zouden er moeten zijn in verschillende maten, echter is mijn ervaring dat ze min of meer passen op beide stelen.
En dat ze zich vervolgens zetten naar de maat steel die er doorheen gaat.
Er zijn ook groene seals in omloop, deze zijn makkelijker te plaatsen en ogen een stuk duurzamer dan die witte.
Beter één eend op straat dan tien in het water….