2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Wordt 2014 ook weer een prachtig CX jaar?
Gepost: 09 maart 2013 01:36 AM
  [ # 16 ]
bogaard77 schreef:

staat er een diesel in je motorruimte? Mijn filter zie je ook zo zitten…

Ja inderdaad…. als je erbij had gezegd dat het een DIESEL was!  Laughing
Daar zitten ze namelijk rechtop en dat is vrij simpel. (meteen antwoord op je vraag waar dus dat verhaal vandaan komt: dit lastige losdraaien geldt voor alle benzinemodellen)

Volgende keer iets specifieker je type aangeven, dan krijg je waarheidsgetrouwe adviezen.
Nu viel het gelukkig mee, maar andersom had ook gekund.

Blij voor je dat het in dit geval meeviel natuurlijk! Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 09 maart 2013 01:49 AM
  [ # 17 ]

Mijn CX is een 2200 met benzinemotor van 1976, echt geen diesel en ook nooit beweerd. Wanneer je het reservewiel weghaalt, zie je de kop van het filter naar achteren steken. Voldoende ruimte om het filter te verwijderen of je moet de lengte hebben van Danny de Vito. Wanneer je de handremkabels opzij buigt kun je met je hand erbij en het nieuwe filter er moeiteloos opschroeven.
gr   Rinus

Rinus

Profiel  
 
Gepost: 09 maart 2013 02:22 AM
  [ # 18 ]

Oké, dan zijn wij blijkbaar allemaal heel onhandig. Smile

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 09 maart 2013 09:43 AM
  [ # 19 ]

vroege benzine cxen, tot 78 ofzo, met het oude kachelhuis, daar kun je er inderdaad vanaf boven bij.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 09 maart 2013 10:04 AM
  [ # 20 ]

Dan zijn de oude cx’n daarin een stuk handiger!
Bij het laatste type, kun je het bij de 25gti en 22trs echt alleen van ondere.
En dat gaat al bijna niet.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 09 maart 2013 10:40 AM
  [ # 21 ]

en bij een gti turbo met airco en ABS zie je t niet eens als je niet weet waar je moet zoeken.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 maart 2013 12:00 PM
  [ # 22 ]
olga schreef:

Beste mensen,
Wellicht is het eerder aan de orde geweest, het vervangen van het oliefilter. Ik wil het filter vervangen van mijn 2200 van 1976.

Dat deed hij, Leo!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 09 maart 2013 09:32 PM
  [ # 23 ]

Waar lees jij “benzine” dan?
Een 2200 kan ook een diesel zijn hè.


Maar goed, maakt nu niet meer uit.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 maart 2013 10:09 PM
  [ # 24 ]
olga schreef:

Ik wilde vandaag het filter vervangen met het midlocktool en van onderaf dus. Gisteren even langs Halfords gereden waar ik al jaren 20W50 olie koop. Nee dus, sinds kort uit het assortiment. Wie weet een winkel/leverancier waar ik 20w50 kan kopen?
groeten
Rinus

Ik zag vandaag toevallig bij de Gamma Valvoline all climate 20W50 en ook hun eigen merk.
Prijs ben ik vergeten, sorry

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 21 september 2013 01:13 PM
  [ # 25 ]

