4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
mijn C15 landbouwvoertuig
sjaffer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-08-2012

- C15 C15 D
Gepost: 04 maart 2013 03:28 PM
  [ # 46 ]

die neon en sound zegt niks over mijn rijstijl zou ik zeggen.
neon is er inmiddels onderuit (was de politie het niet zo mee eens. de meningen over neon zijn een beetje verschillend. legaal of niet. hetzelfde bij de politie).

het is waar dat velen met getunde wagens “agressief” rijden.
mijn volgende auto word ook iets van een opel kadett c of iets in die richting. daar wil ik ook het een en het ander aan tunen maar mijn rijstijl zal er niet door veranderen

- daf 66 marathon 1300 B
- citroen c15 1.9 D tuned Landbouwvoertuig

Profiel  
 
pierre724
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 07-08-2012

Gepost: 04 maart 2013 06:51 PM
  [ # 47 ]

hahaha,.. jullie halen er wel weer de stukken uit:

@sjaffer; ik steun je juist, zeg dat er alleen vooroordelen bestaan over rijstijl van mensen die tunen. Kortom; ken je ‘vijanden’.

@xsara coupé; de kracht van de zin zit in de HELE zin, niet in het eruit halen van een halve zin. Je gaat zo voorbij aan mijn boodschap, die niet gaat over wie het rijbewijs betaald, maar dat rijbewijs gehaald niets meer zegt over de rijkwaliteiten van iemand wanneer die daarna niet consequent aan het rijden blijft.

Ik ken Sjaffer niet, noch zijn rijstijl, maar het woord ‘autodidact’ bestaat ook, en kan soms meer waard zijn dan het hebben van het papiertje.
Zeker wanneer hordes jonge bestuurders vervolgens niet achter het stuur kruipen om écht te leren rijden.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 04 maart 2013 07:34 PM
  [ # 48 ]

Schitterend al die “moraalridders” hier. Maar feitelijk doet deze jongen niets verkeerd. Het is wettelijk geregeld dat zijn auto als landbouwvoertuig omgebouwd kan en mag worden. Dat deze auto 50 kan rijden i.p.v. de maximum snelheid van 45km/u is daarmee ook geen probleem. De RDW heeft de auto immers gekeurd als landbouwvoertuig, dus zie ik het probleem niet. Daarnaast ishet ook maar de vraag of de auto werkelijk 50km/u rijdt. Kan net zo goed gewoon 45 zijn. C15’s hebben nu eenmaal niet de best geijkte snelheidsmeters Wink

Kortom waarmaken jullie jezelf druk om? Zo ver ik kan lezen voldoet deze auto en zijn bestuurder aan de regels die er zijn om een landbouwvoertuig te zijn/te besturen.

Of je het eens bent met deze regeling is daarbij wat dit verhaal betreft niet aan de orde. Daarvoor moet je in Den Haag zijn Wink

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 04 maart 2013 07:51 PM
  [ # 49 ]
Jay-Jay… schreef:

Dat deze auto 50 kan rijden i.p.v. de maximum snelheid van 45km/u is daarmee ook geen probleem.

Dat valt inderdaad binnen de marge en zou geen probleem vormen voor de forummers hier. Het is echter zo dat een landbouwvoertuig slechts 25 km/u mag rijden. Dan is 50 ineens best een forse overtreding. Wink

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 04 maart 2013 08:05 PM
  [ # 50 ]

Klopt, maar het is zo dat de auto 45 mag KUNNEN rijden. Dat je vervolgens in werkelijkheid niet harder MAG rijden dan 25 is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf… Maar daar heeft Sjaffer al de nodige boetes voor gehad. Ook dit staat naa mijn bescheiden mening buiten de discussie.

Verzekeringstechnisch (en daar ging het volgens mij wel om) voldoet het voertuig, en de bestuurder dus geen probleem lijkt me. Het is ook niet zo dat ik niet verzekerd ben omdat mijn C5 205 km/u kan. Is dat wel het geval kan ik net zo goed de verzekering opzeggen hahaha….

