3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
mijn C15 landbouwvoertuig
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 02 maart 2013 10:42 AM
  [ # 31 ]

Wat GoodOldDiesel zegt.
Sommigen hier zijn kennelijk hun jeugd vergeten.
Als ik toen de kans had gehad om zo’n autootje inelkaar te knutselen en ermee rond te rijden had ik dat ook zéker gedaan.
Dat ís toch ook gewoon stoer op die leeftijd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2013 10:47 AM
  [ # 32 ]

Of het stoer is of niet is niet relevant. Relevant is of het mag en of de c15 aan de mmbs-regeling voldoet. Mijns inziens is dat niet het geval en is de TS dus met een normaal motorvoertuig aan het rijden waar hij 18 voor moet zijn en een rijbewijs b en wa verzekering voor moet hebben. Voldoet het ding niet aan de eisen dan ziet de wetgever het als een normaal voertuig en als er dan iets misgaat heeft de TS een serieus probleem.

Ook wij waren jong en met brommers enz een het rotzooien. Echter, met je 16e mag je die legaal besturen mits je een wa verzekering hebt en tegenwoordig over het AM rijbewijs beschikt. Ga ja met zo’n ding in de fout dan ben je in principe verzekerd. En juist dat laatste is zo’n beetje het belangrijkste wat er is!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 maart 2013 11:16 AM
  [ # 33 ]

Hoe zo de TS zijn voertuig moeten begrenzen?
Bakje over de pook plaatsen zodat alleen in 1 en 2 geschakeld kan en verder zorgen dat de gaskabel niet voluit kan gaan, dus max 2 of 3000 rpm?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2013 11:19 AM
  [ # 34 ]

Zoiets. De begrenzing moet zo gemaakt worden dat deze permanent van aard is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 02 maart 2013 11:26 AM
  [ # 35 ]

Ik zeg ook niet dat ik het niet goed vind, maar het zou zonde zijn als de c15 de schredder in gaat en hij een bon van 2k op de mat krijgt wegens onverzekerd rijden/rijden zonder rijbewijs.

Hier in de buurt rijdt een VW Caddy / Seat Inca rond ook als landbouwvoertuig. Dat mag, mits de auto is aangemeld bij de gemeente voor het rijden op een bepaald traject, en niet meer dan twee zitplaatsen heeft. Ook ken ik iemand die een Fiat Panda heeft die is omgebouwd tot 25 km en daarmee wordt bijvoorbeeld hooi vervoerd, over een bepaald traject.

Maar die voertuigen gaan echt niet harder dan 30 km/h, en dat is waar ik op doelde.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 02 maart 2013 01:14 PM
  [ # 36 ]

Dit is volgens mij wat de RDW er over zegt,

motorrijtuig met beperkte snelheid: motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

en de naam zegt het eigenlijk al landbouwvoertuig,

dus geen auto met blauwe lampen er onder geschroeft bereden door iemand zonder rijbewijs onder de 18 die er 50 mee scheurt als er geen politie is of mee naar school te gaan etc.

Kortom volgens mij heeft die C15 niks met landbouw te maken en kan het ding wat mij de betreft de schredder in voor er ongelukken mee komen en andere er slachtoffer van worden.

Om maar niet te praten over de technsche staat want ik betwijfel of het ding aan de eisen voor de APK zou voldoen als ie niet als landbowvoertuig gebruikt zou worden.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 02 maart 2013 05:17 PM
  [ # 37 ]

Ik vind het wel ruig! Gewoon op de landbouw wegen rond rijden met een gangetje van 50 is niks mis mee. Zolang e.e.a. maar technisch verantwoord is, en de verzekering geregeld is vind ik het prima. De gemiddelde brommobielen halen ook standaard 50 km/u. En geloof me, dan is zo’n C15 een stuk verantwoorder! Daarbij is Hulsel city wel iets anders dan hartje Amsterdam Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2013 05:21 PM
  [ # 38 ]

Maar die verzekering is dus het probleem als het ding 50 loopt en niet deugdelijk begrensd is. Ruig staat in dit geval dus voor dom vrees ik….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 maart 2013 05:04 PM
  [ # 39 ]

Als jij 150 over de snelweg rijd, dan gaat je verzekering ineens niet meer uitkeren als je voorganger plat rijd? Want je mag maar 130 in NL?

