Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Omdat de wagen vooruit wil in D denken de meeste mensen dat er een koppeling slijt of zo. Het enige wat er gebeurt is dat de vloeistof in de koppelomvormer iets warmer zal worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Brian schreef:graddus schreef:Ik begeef me misschien op glad ijs, maar is het niet zo dat een motor die in versnelling uitrolt geen brandstof krijgt en dus verbruikt, terwijl een motor waarbij de verbinding verbroken wordt, door bv te ontkoppelen, stationair gaat lopen, waardoor er wel brandstof nodig is?
Tegenwoordig is dat zeker zo, in de tijd van de XM’s nog niet (helemaal). De details weet ik nog niet, maar ik heb met een Lexia eraan gezien dat uitrollen in de versnelling nog steeds zorgde voor een injectietijd groter dan 0. Of het afwijkt van de stationaire injectietijd heb ik nog niet bekeken. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang welk toerental de motor draait, om te bepalen wat nu minder verbruikt.
In ieder geval is het dus zo dat bij een XM met ZPJ er nog steeds brandstof wordt verstookt bij het uitrollen in de versnelling.
Dit omdat je nog steeds de motor ‘iets’ laat werken, laat ronddraaien. Als de motor echt uit zou zijn dmv 0 inspuiting zit je met je tanden op het stuur. Vergelijk het maar met je motor uitzetten of een falende bobine ofzo. Dat remt echt super snel af wat gewoonweg niet meer comfortabel is. (lees: kop tegen het stuur zo snel).
Hoeveel de stappenmotor / ecu dit bijregelt hangt een beetje af van snelheid en versnelling (lees: vertraging dmv ‘omgekeerde aandrijving’)
Ouwe mopperkont
furriegurrie schreef:Plus dat je dan de remblokken op de hete remschijven blijft houden als je bijvoorbeeld na het verlaten van de snelweg moet afremmen van 120 naar 0 een tijdje moet wachten. Dit geeft meer kans op kromme schijven volgens mij….
Beetje offtopic, maar wel interessant:
Hebben automaten sneller kromme schijven?
Goed verhaal ga ik dus voor stoplicht niet meer naar zijn N doe dat ook nogal eens.
Ik denk dat automaten sneller kromme schijven hebben, slijt ook sneller.
De kans dat je met een automaat met bloed hete schijven voor een stoplicht beland is groter.
En je moet blijven remmen anders rol je verder. En dan gaan ze krom.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
In aanvulling op het voorgaande: bij automaten slijten de remschijven wel wat meer ja (vooral voor), maar het type bak maakt ook verschil.
Ik heb me laten vertellen dat de nieuwere electronisch geregelde bakken zo zijn afgericht dat er geremd wordt op de motor - en dan is de extra slijtage beperkt. Ik heb zo’n nieuwer type, en daar gaan wel iets vaker nieuwe schijven op dan bij mijn vorige handgeschakelde XM’s, maar niet alarmerend vaak.
Het zijn trouwens wel flinke jongens die schijven. Het lijkt erop dat ze ruim zijn gedimensioneerd en geventileerd, dus bij normaal gebruik behoren ze niet krom te raken. Rij je vaak berg-af met je voet op de rem dan is het misschien een ander verhaal.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs309 schreef:Brian schreef:graddus schreef:Ik begeef me misschien op glad ijs, maar is het niet zo dat een motor die in versnelling uitrolt geen brandstof krijgt en dus verbruikt, terwijl een motor waarbij de verbinding verbroken wordt, door bv te ontkoppelen, stationair gaat lopen, waardoor er wel brandstof nodig is?
Tegenwoordig is dat zeker zo, in de tijd van de XM’s nog niet (helemaal). De details weet ik nog niet, maar ik heb met een Lexia eraan gezien dat uitrollen in de versnelling nog steeds zorgde voor een injectietijd groter dan 0. Of het afwijkt van de stationaire injectietijd heb ik nog niet bekeken. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang welk toerental de motor draait, om te bepalen wat nu minder verbruikt.
In ieder geval is het dus zo dat bij een XM met ZPJ er nog steeds brandstof wordt verstookt bij het uitrollen in de versnelling.
Dit omdat je nog steeds de motor ‘iets’ laat werken, laat ronddraaien. Als de motor echt uit zou zijn dmv 0 inspuiting zit je met je tanden op het stuur. Vergelijk het maar met je motor uitzetten of een falende bobine ofzo. Dat remt echt super snel af wat gewoonweg niet meer comfortabel is. (lees: kop tegen het stuur zo snel).
Hoeveel de stappenmotor / ecu dit bijregelt hangt een beetje af van snelheid en versnelling (lees: vertraging dmv ‘omgekeerde aandrijving’)
Dus de ‘het nieuwe rijden’-tip: In de versnelling uitrollen in plaats van ontkoppelen, is minder zinnig dan het lijkt. (Misschien wel helemaal onzin)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Het is zuiniger dan gas blijven geven tot 10 meter voor je doel en dan vol in de ankers
En uit de versnelling rol je dan nog veel verder natuurlijk, maar kost het je wel jestationair verbruik.
Het eerste deel dat je afremt op de motor spuit de motor wel iets in om het afremmen op de motor zo rustig mogelijk te laten gaan. Als daarna de grootste schok is opgevangen spuit de motor niet meer in en dan rij je wel ‘gratis’.
Dus het verschilt denk ik per rijder, per situatie wat je nou het beste kan gebruiken.
Ouwe mopperkont