een goeie vriend van mij hier heeft een SM motor in een DS gedaan (vrijwel bekende auto eigenlijk). De eigenaar ervan heeft me gevraagd of het mogelijk is om lpg te instaleeren (omdat ik zelf op lpg loop in mijn DS… hier lopen er maar weinig DSen op). Ik heb deze vraag al is eerder aan de jongens van Auto Renaissance gevraagd, en een vaag antwoord van gekregen. Ik neem aan dat als je de kringen kan vinden/maken om op de carburateurs te doen dat het mogelijk is. Na oplossen van een paar koelings problemen loopt deze SM motor prima in de DS, overigens.
gr.
Hans Staartjes
Hans Staartjes
vraagje: waarom heeft die vriend er een SM blok ingelepeld ? Als je zuinig op LPG wil rijden lijkt me dat nou net niet de meest logische keuze. Een SM motor is om ‘sportief’ mee te rijden, op benzine dus, en niets anders, daar zijn ze voor gemaakt.
Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk even op www.citroensm.net
Loopt in het forum net een draadje over!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmm, de ervaringen lopen dus nogal uiteen. De conclusie die je daaruit kan trekken is duidelijk lijkt mij. Hij kan dus goed op LPG lopen.
Vaar zijn problemen als backfire afhankelijk van de manier van inbouw en afstelling. Ook het vermogensverlies is over het algemeen genomen met enig ceatief afstelwerk redelijk op te vangen bij. Dus een goed ingebouwde installatie zou moeten werken.
(Maar dat is de mening van iemand die nogal LPG-minded is… ik ga zelfs mijn 2CV op gas zetten.)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Hmm, de ervaringen lopen dus nogal uiteen. De conclusie die je daaruit kan trekken is duidelijk lijkt mij. Hij kan dus goed op LPG lopen.
Vaar zijn problemen als backfire afhankelijk van de manier van inbouw en afstelling. Ook het vermogensverlies is over het algemeen genomen met enig ceatief afstelwerk redelijk op te vangen bij. Dus een goed ingebouwde installatie zou moeten werken.
(Maar dat is de mening van iemand die nogal LPG-minded is… ik ga zelfs mijn 2CV op gas zetten.)
Inderdaad kan een SM motor best op LPG, maar het afstellen en backfire-eren is een groot probleem, omdat het inlaat traject veel te lang is.
Een SM loopt dus alleen goed op LPG als je het gas op de een of andere manier per cilinder kan inbrengen, dus of met lpg injectie, of met 6!!! gasmengstukjes, 1 per venturi.
Overigens, kost het wel 20% vermogen als je met 6 gas mengstukjes gaat werken, dus LPG injectie verdiend de voorkeur!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het grote probleem bij de Sm ( en vooral de I.E.) is dat er bijna geen ruimte in de motorruimte is… Verder ligt het reserve wiel in de (kleine) kofferbakDus er past maar een kleine tank in. De aluminium hoge toeren maserati loopt prima op LPG. Het vermogen is al heel hoog dus dat merk je als je normaal rijdt niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Het grote probleem bij de Sm ( en vooral de I.E.) is dat er bijna geen ruimte in de motorruimte is… Verder ligt het reserve wiel in de (kleine) kofferbakDus er past maar een kleine tank in. De aluminium hoge toeren maserati loopt prima op LPG. Het vermogen is al heel hoog dus dat merk je als je normaal rijdt niet.
Een SM op lpg rijdt echt minder als een sm op echte brandstof. 20% vermogens afname is veel, zelfs als je 170 pk hebt. Alleen met LPi heb je hier geen last van, en dat is nu zelfs al te krijgen voor auto’s met carburatie! helemaal mooi als je een latere SM hebt, met een USA inlaatspruitstuk, want daar kan je zonder heel veel moeite 6 injecteurs inbouwen!
Het grote probleem is inderdaad het gebrek aan ruimte in de koffer en onder de motorkap.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gelukkig gaat het hier dus om een DS met SM blok. Zijn er ook lange-termijn-ervaringen trouwens?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Gelukkig gaat het hier dus om een DS met SM blok. Zijn er ook lange-termijn-ervaringen trouwens?
Ik heb geen idee of er mensen zijn die langdurig SM hebben gereden op LPG.
De gemiddelde Nederlandse Sm rijder rijd max 10.000 per jaar, vaak nog minder. En de echte Sm rijder walgt van het woord lpg…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
waterman771 schreef:patje74 schreef:Gelukkig gaat het hier dus om een DS met SM blok. Zijn er ook lange-termijn-ervaringen trouwens?
Ik heb geen idee of er mensen zijn die langdurig SM hebben gereden op LPG.
De gemiddelde Nederlandse Sm rijder rijd max 10.000 per jaar, vaak nog minder. En de echte Sm rijder walgt van het woord lpg…...