Beste CX-ers,
Dit jaar heb ik de “bruine” weer helemaal in gebruik genomen, na het oplossen van wat oliefilterproblemen en nog wat dynamogedoe. Apk met steekproef en een zeer tevreden steekproefinspecteur en los ging ie. Mijn CX is een 2200 benzine/lpg van 1976 met nu 130.000 km. Brun Scarabee is wel eigenaardig voor 1976. Toen ik de auto in 2005 kocht in Parijs bij een bejaard artsenechtpaar, de 1e eigenaren, werd mij gezegd dat deze auto op speciaal verzoek van hen in Brun Scarabee werd afgeleverd door Citroen. Zij hadden hun oude DS 23 van ‘73 of ‘74 bij de dealer ingeruild voor deze nieuwe CX. Zij hadden als voorwaarde dat de nieuwe CX in Brun Scarabee werd geleverd. En aldus geschiedde volgens het verhaal.
Echter, na een jaar of 4 te hebben gereden met deze auto, besloot ik de auto flink aan te pakken.Het uiterlijk begon wat te verweren en te bladderen hier of daar. De carrosserie en al het plaatwerk werd tot het ijzer kaal gemaakt -geen roest,hoe kan dat toch-en tot mijn verbazing kwam na het weghalen van de bruine verflaag een egale grijze (metallic) verflaag tevoorschijn. Na poetsen van een stukje grijs was ik overtuigd dat daar Gris d’Argent onderzat Ik heb me altijd afgevraagd of Citroen indertijd een grijze CX heeft gepakt en die gewoon heeft overgeverfd of dat de auto ergens in z’n jonge jaren een nieuw bruin jasje heeft gekregen. Ik zal dat wel nooit weten.
Hoe dan ook, bruin of grijs, afgelopen zomer ben ik met de CX dwars door Frankrijk en NoordSpanje naar Portugal gereden. In Frankrijk, dwars door het midden, over de Departementales, de kleinste en de mooiste Campings Municipals opgezocht. Overal 2 nachten gecampeerd en dan door. De Pyreneeen kwam ik ter hoogte van Andorra binnen en toen dwars door dit gebergte naar Baskenland en via de Picos d’Europa naar Portugal. Na 4 weken ben ik in twee dagen !! teruggereden enkel over snelwegen. Ik snap nu pas waarom ik in 1976/1977 in Frankrijk rijdend met een Volvo Amazone altijd links en rechts voorbij werd gescheurd door CX-en en dat waren geen GTI’s….
In de kofferbak had ik veel te veel gereedschap en reserve-onderdelen. In de totaal 7000 km heeft de auto geen slag overgeslagen en soms vroeg ik me vertwijfeld af: wanneer mag ik nou eens eindelijk wat sleutelen?Niet dus…... Ook qua koeling geen enkel probleem. En het was heet de afgelopen zomer, geloof me. Rijdend in de bergen bij bijna 40 graden celcius tegen hellingen en haarspelden van meer dan 10% sloegen alleen de ventilatoren aan en ook weer af. Wel heb ik vorig jaar een tweede ventilator gemonteerd.
Wat me opvalt na 12000 km deze zomer tot nu toe, is het absolute trillingsvrije lopen van de motor, Wanneer je hoger in toeren komt, boven 4000 toeren, hoor je een soort ijl fluitend geluid van voren komen en de carrosserie is helemaal stil. Ook geen windgeruis omdat ik zowel de estra deurrubbers van CX Basis als plastic windgeleiders aan de buitenzijde heb gemonteerd.  De combinatie met de 4-bak vind ik mooi. Je kunt de motor in de 4 afwurgen tot 30 a 40 km. Als je dan gas geeft vliegt ie vooruit.
14 Dagen geleden opeens een backfire op weg naar mn werk. De volgende dag weer een keer. En alleen vanuit stilstand. De eerste gedachte was een mankement met lpg. Ik heb daarna twee dagen op benzine gereden en toen gebeurde het weer. Vervolgens de bougiekabels, bougies, rotor en verdelerkap vervangen (zat er al 50.000 km op) en geen backfires meer. 
De herfst en de winter komt er weer aan. Ik heb helemaal geen zin om de auto in de garage te laten overwinteren. Het rijdt zo strak en probleemloos. Ik zie wel; een ouwe Golf oid is zo gekocht.
groeten
Rinus van Son

Afbeelding Bijlagen
DSCN0237.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 21 september 2013 02:06 PM
  [ # 26 ]

Mooi dat alles probleemloos gaat,dus op naar nog vele kilometers rijplezier very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 21 september 2013 04:56 PM
  [ # 27 ]

mooi verhaal maar Brun Scarabee is geen enkel probleem voor 1976.

het is leverbaar geweest in modeljaar 77-79 dus als het een late 76’er is kan het.

Maar het verhaal dat ie speciaal gespoten is is natuurlijk veel leuker Smile

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 12 januari 2014 02:48 PM
  [ # 28 ]

Ha, Beste CX rijders,
In een van de vorige postings schreef ik dat mijn 2200 brun scarabee pallas benz/lpg van 1976 probleemloos over de wegen glijdt. Inmiddels, maanden verder, is dat nog steeds zo. Ik rijd ongeveer 600 km per week en niets wijst er op dat er iets mis zal gaan.
Toch heb ik een vraag: Zolang ik de auto heb- en dat is een jaar of 10- word ik geconfronteerd met een langzaam draaiende startmotor bij kouder weer. Wanneer het vriest hoor je ‘s ochtends “woe, woe, woe” en vervolgens slaat de motor altijd aan. Vorig jaar bij -10 a -12 had ik af en toe de tenen krom in de schoenen, Doetiehetofdoettiehetniet? Op lpg, en wat langer de choke gebruiken, altijd aanslaan en direct mooi rond draaien. De ontsteking is met puntjes en een Velleman transistorontsteking.

Ik vraag me het volgende af:
- Is dit langzame ronddraaien van de startmotor normaal bij dit motortype en bij lage temperaturen? Voor de volledigheid: de startmotor en de dynamo zijn recent gereviseerd, de accukabels - plus en min - zijn 20 mm kwadraat, de accu is van 2007 maar functioneert volgens mij goed.
- De motorolie is 20W50 en is bij koude motor wel erg dik. Zou een dunnere olie, zoals 10W40 of 15W40, de startmotor sneller laten draaien? En wat is dan beter, minerale olie, of half syntheet/vol syntheet?

Ik ben benieuwd naar reacties  
Rinus van Son

Rinus

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2014 03:51 PM
  [ # 29 ]

Is wel normaal Rinus. Alle smeermiddelen, ook die van de startmotor worden dikker. En vooral: de capaciteit van de accu is minder als het koud is. Met olie kun je van de 20 10 maken, maar de 50 zou ik zo houden. Met 40 heb je meer kans dat bij warme motor de druk net iets te laag is bij stationair.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 januari 2014 04:38 PM
  [ # 30 ]

Je kunt wel even de bekabeling na kijken op oxidatie.
Accu klem en draad naar de start motor,aansluiting startmotor.
Eventueel schoon maken ( schuren).

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook