Hallo,
Onze Xsara heeft regelmatig een hoog toerental. Als ik dan stil stond vlogen de toeren omhoog. De kachel werd erg heet. Ook waren de ramen heel erg beslagen. Temperatuur liep op tot 100-110.
Na uren rond kijken op dit forum hebben we inmiddels de koelvloeistof volledig vervangen. Een nieuwe warmtesensor geplaatst (de groene). Olie af laten lopen en vervangen. Een reset gedaan. Nieuwe bougies.
Eerst leek het goed te gaan. Temperatuur is goed. Toerental ook. Kachel ook.
Maar nu…na een week begint het toerental weer op te lopen. Niet zo erg, maar net alsof de choke los staat. Hij gaat dan ook nog weer terug. Temperatuur schommelt van net onder de 90 tot ongeveer 100, maar valt toch weer terug naar 90. ook onder het rijden blijft het toerental soms omhoog gaan.
Gisteren viel me op dat tijdens starten (warme start) er een chemisch luchtje in de auto kwam en ook zo weer weg was. De ramen zijn wel ok nu. De kachel is redelijk, maar geeft koude lucht op rotonde (bij de benen).
Wat kan ik nu nog meer doen om het toerental goed te krijgen?
Ligt het aan de stappenmotor? Of is het de radiateurdop/ring?
Wie heeft enig idee?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hallo Jeanet, welkom.
Heb je een type 1 of 2, en welke motor gaat het over?
Hebben jullie ook de juiste ontluchtingsprocedure gevolgd, zoals die ergens ook wel staat?
Is het peil van de koelvloeistof gezakt?
Ik wil je nog niet ongerust maken, maar mogelijk zit er nog een luchtbel of (hoop ik niet voor je) een lek in de koppakking..
Type 1 of 2? Oh jee…..
Heb even het kentekenbewijs gepakt.
Het is een Xsara 1.6I Berline.
G3 gasinstallatie.
En hij is van ‘99.
Heb je hier wat aan??
Heb mijn man even gesmst, die is aan het werk. Maar de koelvloeistof is niet kort geleden vervangen. Dat was ongeveer oktober dacht hij. Dat had ik dus fout.
Overigens rij ik vandaag de hele dag korte stukken. De toeren lopen met de warme motor wel steeds weer omhoog. En vallen ook weer terug. Maar het luchtje heb ik niet weer geroken. (tot zo lang het duurt;)
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Da’s wat we hier een type 1 noemen.
Laat je man in ieder geval het niveau van de koelvloeistof checken, of anders goed ontluchten.
Mogelijk is het daarna weg.
Dat heeft bij mij geholpen bij de vorige Xsara die ik had, samen met de groene sensor, maar die is al vervangen lees ik, dus die is niet zo verdacht.
Een stappenmotor wordt ook wel vaker genoemd, maar die ervaring heb ik zelf niet, maar dat is dan het volgende.
Dank je wel!!!
Hij gaat er morgen mee aan de slag. Hoop dat het slechts dat is…en geen groter probleem.
Ik laat weten of het gewerkt heeft!
Nogmaals dank je wel!