Citroen dealer aan de lijn gehad en gelijk maar gevraagd naar C5 vs Xsara Picasso. Sprak op basis van ervaringen in de werkplaats voorkeur uit voor Picasso. Goedkoper in onderhoud en betrouwbaarder. Met eerste generatie C5’s hebben ze diverse uitdagingen gehad. Eerste generatie C5 die niet door dealer is onderhouden sowieso laten staan omdat je niet weet of alle modificaties zijn uitgevoerd.
Het groene bloed moet toch maar ophouden met stromen dan.
Ik zou toch écht voor een C5 Break gaan.
Desnoods zoeken naar een keurig dealeronderhouden exemplaar als je ‘t anders niet vertrouwt. Duur zijn ze sowieso niet en een C5 (break) rijdt en oogt zoveel beter dan zo’n paasei…
Tsja, ben ik helemaal met je eens.
Gebeld voor twee Xsara Picasso’s met weinig kms, veel opties voor weinig geld allebei vandaag verkocht….
De zoektocht gaat stug door. Inmiddels in een C5 gereden en een Picasso. Picasso rijdt verrassend goed nog als je uit een Xantia komt. Prima vering, lekker vlot (1.8). Was echter klassieke tweedehands autohandelaar waar ik terecht kwam. Iemand die mee reed tijdens proefrit en radio aanzette (die ik gelijk maar uitgezet heb) etc. En de auto bleek wat haken en ogen te hebben. Niet echt goed gevoel bij. En is het normaal dat na een ritje de bodem van de kofferbak -boven de uitlaat- gloeiend heet is bij een Picasso? De mat voelde warm aan, tilde de mat op en kon het metaal eronder bijna niet aanraken zo heet.
Gargage waar C5 stond was tegenpool. Vroeg waar ik woonde etc. en aangezien dat niet ver weg was stelde hij voor dat ik met de C5 naar mn Citroen-dealer zou rijden om m daar te laten bekijken.
Over de C5’s eerste generatie breek je je nek trouwens, gemiddeld genomen flink stuk goedkoper dan Picasso uit dat jaar met die kilometers. De breaks zie je helaas weer wat minder.
Vandaag maar eens voor deze bellen: http://link.marktplaats.nl/645628444
Deze (http://link.marktplaats.nl/645974579) reed ik van de week strak langs toen ik voor mn werk op weg was naar een vergadering. Even gestopt en gekeken. Diverse (kleine) gebruikssporen waaronder een barst in de voorruit over de hele breedte…
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb ook lange tijd getwijfeld of ik wel een C5 wilde hebben. Maar nu ik er een heb moet ik heel eerlijk zeggen dat het wel een van de meest fijne auto’s is die ik ooit heb gehad. En wat betreft onderhoud moet je ook een beetje geluk hebben. Ik heb ook een Xantia break gehad en deze heeft me meer dan het dubbele van de aanschaf waarde aan onderhoud gekost en ik was er zo klaar mee om Citroen maar eens te vervangen voor een ander merk.
De C5 is realistisch gezien een veel betere auto. Stoelen zitten beter, motorgeluid is beter, vering is uitstekend en de afwerking is gewoon goed. Verder heb je gewoon een beste bak met ruimte. Mijn zusje rijdt al jaren Xsara Picasso en ik moet zeggen een erg fijne auto. Wat ik altijd jammer vind is de niet in diepte verstelbaar stuurwiel. Daardoor zit ik er altijd net niet lekker in. En vergis je er niet in, ook een Xsara Picasso heeft zijn problemen wel. Maar goed zelfs hedendaagse Toyota’s zijn niet meer zo goed al 10 jaar geleden.
Ik zie in je lijstje ook een 1.8 C5 staan. Zelfpersoonlijk zou ik die laten staan en voor een 2.0 gaan. Maar ja ik kan niet in je portemonnee kijken. Dat wil overigens niet zeggen dat die van mijn uitpuilt met briefgeld.
Peteryed schreef:Ik heb ook een Xantia break gehad en deze heeft me meer dan het dubbele van de aanschaf waarde aan onderhoud gekost en ik was er zo klaar mee om Citroen maar eens te vervangen voor een ander merk.
