Ik ben Gerard en niet compleet nieuw op dit forum, heb hier al veel gelezen maar dit is mijn eerste vraag omdat ik het antwoord hierop niet kon vinden.
Ik heb sinds juni 2012 een Saxo 1.4i VTS uit 1999. Het is volgens mij een van de eerste Phase2 modellen.
Km stand ongeveer 211400. Sinds ik hem heb is hij goed onderhouden. Inmiddels zijn een aantal onderdelen vervangen waaronder een nieuwe koppelingsset, een nieuwe voorpijp, brandstof filter, luchtfilter en verder de normale dingen (olie , oliefilter) de bougies nog niet.
Sinds enige tijd draaide hij af en toe niet mooi stationair en vloog soms naar 3 a 4000 toeren.
Door op dit forum het nodige te lezen en de ervaringen die ik met mijn vorige Citroen een Xantia 2.0 16v uit 1998 had, had ik het vermoeden dat het de stappenmotor was. Ik las dat deze in tegenstelling tot die van de Xantia niet zelf te reinigen is. Daarom vervolgens naar een nieuwe gaan zoeken en op Ebay kwam ik er meerdere betaalbare tegen. Zo’n ding in Duitsland besteld, bleek van het merk Lowe te zijn en koste inclusief verzenden € 32,50 niet duur vond ik. Gisteren dat ding erin gezet. Heb hiervoor het gasklephuis losgehaald. de oude stappenmotor eruit gegschroefd de boel schoongemaakt met remmenreiniger en vervolgens de nieuwe er in gezet en alles weer in elkaar gezet. Bij deze operatie is ook de variabele weerstand (soort potentiometer volgens mij) die de stand van de gasklep meet los geweest. Deze zat namelijk heel hinderlijk voor een van de bevestigingsschroeven van de stappenmotor. Vervolgens de auto gestart en hij liep prima. Dat doet hij nog steeds, het enige probleem is dat zodra ik hem wat hoger in de toeren jaag zo boven de 5000
toeren bij een stoplicht sprintje of zo, en daarna de koppeling intrap hij ineens afslaat. Als ik daarna het contact uitzet en daarna weer start loopt hij weer gewoon goed met een keurige 900 toeren stationair en verder tijdens het rijden ook probleemloos. Dat blijft hij ook doen na een langere rit als ik hem maar niet te hoog in de toeren jaag. Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn, een nieuwe stappenmotor van inferieure kwaliteit ? Heb ik iets niet goed teruggezet (as gasklepsensor kon er volgens mij maar op één manier weer worden teruggeplaatst. Ik hoop dat iemand het antwoord weet.
Ik heb zelf inmiddels waarschijnlijk het antwoord gevonden.
De nieuwe stappenmotor bleek een verkeerd model te zijn.
Er hoort volgens de opdruk van de oude, een B32/00 (A97115)in en en de nieuwe was een B35/00 (A96157).
Heb zo goed en kwaad als het ging de oude schoongemaakt met remmenreiniger en WD40 en
hem vervolgens teruggemonteerd. Voorlopig loop hij goed. Heb voor de zekerheid toch maar
een nieuwe B32/00 besteld.
Voor de liefhebber heb ik dus nog een (nagenoeg) nieuwe B35/00 (A96157) liggen.
Mag weg voor 20 Euro.
Met remmenreiniger en WD40 krijg je hem inderaad een beetje goed maar vervanger in huis hebben kan geen kwaad.
Alvast welkom op het forum.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017