1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Distributieriem geknapt: opties?
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 14 maart 2013 10:06 PM

Hier in Zwolle staat er een BX 19 TZI met een geknapte distributieriem. Kan je daar nog wat mee of is dat einde oefening? Ik weet namelijk dat Mercedes ervoor zorgt dat bij een geknapte distributieriem motorschade beperkt blijft. Helaas ken ik de BX niet zo goed dat ik weet of dat een BX dan nog een tweede kans krijgt. Jullie weten meer, jullie zijn de deskundigen. Dus: is deze BX nog te redden of?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2013 10:28 PM
  [ # 1 ]

Als je nog een reserve cilinderkop en tijd hebt is er nog wel wat leuks van te maken…
Ik geloof dat de schade meestal wel beperkt blijft tot kromme kleppen…

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 14 maart 2013 10:48 PM
  [ # 2 ]

en eventueel beschadigde zuigers…


Als de riem knapt blijft de nokkenas stilstaan, dus een aantal kleppen steken de cilinder in terwijl de zuigers op en neer blijven gaan…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 maart 2013 11:58 PM
  [ # 3 ]

Ga er maar van uit dat er minimaal een andere kop op op moet (of de huidige kop laten reviseren). En uiteraard een nieuwe distributieriem Wink

Je KAN proberen alles op tijd te zetten en een nieuwe riem er om te leggen, er is een hele kleine kans dat alles heel is gebleven (moet je eigenlijk niet van uit gaan, net zo min als dat je een betrouwbaar inkomen kan genereren d.m.v. krasloten). Dan uiteraard eerst tornen, niet meteen starten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2013 12:17 AM
  [ # 4 ]

Eerst checken. Als de boel is geknapt is vaak de nokkenas gebroken en is er verder weinig kapot.
Biedt 100 eu en ga kijken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 15 maart 2013 01:55 AM
  [ # 5 ]

Bij mijn Tri is ook de riem geknapt, 5 minuten nadat ik ‘m gekocht had. Nieuwe riem erop en hij liep meteen weer, maar heeft nooit zo lekker gelopen als ‘ie zou moeten. Compressie was net iets lager dan zou moeten. De kleppen staan recht bij deze motoren, dus je hebt kans dat de schade beperkt is gebleven. Bij bijvoorbeeld een 16v is het meteen kleppensoep.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 maart 2013 08:52 AM
  [ # 6 ]

Ik vind het een lastige keuze. Ik ben echt bij lange na nog niet zó ervaren. Maar ik ben wel handig en niet bang om mijn handen vies te krijgen en daar begint het allemaal mee. Het probleem is dat ik wéét dat deze auto gesloopt gaat worden (na een paar onderdelen verkocht), want dat zei de handelaar/autogarage/autohersteller/louche beunhaas al toen ik hem sprak. Het is verder een type-drie, dus niet echt heel erg bijzonder.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 15 maart 2013 09:22 AM
  [ # 7 ]

100 euro bieden en dan lekker gaan sleutelen Smile.

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 15 maart 2013 03:39 PM
  [ # 8 ]

Kijk gewoon wat ie aan onderdelen waard is voor je, dan kan je er iig geen buil aan vallen Wink

Daarna inderdaad lekker gaan leren sleutelen Very Happy

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 maart 2013 04:28 PM
  [ # 9 ]

Zal wel moedig zijn als je hem kan redden van de sloop! Ik snap het alleen even niet meer.. Je verkoopt die aubergine BX omdat je de middelen en kennis niet hebt die die nodig heeft om opgeknapt te worden, en vervolgens wil je dit weer kopen? Laughing

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 maart 2013 04:44 PM
  [ # 10 ]

Nee. De aubergine is verkocht omdat die (enige) olielekkage had. Het was niet zo dat die auto vanwege financiële tegenslag of zulks weg moest. Waar het mij bij de TZD wel aan ontbrak is het geld om álle olielekkagepunten te (laten) herstellen voor eind april (i.v.m. APK) en/of de kennis en vaardigheid om het zelf te doen. Nog elke dag twijfel ik of ik er goed aan heb gedaan, want die turbodiesel is zo’n soepel motortje… Van de turbodieselmotor had ik ook geen wph dus die had er dan ook nog moeten komen. Al met al geen optie.

Voor deze benzine heb ik wel wat informatie, dus dan wordt eraan sleutelen al ietsje bereikbaarder.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 maart 2013 06:54 PM
  [ # 11 ]

hij lekt inderdaad wel wat olie, maar of dat nu de bottleneck is voor de apk….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 maart 2013 06:59 PM
  [ # 12 ]

Oh, ik heb altijd begrepen dat een APK-keurmeester meteen afkeur aanstreept als er een druppeltje op zijn smetteloze vloer ligt (tenzij hij een of andere duistere, Indiase achternaam heeft).

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 15 maart 2013 08:24 PM
  [ # 13 ]

Ik had gebeld met het APK keuringsstation toen ik mijn Chic wilde laten keuren (je weet wel, 60cm plas onder de auto na een nachtje stilstaan). Ze zeiden dat olielekkages geen probleem zijn, zolang het niet te erg is. Ik ben toen met de BX naar het APK station gegaan, en hij was niet afgekeurd op de olielekkage (wel op legio andere zaken).

Maar, ontopic: ik sluit me aan bij de rest: 100 euro bieden en lekker sleutelen. Ik verwacht dat de kop overleden is, maar wil je het zeker weten moet je een compressietest doen en uiteraard het blok openschroeven. Persoonlijk zou ik wel nog beginnen aan een andere kop, maar als de schade erger is, zou ik er mijn vingers niet aan branden…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 15 maart 2013 09:19 PM
  [ # 14 ]

Hoe is de rest van de auto er eigenlijk aan toe?

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 maart 2013 09:35 PM
  [ # 15 ]

Ik heb er kortstondig naast gestaan. Nieuwe banden, dikke schram op een voorspatbord, achterklep is niet netjes. Geen roestige buitenkant. Ik heb binnenspatborden, deuren en hoekranden nog niet kunnen controleren. Gewoon een gebruikte BX dus, maar dan wel een luxe met elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en een elektrische rechterbuitenspiegel Laughing

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook