Nadat ik vorige maand de carterpan van mijn moeders auto eraf had gehad (BX TGD break), heb ik datzelfde vandaag gedaan met de BX Army. Reden hiervoor is dat ik de olie nogal gruisig vondt, en de carterpan van binnen schoon wou maken. Allemensen, wat daar al niet op de bodem lag. Je kon er zo een schuurtje mee teren. De auto van mijn moeder viel nog mee, toch zat de cartenpan er nog fabrieks op, en dat na 448.xxx KM. De BX Army heeft 334.xxx gelopen, en daar zat werkelijk asfalt onderin.
De pakkingresten van de carterpan heb ik in de straalkast van de pan ontdaan. Daarna gelijk maar de hele pan schoon gestraald, en in de zinkspray gezet. Alleen de buitenkant natuurlijk, de binnenkant was mooi schoon na een afwasborstel te hebben gemold, een half uur in de ontvetterbak, en daarna nog 3 bussen remmenreiniger.
Beide auto’s lopen nu veel mooier. Starten beter, lopen mooier staionair, en komen veel beter op toeren. De auto van mijn moeder was dus al vorige maand, en die olie is nog steeds helder: De auto loopt zelfs zuiniger!! Ik hoop dat de Army dat ook gaat doen, maar die liep al zuinig (1:21) dus dat zal wel niet.
Al met al dus zeker de moeite waard om de cartenpan van je wat oudere diesel er eens af te halen. Het is even werk, vooral bij de jongere BXen met Xantia motor, want dan zit de steun van dynamo / HP-pomp nogal in de weg: Die moet er dus af.
De gewone BX diesels, XUD9 vóór 1993, ben je in uurtje klaar. Kan langer duren, afhankelijk van hoe smerig die bende was / is. Ik heb de mazzel een straal-kast te kunnen gebruiken, dan heb je het zooitje zo schoon. Wij, Jeroen_M en ik, zijn wat langer bezig geweest, omdat we omgelummeld hebben, maar vooral ook gelijk alles schoon hebben gemaakt waar je anders niet bui komt.
Ik ga dit in de loop van dit jaar bij al mijn auto’s doen.
Test
Ja, zwagert, gezellig zo’n middagje sleutelje. Logisch dat de boel nu lekkerder loopt en minder zuipt, want met een schoon blok en nieuwe olie is er veel minder wrijving. Dat scheelt brandstof en slijtage. Dat was weer mooi een stukje autobehoud, waaraan wij ons hebben gelaaft.
Het is iedereen aan te raden regelmatig de motor te verwennen met nieuwe olie en bijbehorend filter. En zo na een jaartje of 12 mag de pan er wel eens onder vandaan om de daarin opgebouwde drek te verwijderen. Daar wordt de auto blij van en zijn bestuurder ook.
`verum ipsum factum’
dat heb dan weer verzaakt. Ziet er namelijk gelikt uit, zo’n zink-spray carterpan. Heb het oliefilter ook in die kleur gezet. Grapje van de monteur zullen we maar zeggen.
En toch zou ik het zonder foto aan een eider met een wat oudere auto aan willen raden. Vooral de wat oudere diesels…
Test
V2 schreef:Zijn er geen voor/na fotos? Dat is namelijk wel de ultieme manier om zoiets te promoten
Wij waren weer eens niet zo bijdehand om :photo ‘s te maken. We hebben niet heel erg de beschikking over een eigen digitale camera. Die moet dan weer bij de gratie gods geleend zien te worden en dat kan dan weer niet altijd.
Het wordt tijd voor een digitale camera van onszelf! Als er hier iemand eentje over heeft vanaf iets van 1,2Mpixel, dan kunnen wij en de medeforummers daar best wel blij van worden (dankzij de foto’s die we ermee kunnen maken). Dat wordt dan in navolging van diverse forum-auto’s zomogelijk de eerste forum-camera
`verum ipsum factum’
Nou, mijn vader heeft er wel één die ik wel eens kan lenen. Maar die gebruikt hem zelf vaak. En vandaag dus ook…
Maar op de meeting de 15de kan iedereen het zien
Test
gewoon een schone pan op voorraad houden dan maar Hoeft ie bij heel verschrikkelijke koekzooi ook niet lang zonder pannetje te staan op straat….....
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Op straat? Lekker verwarmde schuur, met brug.
Voordeel van ruim wonen
Test
Thijsvandebles schreef:Op straat? Lekker verwarmde schuur, met brug.