En het milieu walgt van oude, vervuilende benzinemotoren. Dan liever LPG: veel schonere uitlaatgassen
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DriverD schreef:waterman771 schreef:En de echte Sm rijder walgt van het woord lpg…...
En het milieu walgt van oude, vervuilende benzinemotoren. Dan liever LPG: veel schonere uitlaatgassen
En zo ken ik er nog wel een paar. Stuk voor stuk, allemaal inkoppertjes.
Dus zullen we, voordat we weer beginnen over koken op gas, weer ontopic gaan?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:waterman771 schreef:patje74 schreef:Gelukkig gaat het hier dus om een DS met SM blok. Zijn er ook lange-termijn-ervaringen trouwens?
Ik heb geen idee of er mensen zijn die langdurig SM hebben gereden op LPG.
De gemiddelde Nederlandse Sm rijder rijd max 10.000 per jaar, vaak nog minder. En de echte Sm rijder walgt van het woord lpg…...En het milieu walgt van oude, vervuilende benzinemotoren. Dan liever LPG: veel schonere uitlaatgassen
ach dat milieu is toch al naar de kl..te…
en zolang half afrika nog met een 404 uit 1960 rijdt hebben die paar schone auto’s hier echt helemaal geen zin!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
waterman771 schreef:DriverD schreef:waterman771 schreef:patje74 schreef:Gelukkig gaat het hier dus om een DS met SM blok. Zijn er ook lange-termijn-ervaringen trouwens?
Ik heb geen idee of er mensen zijn die langdurig SM hebben gereden op LPG.
De gemiddelde Nederlandse Sm rijder rijd max 10.000 per jaar, vaak nog minder. En de echte Sm rijder walgt van het woord lpg…...En het milieu walgt van oude, vervuilende benzinemotoren. Dan liever LPG: veel schonere uitlaatgassen
ach dat milieu is toch al naar de kl..te…
en zolang half afrika nog met een 404 uit 1960 rijdt hebben die paar schone auto’s hier echt helemaal geen zin!
Mooie optimistische gedachte… Vooral na die oproep van Patje om weer ontopic te gaan
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat het best een mooie oplossing kan zijn als je je SM blok van de grond af voor LPG-only opbouwt. LPG heeft een hoger octaan dan benzine, dus je kan de motor inrichten voor hogere compressie, met LPi heb je dan aanverwante betere prestaties dan de standaard benzinevariant (mits je je ontsteking ook nauwkeurig onder controle hebt) Zo’n oplossing is sportiever dan de benzine variant, alle verhalen zoals ‘LPG is voor koken’ ten spijt. Ik neem aan dat een SM blok dan ook geschikt is voor loodvrije benzine, trouwens?
Nog mooier is op Ethanol gaan rijden. Ook milieuvriendelijk, nog een hogere compressie, en vaak kan het gewoon door alleen grotere sproeiers in de carbsurateurs… ontsteking beetje bijstellen, en gelijk ook weer vermogenswinst… op een vernieuwbare energiebrin… En geen LPG tank nodig. Alleen het spul tanken is wat lastig .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Ik denk dat het best een mooie oplossing kan zijn als je je SM blok van de grond af voor LPG-only opbouwt. LPG heeft een hoger octaan dan benzine, dus je kan de motor inrichten voor hogere compressie, met LPi heb je dan aanverwante betere prestaties dan de standaard benzinevariant (mits je je ontsteking ook nauwkeurig onder controle hebt) Zo’n oplossing is sportiever dan de benzine variant, alle verhalen zoals ‘LPG is voor koken’ ten spijt. Ik neem aan dat een SM blok dan ook geschikt is voor loodvrije benzine, trouwens?
Een SM blok gaat perfect op loodvrij, ik doe dat al 50.000 km.
Alleen de compressie verhogen zal niet eenvoudig zijn, de kleppen raken de zuigers nu al bijna…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:sans-pareil schreef:Ik denk dat het best een mooie oplossing kan zijn als je je SM blok van de grond af voor LPG-only opbouwt. LPG heeft een hoger octaan dan benzine, dus je kan de motor inrichten voor hogere compressie, met LPi heb je dan aanverwante betere prestaties dan de standaard benzinevariant (mits je je ontsteking ook nauwkeurig onder controle hebt) Zo’n oplossing is sportiever dan de benzine variant, alle verhalen zoals ‘LPG is voor koken’ ten spijt. Ik neem aan dat een SM blok dan ook geschikt is voor loodvrije benzine, trouwens?
Een SM blok gaat perfect op loodvrij, ik doe dat al 50.000 km.
Alleen de compressie verhogen zal niet eenvoudig zijn, de kleppen raken de zuigers nu al bijna…
je kan dan ook de kleppen uitwerken in de zuiger
natuurlijk ben je dan wel serieus aan het experimenteren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017