6 jaar geleden Xantia gekocht voor 3500 euro. Rekeningen bewaard: 4.000 euro (dealer). Circa 14.0000 aan bezine en dan nog verzekering en wegenbelasting kom ik op gemiddeld 350 euro per maand, 16 cent per km.
Peteryed schreef:De C5 is realistisch gezien een veel betere auto. Stoelen zitten beter, motorgeluid is beter, vering is uitstekend en de afwerking is gewoon goed. Verder heb je gewoon een beste bak met ruimte.
Ik zie in je lijstje ook een 1.8 C5 staan. Zelfpersoonlijk zou ik die laten staan en voor een 2.0 gaan. Maar ja ik kan niet in je portemonnee kijken. Dat wil overigens niet zeggen dat die van mijn uitpuilt met briefgeld.
Heel eerlijk gezegd ben ik iets minder lyrisch over verschil Xantia-C5 dan wat ik hier lees op het forum. Wat mij vooral opvalt dat het meer een bak is. Maar ik ervaar een C5 niet als een stuk stiller. Ik hoor weinig verschil met mn Xantia. Daarnaast heb ik het idee dat ik de rijwind in een C5 meer hoor dan in een Xantia. Wel merk je dat Xantia dan meer gedateerd is. Meer gadgets op een C5 en schakelt veel soepeler dan een Xantia.
Waarom geen 1.8? Ik neem aan omdat je die onder gemotoriseerd vindt? Heb in 1.8 gereden en vond die idd slomer dan mn 2.0 Xantia maar ach, mn 2cv ervaar ik niet als te langzaam dus met zo’n 1.8 zal het ook wel meevallen.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het is altijd lastig om voor een ander wat wel en wat niet. In basis is het zo dat je de auto moet kopen waar je jezelf het meest lekker bij voelt. Let wel op dat je nu een Xantia 2.0 hebt waar je aangewend bent in alle situaties reageert de auto zoals dat verwacht. Ga je naar een 1.8 C5 komt er een keer een soortgelijke situatie waarbij je iets vraagt van het vermogen en dan kan de C5 je teleurstellen. Dat kan op dat moment, met een mooi woord, een dissatisfier zijn en dan begin je te balen. Kijk dus ook goed naar wat je nu met de auto doet en bedenk wat er gaat gebeuren als je dit met je nieuwe ook gaat doen. Dit heb ik namelijk niet goed gedaan toen ik van een C3 naar een C4 ging.
Ik ging altijd op vakantie in bergachtig gebied met een vouwwagentje met een leeggewicht van 400 kilo. En of het nou een C3 1.4 of een Mitsubishi Colt van 1995 was ik had daar nooit problemen mee. De C4 had al moeite met de Cauberg. Toen begon ik te balen.
Andersom is veel leuker. Keer op keer wordt ik positief verrast door mijn C5. Hiervoor had ik dus een C4 die alleen de C5 op afwerking verslaat maar verder voor de rest nergens in. Rijden, sturen, comfort, stilte, zitten op alle andere onderdelen ervaar ik de C5 als een erg goede auto en een van de meest fijnen die ik ooit heb gehad.
De Xantia die ik heb gehad, heb ik maar een jaar gehad en dan het dubbele aan kosten van de aanschaf van 2000 euro.
Maar goed kijk maar eens wat je doet met de auto. Rij je met aanhangers? Rij je veel in de stad? of juist niet? Veel mensen vergeten dat en gaan gewoon proefrijden, worden verliefd en alle nadelen worden niet meer gezien of recht gekletst. Mensen die van een 5 deurs naar een 3 deurs gaan roepen dan:“Ach die paar keer dat ik mensen meeneem.” Alleen niet bij stilgestaan dat het een jong gezin is met een kinderwens of die keren dat er mensen meegaan altijd de mensen die er het eerst uit moeten achterin zitten. Of dat kratje bier dat altijd op de achterbank werd gezet bij de vorige auto.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vanochtend nog lovende verhalen van collega aangehoord over zn C5 uit 2003.
En dit is dan de auto waarmee we het de komende paar jaar willen gaan proberen. Woensdag ophalen. Weet ik waar ik woe avond zit; in de auto met de handleiding erbij
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ziet er prima uit! Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vanmiddag de C5 ophalen. Deze advertentie komt net te laat: http://link.marktplaats.nl/657377208