Voordeel van ruim wonen
tja, we hebben het niet allemaal zo luxe. mjin garagebox is echt wel vol met twee bx breaks. de rest staat buiten….....
en sleutelen moet dus ook buiten.
Complete motoren omhangen, buiten….........
onder de flat
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Thijsvandebles schreef:Op straat? Lekker verwarmde schuur, met brug.
Voordeel van ruim wonen
tja, we hebben het niet allemaal zo luxe. mjin garagebox is echt wel vol met twee bx breaks. de rest staat buiten….....
en sleutelen moet dus ook buiten.
Complete motoren omhangen, buiten….........onder de flat
OP dit moment zit ik ergens in dít pand te forummen
Test
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
V2 schreef:Zijn er geen voor/na fotos? Dat is namelijk wel de ultieme manier om zoiets te promoten
Klinkt inderdaad goed. Maarum ik zie me dat zelf niet zo snel doen, moet ik toch eens slutelervaring opdoen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:V2 schreef:Zijn er geen voor/na fotos? Dat is namelijk wel de ultieme manier om zoiets te promoten
Klinkt inderdaad goed. Maarum ik zie me dat zelf niet zo snel doen, moet ik toch eens slutelervaring opdoen.
Patrick
Dit is met basis vaardigheden wel te doen. Wat vooral belangerijk is dat je de schone pan, met nieuwe pakking, en eventueel met extra vloeibare pakking (doe ik altijd), rondom goed op moment vastzet. Dus alle 23 boutjes rondom met dezelfde kracht angetrekken. Hier zijn zgn. moment-sleutels* voor. Voor deze klussen gebruik ik die niet: Ik doe het op gevoel. Maar bij bijvoorbeeld bij cylinderkoppen gebruik ik um zeker!!
*= Een moment sleutel is in te te stellen op een bepaaldde kracht. Bijvoorbeeld 10 nM, dat betekend dat als je een hefboom van 1 meter aan de ratel hebt, je daar 1 kilo aan hangt. Dat is dan de kracht waarmee je iets vast zet. Kracht maal arm dus, basis natuurkunde. Draai je door nadat je die ingestelde kracht hebt bereikt, dan klikt de moment-sleutel door. Dit is te vergelijken met een ratel die je de verkeerde kant opdraait.
Situatieschets:
Test
Mooie helder uitleg over dat aanhaalmoment. Ik had het niet beter kunnen doen. Ik kan er alleen aan toevoegen dat een bepaald aanhaalmoment op een bout of moer resulteert in een bepaalde klemkracht, evenredig met het aanhaalmoment. Daar is het allemaal om te doen als dingen met een bepaald aanhaalmoment moeten worden vastgetrokken.
Hoe die klemkracht zich verhoudt ten opzichte van het aanhaalmoment is afhankelijk van de spoed van de schroefdraad. Hoe fijner de schroefdraad, des te groter is de klemkracht bij hetzelfde aanhaalmoment.
`verum ipsum factum’
Nou inderdaat:
Alleen daar heeft de autofabrikant al over nagedacht. Die verteld ons alleen wat het aanhaalmoment is. Als hij ons ging vertellen wat de klemkracht is, dan kun je dat zelf wel uitrekeken, maar daar hebben monteurs geen zin in.
Test
Thijsvandebles schreef:Nou inderdaat:
Alleen daar heeft de autofabrikant al over nagedacht. Die verteld ons alleen wat het aanhaalmoment is. Als hij ons ging vertellen wat de klemkracht is, dan kun je dat zelf wel uitrekeken, maar daar hebben monteurs geen zin in.
Ik moet binnenkort ook zoiets doen; wat kostte de carterpanpakking je?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:Nou inderdaat:
Alleen daar heeft de autofabrikant al over nagedacht. Die verteld ons alleen wat het aanhaalmoment is. Als hij ons ging vertellen wat de klemkracht is, dan kun je dat zelf wel uitrekeken, maar daar hebben monteurs geen zin in.
Ik moet binnenkort ook zoiets doen; wat kostte de carterpanpakking je?
bij mij gaat dat in het voorjaar gebeuren, met nog een aantal andere dingetjes
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Heb ‘t vorige maand gedaan, kwam inderdaad een berg zwarte narigheid uit zeg!!! Sindsdien is de carterpan trouwens nog steeds geheel olievrij (de buitenkant dan hè!!)