De 1.4 VTS (2000) van mijn vriendin slaat af bi het intrappen van de koppeling. Nu lees ik wat over de ECU te laten resetten bij dealer (kosten?), of kan het ook een lambdasonde zijn (zitten er 2 dacht ik) of heeft een saxo ook en BDP sensor (bovenste dode punt) die de geest heeft gegeven.
Ecu resetten is onzin. Het ding draait niet op windhoos
Stappenmotor klinkt aannemelijker.
Oh ja, AIC heet dat geloof ik, waar zit die, zal ik een foto plaatsen van blok?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee nee, AIC is een of andere Saab term op de saxo is dat gewoon een stappenmotortje .
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Haha idd bij een Saab heet dat een AIC Air idle control, maar dus ook en stappenmotor. Ik heb een aantal Saab turbo’s en pak dat ding daar zo uit maar bij de Saxo heb ik nog niet veel onder de motorkap gekeken dus weet die niet zo 1,2,3, te vinden.
Rechtsboven op je gasklephuis
Rechtsonder zit je gaskleppositiemeter. Die kan ook nog gaar zijn.
Ik had hetzelfde probleem, maar dat was een draadbreuk op de mapsensor.
Ik hoorde van mijn vriendin dat het gisteren voor het eerst was, en zal de stappenmotor eens opzoeken en schoonmaken samen met gasklephus. Lijkt me niet erg ingewikkeld te demonteren. Weer bedankt en je leest het resultaat (of vragen)
1985cc schreef:Haha idd bij een Saab heet dat een AIC Air idle control, maar dus ook en stappenmotor. Ik heb een aantal Saab turbo’s en pak dat ding daar zo uit maar bij de Saxo heb ik nog niet veel onder de motorkap gekeken dus weet die niet zo 1,2,3, te vinden.
Dat is een multipoint?
Dan zit de stappenmotor waar ik bij deze foto dat licht blauw streepje zie, dus bovenaan vanachter.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
1985cc schreef:De 1.4 VTS (2000) van mijn vriendin slaat af bi het intrappen van de koppeling. Nu lees ik wat over de ECU te laten resetten bij dealer (kosten?), of kan het ook een lambdasonde zijn (zitten er 2 dacht ik) of heeft een saxo ook en BDP sensor (bovenste dode punt) die de geest heeft gegeven.
Dus je wagen staat stationair te draaien.
Je stapt in.
Trapt de koppeling in, en hij slaat af???
Iets van knie en sleutelbos/contactslot.
Ieder geval heel raar.
Wim, zit jouw koppeling rechts?
vriend van me had het in z’n 306, laten uitrollen en remmen voor bijvoorbeeld een rotonde, en dan trap je de koppeling in en dan valt ie uit. bij hem was het toen z’n stappenmotor. toen die schoongemaakt was, was het probleem voorbij. maar die auto was wel helemaal gaar dus misschien was het mazzel dat we toevallig dat probeerde toen. ding had altijd wat.
wim V8 schreef:1985cc schreef:De 1.4 VTS (2000) van mijn vriendin slaat af bi het intrappen van de koppeling. Nu lees ik wat over de ECU te laten resetten bij dealer (kosten?), of kan het ook een lambdasonde zijn (zitten er 2 dacht ik) of heeft een saxo ook en BDP sensor (bovenste dode punt) die de geest heeft gegeven.
Dus je wagen staat stationair te draaien.
Je stapt in.
Trapt de koppeling in, en hij slaat af???Iets van knie en sleutelbos/contactslot.
Ieder geval heel raar.
Haha, nee hoor, maar sommige hebben een grote bos sleutels in t contact zitten vandaar.
Maar heb t nog eens gelezen en hij bedoelt denk gewoon dat ie niet stationair loopt.
Ik dacht,(hij schrijft) hij trapt op het koppelingspedaal en dan slaat de motor af.
Gr. Wim.
Nee het gebeurd niet als je instapt terwijl de motor loopt, maar tijdens het rijden en bijv bij het naderen van een stoplicht.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-03-2010
- Visa 11 RE
- Visa -
- Visa GT
Wel een bekende klacht. De afstelling luistert bij de 1.4 best nauw en de software van het motormanagement schijnt er ook een bijdrage aan te leveren. Mijn 1.4 VSX uit ‘96 heeft er zijn hele leven, nu 380.000 km, eigenlijk last van gehad. maar er valt mee te leven.
okkegroot schreef:Wel een bekende klacht. De afstelling luistert bij de 1.4 best nauw en de software van het motormanagement schijnt er ook een bijdrage aan te leveren. Mijn 1.4 VSX uit ‘96 heeft er zijn hele leven, nu 380.000 km, eigenlijk last van gehad. maar er valt mee te leven.
Ik zie het al voor me dat bij de verkoop in de showroom de verkoper zegt “hij kan wel eens afslaan onder het rijden, maar er valt mee te leven ”
Maar heb de stappenmotor gereinigd en het komt nog wel eens voor maar dan hebben we het over een max 1 keer per week. Vervelend is het als het net voor een bocht gebeurd want dan ben je ook de stuurbekrachtiging kwijt.
Gelukkig is ze wel gewend om zonder stuurbekrachtiging te rijden in mijn rallysaab