Man zo kun je op alle slakken zout leggen! Kom op, laten we het gezellig houden en gun deze jongen zijn citroen hobby, wie weet wat voor klassieker liefhebber hieruit groeit in plaats van hem met muggenziften weg te jagen!

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 maart 2013 06:15 PM
  [ # 40 ]

GoodOldDiesel verschil is wel dat eentje die 50 loopt terwijl dat niet mag kunnen buiten de verzekeringsklasse valt waarvoor betaald werd.
Een auto blijft een auto of die nu 50 of 300 kan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
sjaffer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-08-2012

- C15 C15 D
Gepost: 04 maart 2013 10:56 AM
  [ # 41 ]

mijn c15 is omgekeurd van auto naar landbouwvoertuig bij een RDW keuringsstation. ook is hij echt verzekerd als landbouwvoertuig.
dat hield in: een apk en het landbouwgedeelte.

en van die bekeuringen valt heel erg mee. heb er al zoveel gehad.
rijden zonder rijbewijs, snelheid, aanwezige bijrijdersstoel, zelfbouw uitlaat, uitstekende wielen enz.

de enige die ik hoefde te betalen was ongeveer 160 euro voor de snelheid. de andere bekeuringen worden niet doorgezet.
auto’s op landbouwverzekering is een heel grijs gebied maar het is mogelijk.

als ik mijn autorijbewijs heb laat ik mijn c15 op landbouw. als ik hem weet terug moet bouwen om hem door de apk te laten komen heb ik er nog veel werk aan en is het ontzettend moeilijk om er dan weer kenteken op te krijgen.
ook is het voor ons loonwerkersbedrijf een handig ding.

de begrenzing is trouwens degelijk gemaakt met een stalen strip op de voortrein gelast die zorgt dat de schakelstangen niet naar “links” kunnen waardoor alleen de eerste, tweede en achteruit ingeschakeld kunnen worden.

deze c15 is goedgekeurd en verzekerd. ook bezit ik het rijbewijs dat ik ervoor nodig heb. ik zoek altijd de binneweggetjes op om het overige verkeer zo min mogelijk te hinderen. oke ik gebruik hem misschien niet altijd voor landbouwdoeleinden maar ik sta er meer van de kijken dat ze die panda waar michiel van ginkel het over had op landbouw hebben gekregen want wat kan je daar nou in laden? ik heb geregeld mijn achterbak vol liggen met landbouwonderdelen, zakken zaad of kunstmest, hooi, stro, kannen diesel en hij ligt standaard vol gereedschap dus word ook veel als “servicewagen” van ons loonbedrijf gebruikt. ik zie dus het probleem van dat ding niet.

- daf 66 marathon 1300 B
- citroen c15 1.9 D tuned Landbouwvoertuig

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 maart 2013 11:54 AM
  [ # 42 ]

Als ik de reacties zo lees, dan lijkt mij wel duidelijk dat het niet gaat om het voertuig an sich of de mazen in de wet waar hier gebruik van wordt gemaakt, maar vanwege het feit dat iemand zonder autorijbewijs in een (voormalige) auto rondrijdt. Het probleem ligt dus niet bij de omgebouwde C15, maar bij jou. In de ogen van velen hier ben je een onkundig berijder van deze auto. Ik moet bekennen dat ik me daar bij voeg. Daarnaast heb ik bezwaren tegen (berijders van) (opgevoerde?) brommobielen, die mijns inziens vaak een gevaar zijn op de weg; hier in Zwolle althans. Het is dus niet persoonlijk bedoeld. Ik vind het bijzonder dat je een gat in de wet gevonden hebt en op die manier goedkoop en gemakkelijk over en weer kan gaan totdat je een volwaardige auto kan berijden. Nu maar hopen dat je geen kind aanrijdt…

