Al een poosje wil ik een voormalige ambulance/lijkwagen op basis van een BX hebben. Die dingen zijn volgens mij alleen in Frankrijk te vinden. Maar het probleem is dat ik geen behoefte heb aan een wrak, dus voor de aankoop zal ik zo’n ding zelf moeten bekijken. Daarbij worden ze ook niet bij bosjes aangeboden. Dus als ik zo’n ding zie op b.v. Leboncoin en ga kijken en het is niets, dan was de reis voor niets en kan ik een maand later o.i.d. weer. Een rondrit door Frankrijk langs een X-aantal te koop staande BX ambu’s is domweg onmogelijk.
Niet erg handig uiteraard. Dus: hoe pak ik dit aan ? En dit is nog eens los van het vervoer van de (dan) nieuwe aankoop. Zo’n lijkwagen past niet in de kofferbak van Driezel (mijn BX), op een aanhanger vervoeren mag niet met een BX of Saab 99 er voor en triangelen (d.m.v. een trekstang slepen waarbij de gesleepte auto niet bestuurd hoeft te worden door een inzittende, een grijs gebied in de wet) zie ik niet zitten i.v.m. de wegligging (een ACAdiane aan een triangel aan een BX geeft al interessante effecten) en het feit dat de getriangelde BX dan niet beremd is.
Overigens, het gaat me niet om het papierwerk (carte grise, verzekeren, enzovoorts), dat staat al elders op dit forum beschreven.
Schijt aan originaliteit.
Doel je op die ambu die voor 5000 euro te koop staat op Leboncoin?
Vantevoren met de eigenaar checken dat het ding zeker kan rijden, met z’n tweeën erheen rijden, exportkenteken/papieren etc. regelen en terug naar NL rijden?
Nee, ik doelde niet op die, maar op zoeen:
Kenmerken: orginele Break-achterlichten en van de achterdeuren staan de ruiten meer verticaal. En ja, ik zie dat bij dit exemplaar de achterklep niet goed sluit. Waarschijnlijk verrotte scharnieren.
En ik vrees inmiddels al dat het dubbel rijden wordt of een vrijwilliger meenemen wordt. En hopen dat het ding goed (genoeg) is.
Aangezien mijn Frans knudde is en ik, met een beetje pech, 5 keer op eigen kosten naar Frankrijk moet voor de BX ambu hier voor de deur staat, is het misschien een idee als een bedrijf mij helpt. Na wat googelen kom ik uit bij de volgende bedrijven: Doro en Garage Timmer. Is er iemand die ervaring heeft met die bedrijven en er over wil vertellen ?