Moraal van dit verhaal: Niks aan de hand dus.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2013 08:08 PM
  [ # 51 ]
Jay-Jay… schreef:

Klopt, maar het is zo dat de auto 45 mag KUNNEN rijden. Dat je vervolgens in werkelijkheid niet harder MAG rijden dan 25 is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf….

Nee, dat klopt naar mijn bescheiden mening niet als je de regelgeving nog eens goed leest.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 04 maart 2013 08:10 PM
  [ # 52 ]

Ach ja, ik croste ‘s winters ook met een nissan patrol over de camping. 3 liter turbodiesel aan je voeten, volgens mij was ik nog lang geen 16. Maar ach, ik maneuvreerde de tractor ook beter door de speeltuin dan mijn vader. Super tof toch! En voertuig beheersing leer je dan wel hoor.

Maar wat is veilig. Ik vind met een auto 25 km/h rijden op de provinciale wegen, door wie dan ook, anders veel onveiliger dan een boerenzoon zonder rijbewijs achter het stuur. 25 km/h is voor voertuigen op het fietspad en maak de rest dan ook 50km/h ipv 45, wat maakt die lullige 5 km/h nou uit.

Autorijden is vooral omgaan met het overige verkeer. Daar heb je rijlessen voor en met een rijbewijs kun je in binnensteden van de randstad alsnog moeilijk uit de voeten. Ik neem aan dat Stef zich ver van de binnenstad van Amsterdam bevindt. Als hij zich verder aan de regels houdt (net als alle anderen) ben ik hartstikke jaloers! Pak dan liever die 18 jarige pubers op, die bij mij met 100km/h door de buurt scheuren om hun nieuwe turbo even te testen of die op een opgevoerde snorfiets zonder helm met 100km/h gaan zitten toeren.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 04 maart 2013 08:28 PM
  [ # 53 ]

@Waterman: Met alle respect, als ik jouw onderschrift lees ben ik bang dat het een eeuwige discussie gaat worden over wie er gelijk heeft of niet. Maar waar ik me meer om verbaas is dat heel dit topic totaal uit zijn verband gerukt wordt door mijn inziens een hoop off-topic geklets. Het topic werd gestart dooriemand die enthousiast zijn verhaal met de mede forumleden wil delen. Volgens mij vroeg Sjaffer niet wat jullie van landbouwvoertuigen vinden. Dus minimaal 3 pagina’s zo off topic als het maar zijn kan.

Dus als moderator had je deze offtopic moeten voorkomen i.p.v. te starten als je het mij vraagt.
Niet om je aan te vallen, maar als moderator op (een wat minder groot) NSU Club forum valt me dat gewoon op…

Wink

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 04 maart 2013 08:34 PM
  [ # 54 ]

Zonder álle ins en outs te weten van de relevante wetgeving, weet ik één ding wel zeker. In Nederland zijn ‘mazen in de wet’ vaker iets dat voorkomt in de volksmond, dan iets wat echt uit de jurisprudentie of doctrine komt. Dat werkt anders in de zogenaamde common law landen als Amerika en Engeland. In Nederland zal een rechter altijd kijken naar de relevante omstandigheden van het geval. Dus als bestuurder die kar heeft omgekeurd naar een landbouwvoertuig, dan is dat natuurlijk hartstikke prima. Als hij dan een ongeval veroorzaakt, of betrokken is bij zoiets onfortuinlijks, dan zullen er hoogstwaarschijnlijk geen problemen zijn. Nogmaals, de ins en outs van de toepasselijke regels heb ik niet paraat, dus echt op de merites ingaan kan ik niet.