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
sjaffer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-08-2012

- C15 C15 D
Gepost: 04 maart 2013 12:48 PM
  [ # 43 ]

waarom zou ik een onkundige rijder zijn?
omdat ik geen autorijbewijs heb?
het is waar dat ik geen les heb gehad in autorijden maar na 3kwart jaar elke dag net iets meer dan 100 kilometer te rijden doe je ook ervaring op. (van tevoren ook al veel uren met tractors op de weg geweest. het is iets heel anders dan die c15 maar je leert de verkeersregels er wel mee)

en dat van die brommobielen ben ik het wel mee eens.
het ergste vind ik dat al die dingen 60 rijden maar nieteens opgevoerd zijn. die snelheid hebben ze van de fabriek af al. misschien kunnen ze nog wel extra opgevoerd worden maar dat wil je niet als je de constructie van zo’n ding een keer goed bekeken hebt.
ik zie ook dat vele jongeren die een brommobiel hebben de weg nogal als crossbaan gebruiken maar zeker niet allemaal. er zijn ook zeker goede rijders bij en dat zie ik ook bij landbouwvoertuigen. vele die wel eens met mij meerijden (die al jaren autorijbewijs hebben) zeggen dat ik een goede rijstijl heb en ik geloof niet dat ze dat zomaar even uit hun duim zuigen.

- daf 66 marathon 1300 B
- citroen c15 1.9 D tuned Landbouwvoertuig

Profiel  
 
pierre724
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 07-08-2012

Gepost: 04 maart 2013 02:10 PM
  [ # 44 ]

Autorijden gaat over ervaring opbouwen,.. en jij lijkt er al meer achter de kiezen te hebben dan mening persoon mét rijbewijs.
Als ik om me heen kijk naar medestudenten die netjes op hun 18e hun rijbewijs hebben gehaald (vaak op kosten van papa/mama), om vervolgens de hele studietijd niet meer te hebben gereden.
Dus dan maak ik me minder zorgen om jou dan hen.

Enige ‘maar’-argument dat ik kan bedenken is het idee dat je een fan bent van neon onder de auto en dikke audio in de wagen. Dat zijn meestal niet de meest rustige bestuurders Wink

Kortom, mensen niet zeuren. Deze jongen heeft meer ervaring dan vele anderen op de weg.
Niet voor niets de term: ‘zondagsrijders’ voor hen die alleen op zondag de weg onveilig komen maken.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 maart 2013 02:25 PM
  [ # 45 ]
pierre724 schreef:

Als ik om me heen kijk naar medestudenten die netjes op hun 18e hun rijbewijs hebben gehaald (vaak op kosten van papa/mama),

Dit soort reacties slaat natuurlijk nergens op en voegen niets toe.
Waar het om gaat is dat er zonder enige les van te voren met dit voertuig deel wordt genomen aan het verkeer. Op dat moment zonder ervaring en zonder begeleiding van een kundig persoon. Dat er nu ervaring is, is natuurlijk hardstikke mooi!

En dat er genoeg mensen zijn die na jaren ook niet kunnen rijden, dat is een feit. Maar ook die worden net zo hard veroordeeld! Door ons en ook door justitie.

Wat waterman probeert duidelijk te maken is dat je je op de openbare weg aan bepaalde regels te houden hebt. Ook voor dit soort voertuigen. Kom je daar buiten, dan ben je gewoon niet verzekerd. En dat kan heel naar aflopen!
Het stukje dat TS schreef getuigt in mijn ogen niet bepaald van volwassenheid… Ik vind het een beetje kinderachtig en opschepperig overkomen.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook