Beste mensen,
Ik heb hele mooie LM wielen gekocht, 15” Atrecs.
Steek is in orde (4*108) voor mijn Xsara Coupé. Alleen de Et waarde is te groot, dus de wielen lopen aan op de remklauw en de veerpoot.
Nu kan ik deze wielen laten plaatsen m.b.v. spoorverbreders en langere bouten.
Alleen hoor je hierover zoveel verschillende verhalen, uiteenlopend van ‘geen probleem’ tot ‘dat wordt een rijdende dweil’, dat ik het spoor bijster begin te raken.
Dus: wat is wijsheid? Plaatsen die dingen of gewoon lekker op marktplaats.nl knallen en originele LM Citrowen wielen op de kop tikken?
Alvast bedankt voor je reactie!
Dirk-Jan
Citroën roels!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hmja. Ik denk dat je dat toch zelf moet ervaren. Met een goede set spoorverbreders zal er niet zo heel veel aan de geometrie veranderen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Hmja. Ik denk dat je dat toch zelf moet ervaren. Met een goede set spoorverbreders zal er niet zo heel veel aan de geometrie veranderen.
Als je met spoorverbreders de verkeerde ET waarde corrigeert dan kan het geen kwaad. Je verandert dan namelijk niks aan de wielgeometrie. Indien je spoorverbreders gebruikt puur voor de looks om de wielen verder naar buiten te laten steken, trek je je niks aan van de originele wielgeometrie en dan krijg je wslk een vreselijke wegligging.
Ik heb op een peugoet 106 ook spoorverbreders gebruikt die speciaal voor dat type waren deze waren van h&r gekocht via autotyle en koste me 150 euro als ik me niet vergis.
Deze verbreders plaats je op de trommel c.q naaf deze passen er exat op en er zit ook een center op waarbij het “gat” in de wiel over laat vallen en dan zet je deze met nw langere bouten vast.
die van mij waren 20mm per zijde het einige wat zou kunnen is, dat je wiellagers iets sneller slijten om dat je wielen iets verder uit elkaar staan maar dat loop wel los.
Over rijgedrag was ik erg positief omdat ie vooral in de bochten vaster op de weg lag.
Je hebt ook van die universele “schijven die zitten geklemt tussen de wiel en trommel/schijf deze zijn niet aanteraden want hierbij is het lastiger om je wiel goed te centreren dit zou via de wielmoeren moeten gaan maar mijn ervaring met die dingen is niet zo positief
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Ik had ze ook op mijn Peugeot 306 cabrio.
Als de wielen daarmee zover terug naar buiten komen dat het er origineel uit ziet is de wegligging ook als origineel (behoudens het verschil van bredere en lagere banden.
Let wel op dat langere bouten ook lang genoeg zijn en niet met met 3 draadjes schroefdraad vast zitten.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
ik had ook spoorverbreders onder mijn BX, reed perfect, merkte je niets van. als het goed zit en degelijk, is er geen verschil, eerder een verbetering
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Spoorverbreders zijn er om de et-waarde te herstellen als je velgen hebt met een hogere et-waarde.
Ik heb velgen met et35 de ideale et waarde voor een BX is 18-20. Ik heb nu bij deze velgen spacers van 16mm wat de et waarde weer terug brengt op et19. Dit heeft GEEN enkel nadelig effect op wat dan ook!. Je moet het niet zien als een verbreding van je as, maar als een passtuk van de velg. De velg heeft een te dun hart wat je met spoorverbreders wat breder maakt, meer niet.
Ga je de et-waarde echter verder omlaag brengen waardoor de wielen verder naar buiten komen te staan dan origineel dan heeft dat wel degelijk nadelige gevolgen op de slijtage van je draagarmlagers en in sommige gevallen ook op je wegligging, als je wielen niet meer in gelijkspoor staan.
Als je spoorverbreders gebruikt puur om de boel naar buiten te brengen, en niet om de diepte van je velg te compenseren, dan sloop je je wiellagers ook nog eens een keer…Ik heb die rommel een keer op mijn Visa geschroefd, reed als een dweil..(Was 18 en wou wat)
Test
Gezien de reacties en de uitslag van de Poll heb ik er toch maar voor gekozen om de wielen niet te plaatsen en ze te verkopen (interesse?).
Daarbij wil ik graag een keer originele Citroën wielen erop laten zetten, blijft ie gelijk lekker origineel!
Dank je wel!
Gr., Dirk-Jan
Citroën roels!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
coupéVTR schreef:
Daarbij wil ik graag een keer originele Citroën wielen erop laten zetten, blijft ie gelijk lekker origineel!
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de originele velgen van Citroën zoals die op de xsara geleverd zijn niet echt mooi vind…
In het andere geval nog wel een mooi setje IWC 15 inchers voor je liggen - zie foto van mijn auto
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:coupéVTR schreef:
Daarbij wil ik graag een keer originele Citroën wielen erop laten zetten, blijft ie gelijk lekker origineel!
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de originele velgen van Citroën zoals die op de xsara geleverd zijn niet echt mooi vind…
In het andere geval nog wel een mooi setje IWC 15 inchers voor je liggen - zie foto van mijn auto
Als ik zo onbescheiden mag zijn, wat moeten die opbrengen, en zitten daar banden omheen?
Ik ben nl aan nieuwe banden toe, en dat is het ideale moment voor een velgwissel…
Xsara_Coupe