Maarrrr…. als bestuurder deze auto ‘misbruikt’ (i.e. anders gebruikt dan voor zijn wettelijke doel, dus: landbouw) en hij krijgt DAN een aanrijding, dan kon het wel eens anders aflopen. De bewijslast is natuurlijk nog wel een moeilijk puntje, maar goed: een gewaarschuwd mens… waterman heeft dus zéker wel gelijk:

waterman schreef:

Mijns inziens is dat niet het geval en is de TS dus met een normaal motorvoertuig aan het rijden waar hij 18 voor moet zijn en een rijbewijs b en wa verzekering voor moet hebben. Voldoet het ding niet aan de eisen dan ziet de wetgever het als een normaal voertuig en als er dan iets misgaat heeft de TS een serieus probleem.

Laten we niet vergeten dat het irrelevant is ‘of andere jongeren op brommers rijden die óók 60 gaan’. Totaal onzinnige vergelijking. Het gaat hier om dít geval. Kijk: het is vrij gemakkelijk om e.e.a. te bagatelliseren, en dat begrijp ik ook wel. Vergeet alleen niet dat ongelukken écht gebeuren. En ik heb dit soort voorbeelden wel voorbij zien komen. Deze ongelukken gebeuren. En dan is het wel te laat, als je de c15 gebruikt als ‘auto’ met boomboxen, geblindeerde ramen en spoilers. Het zal in ieder geval bewijslast-technisch niet helpen.

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
sjaffer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-08-2012

- C15 C15 D
Gepost: 04 maart 2013 09:45 PM
  [ # 55 ]
Nelis Infra schreef:

Maarrrr…. als bestuurder deze auto ‘misbruikt’ (i.e. anders gebruikt dan voor zijn wettelijke doel, dus: landbouw) en hij krijgt DAN een aanrijding, dan kon het wel eens anders aflopen. De bewijslast is natuurlijk nog wel een moeilijk puntje, maar goed: een gewaarschuwd mens… waterman heeft dus zéker wel gelijk:

ik weet dat ik mijn c15 alleen voor landbouwdoeleinden mag gebruiken maar daar heb ik aan gedacht.
ik heb in de cabine een oude schommel as met bijbehorende koperen bussen liggen van 1 van onze tractors. als ik aangehouden word en ze vragen naar het doel van mijn rit dan vertel ik ze dat ik die as met koperen bussen was bestellen. mijn schooltas heb ik altijd achterin liggen en door de geblindeerde ramen zie je die niet dus daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

1 keer gehad dat een agent niet geloofde dat ik voor landbouw bezig was en die heeft toen wat van mijn gegevens opgeschreven en hij zei dat ik er nog van zou horen. dat is toch zeker een half jaar geleden en niks gehoord.

zoals ik al zei: een auto op landbouwverzekering is een heel grijs gebied in de wet. de politie snapt het zelf ook niet want ze zeggen allemaal iets anders maar geneen van de bekeuringen die ze hebben uitgeschreven is binnengekomen op die van mijn snelheid na. (gelaserd met 47 km/pu op een weg waar je 60 mag. achteraf had ik die nog wel aan kunnen vechten maar heb hem toch maar betaald. nu is zijn maximum snelheid 40km/pu)

- daf 66 marathon 1300 B
- citroen c15 1.9 D tuned Landbouwvoertuig

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 04 maart 2013 09:54 PM
  [ # 56 ]

Misbruiken dus. In de rechtszaal bovenstaand verhaal vertellen = bewijslast. In de rechtszaal bovenstaand verhaal verdraaien = meineed. Een zeer gevaarlijk gebied, als je het mij vraagt.

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2013 10:10 PM
  [ # 57 ]
sjaffer schreef:

ik weet dat ik mijn c15 alleen voor landbouwdoeleinden mag gebruiken maar daar heb ik aan gedacht….....geneen van de bekeuringen die ze hebben uitgeschreven is binnengekomen op die van mijn snelheid na. (gelaserd met 47 km/pu op een weg waar je 60 mag. achteraf had ik die nog wel aan kunnen vechten maar heb hem toch maar betaald. nu is zijn maximum snelheid 40km/pu)

Ok, daar gaan we:

Jouw voertuig is dus mmbs. Dat is duidelijk. Maar WAT voor mmbs is het dan? Dat heb ik uigezocht en volgens mij is het volgende van toepassing:

Voor de MMBS is afhankelijk van de inrichting een maximumconstructiesnelheid vastgesteld van 25 respectievelijk 45 km/h.

