Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is een REON 155, een jaar of 8 geleden gekocht bij REON in Groningen. Ik zie op hun site dat het apparaat nu 155c heet. Je merkt aan alles dat het is opgebouwd met degelijke onderdelen. Ook de afwerking met gepoedercoat plaatmateriaal is goed.
Okay, een Mig/Mag toestel met een gasfles. Daar kun je vrij netjes mee lassen, maar Egbert heeft een punt. Met Tig kun je erg nette lassen maken en als het zichtwerk is wel zo netjes. Maar jouw laswerk ziet er prima uit hoor en je hebt nog altijd de slijpschijf.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Bedankt voor het plaatsen van de foto’s. Leuk leerzaam & leerzaam.
Succes met de redding van jouw godin.
Han S schreef:Egbert heeft een punt. Met Tig kun je erg nette lassen
Ik wil niemand duwen richting een TIG apparaat. Ben alleen zelf zo blij als een kind met mijn nwe TIG en wil dat af en toe met jullie delen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En toch wordt er in de restauratie wereld weinig met tig gewerkt.
Dit omdat het plaatmateriaal verzinkt is,en tig lassen alleen mooi kan met honderd procent schoon metaal/ijzer.
Dus ook je oude materiaal zal honderd procent schoon moeten zijn van eventuele verf resten en ander
spul.
en daar komt bij zo gauw je met tig last,moet het meteen weer in de primer.(lees roest gevoeliger)
en bij CO2 lassen met verzinkte plaat heb je daar vele malen minder last van.
En met tig lassen vloeit het plaat materiaal uit als men niet voldoende toevoegt.(wordt dunner)
Dus het geheel verzwakt.
En dit laatste is bij de meeste van ons toepassing omdat wij het niet dagelijks doen.
Tig lassen is een kunst op zich.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Goede halfautomaat geeft ook mooi werk meer dan genoeg voorbeelden op het forum.
Wat ik wel zie voorbijkomen en dat is dan iets anders dan jouw verzwakken is het overmatig wegslijpen na het lassen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Met Mig/Mag lassen moet het materiaal ook redelijk schoon zijn, tenzij je met flux core last en dus zonder beschermgas, maar dat last weer wat moeilijker in die zin dat een mooie rups neerleggen lastig is. Tig lassen lijkt wat moeilijker, maar als je autogeen kunt lassen moet je dat in korte tijd ook goed voor elkaar kunnen krijgen. Het roestige staal schoon krijgen is niet zo’n probleem met een high speed roterende staalborstel op de slijptol.
Autogeen is voor mij toch makkelijker dan Tig, weet niet waarom want het heeft inderdaad veel van elkaar weg.
Over dat wegslijpen TS doet het zoals ik het doe, net tot tegen de plaat, lassen zijn nog zichtbaar.
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid=8&aid=8068_mC6RlH4Izs4czcVkWc37&board_id=1
Toch weer iemand dat goed bezig is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maar autogeen lassen is ook helemaal niet zo simpel. Een paar stukken staal aan elkaar bakken kan iedereen al snel, maar een sterke las maken is een ander verhaal. Een horizontale las maken in het verticale vlak bijvoorbeeld, dus twee stukken staal verticaal op elkaar en dan de las horizontaal. En dan geen metaal van de bovenste plaat laten afkalven, probeer dat maar eens.
Of twee stukken 5/8"rond aan elkaar lassen, daar een U bocht in buigen en die 180 graden torsen. Dan heb je het over lassen en dat kan met een autogeen pitje.
Sorry voor het OT geneuzel, maar het lassen in het algemeen komt op autoforums veelvuldig ter sprake en het is een interessante materie. Tig lassen kan een buitengewoon mooie las opleveren en ik begrijp heel goed waarom Egbert zo blij is met zijn setje.
Nog even OT verder ( misschien moeten we een apart topic Lassen starten)
TIG is ook veel langzamer, dat is voor de professionele restaurateur natuurlijk een probleem, maar voor de hobbyist niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Er zijn verschillende topics over het lassen, maar met de DS wordt veel gerestaureerd zoals je ongetwijfeld zult weten en dan kom je gegarandeerd laswerk tegen met zo’n notoire roestbak als hare majesteit.
Misschien moeten we eens een online lascursus gaan plegen.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nog effe off topic
Dan kunnen we beter een studie club of iets dergelijks beginnen.
en dan ! keer in de twee maand bij een forumlid aangaan
en kijken hoe hij of zij het aanpakt.
Want bij elkaar kijken en ervaringen uitwisselen,is het mooiste wat er is.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
paso schreef:Goede halfautomaat geeft ook mooi werk meer dan genoeg voorbeelden op het forum.
Wat ik wel zie voorbijkomen en dat is dan iets anders dan jouw verzwakken is het overmatig wegslijpen na het lassen.
De las waar mogelijk eerst uikloppen (komt hij naar boven)
Dan kun je prachtig mooi vlak slijpen zonder dat je het materiaal en de las verzwakt.
mits hij goed doorgelast is natuurlijk.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Zo’n studieclub, of bij elkaar de kunst afkijken, spreekt me wel aan.
Toen ik een tijd geleden in een hobbyblad las over de toepassing van een stukje koper onder dun plaatwerk, bleek dat nogal te helpen om gaten branden te voorkomen. Als ik dat een paar jaar geleden had geweten, had het veel slijpwerk gescheeld..
Vandaag is veel tijd gaan zitten om een foutje te herstellen (strook aanlassen en slijpen omdat ik te snel dacht de juiste maat te weten, wat na proefmontage van het binnenscherm niet het geval was. Les voor de volgende keer, pas afsnijden/knippen als alles gemonteerd zit…
Als er meer belangstelling is om kennis en ervaringen uit te wisselen, wil ik hieraan graag meedoen.
Lijkt mij ook leuk, kom maar langs, van harte welkom, ik regel koffie en een wijntje, ik heb een mig apparaat en ruimte, maar weet (nog) weinig, zeg maar niks…van lassen…
Weet niet of het geografisch handig is, zit in Zaandam