Categorie 1.
Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van goederen met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h.

Categorie 2.
Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Categorie 3.
Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Bepalend is of er werkelijk sprake is van een zogenaamd “motorrijtuig met beperkte snelheid” (verder te noemen “mmbs”)

Motorrijtuig met beperkte snelheid:
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen;

onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h,
met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw-of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen

Mijns inziens is jouw C15 dus een mmbs van de 1e categorie. Het is namelijk geen voertuig voor onderhoud van en aan wegen, geen bosbouwvoertuig of trekker én geen voertuig met één of meerdere aanhangers voor het vervoer van personen.

Met een top van 40 km/h ben je dus nog steeds 15 km/h te snel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 04 maart 2013 10:21 PM
  [ # 58 ]
Jay-Jay… schreef:

Klopt, maar het is zo dat de auto 45 mag KUNNEN rijden. Dat je vervolgens in werkelijkheid niet harder MAG rijden dan 25 is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf…

Uit interesse, maar waar haal jij deze wijsheid vandaan? Als ik de wet er eens op nasla, valt op dat jouw stelling niet opgaat.

Op grond van de artt. 5.7.8, 5.10.8 en 5.11.8, eerste lid, RV moeten MMBS-en, en gehandicaptenvoertuigen met een motor bij voortduring blijven voldoen aan de in art. 1.1. voor die voertuigcategorie vermelde maximumconstructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/h. Voor landbouw- en bosbouwtrekkers is in art. 5.8.8, eerste lid, RV bepaald dat deze bij voortduring moeten blijven voldoen aan de in de goedkeuring vermelde maximumconstructiesnelheid of indien deze niet bekend is de constructiesnelheid behorend bij de classificatie van de voertuigcategorie T, vermeerderd met 5 km/h. Deze marge is noodzakelijk om te voorkomen dat tegen bestuurders van voertuigen die geheel conform de eisen zijn toegelaten tijdens een controle op de naleving van de permanente eisen verbaliserend wordt opgetreden.

Wordt de voor het motorvoertuig geldende maximumconstructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/h, overschreden, dan is dat een indicatie dat het motorvoertuig is opgevoerd of een begrenzing ongedaan is gemaakt.

 

Dan is nu dus de vraag of die kar 25 of 45 mag. Dat ga ik nu even proberen te vinden in de wet.

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 04 maart 2013 10:48 PM
  [ # 59 ]

Correct me if I’m wrong, maar artikel 1.1 Wegenverkeerswet 1994, regeling voertuigen, laat het volgende zien:

motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

  a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

  b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

Ervan uitgaande dat jouw auto niet is bedoeld om het werkzaamheden uit te voeren aan wegen, of bedoeld is voor het vervoer van personen, moeten we alleen nog even bepalen of jouw auto een trekker zou zijn.

Verderop is te zien dat een landbouw- of bosbouwtrekker het volgende betekent:

voertuig van de voertuigcategorie T of motorvoertuig op rupsbanden, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of motorrijtuig met beperkte snelheid, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, dat voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de land- of bosbouw; het voertuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijders;

M.a.w. jouw C15 valt dus in de categorie 25 km/u. Je mag dus geen 50 rijden. Of 45. Heeft ook niets te maken met de eerder aangehaalde ‘eigen verantwoordelijkheid’.

Dat is wat ik eruit begrijp. Maar misschien zie ik het verkeerd?

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling1/Artikel11/geldigheidsdatum_10-07-2012

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2013 10:50 PM
  [ # 60 ]

Nelis, het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen is niet gelijk aan het uitvoeren van werkzaamheden AAN wegen. Het betekent dat het ding op onverhard terrein uit de voeten moet kunnen. Dat valt dus ook nog te bezien.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook