Beste citroen liefhebbers,
Sinds vandaag ben ik in het bezit van mijn rijbewijs, en deze groene zx!
Ik ben er super blij mee, en hij rijdt onwijs lekker, maar ik hoor toch graag even jullie mening.
Het betreft een 1.4i reflex, 75 pk uit 1994. Voor 650 euro gekocht bij een universele garage.
De kilometerstand is 43.500. Net een week nieuwe APK.
Zijn er dingen die ik na moet kijken, op moet blijven letten, of nu gelijk moet laten nakijken?
Ik zat zelf te denken aan een grote beurt voor de zekerheid, of is dit niet nodig?
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groeten,
Wouter
Hoe kan ik vanaf mijn telefoon plaatjes bijvoegen?
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
proficiat met je rijbewijs. Ik ga zelf mijn examen binnen 2 maand doen
en proficiat met je zx!
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Welkom.
Waar moet je op letten? Distributieriem, met die kmstand is die nooit vervangen maar is hij lang over zijn houdbaarheidsdatum.
Plaatjes toevoegen, altijd eerst ergens op het net plakken en dan de link naar hier overnemen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gefeliciteerd met je ZX! Welcome to the club!
Leuke km-stand, maar pas op dat hij goed onderhouden is, van veel stil staan wordt een auto ook niet beter. Versleten of uitgedroogde rubbers en hoezen enzo~
@ paso: interval voor de distributie is (bij een 1.8 8v XU in ieder geval) om de 120.000km of 8 jaar volgens mij). Dus als die nog nooit vervangen is dan zal die waarschijnlijk al geknapt zijn na 19 jaar en dat lijkt me niet, want hij rijd nog
Waar je bij de ZX in ieder geval op moet letten is dat de koppakking van de 1.4’tjes erg kwetsbaar is. Als je een temperatuurmeter hebt, die mag dus niet boven de 90 graden uit komen. Doet ie dat wel, direct stoppen, niet doorrijden om nog snel thuis te komen, dat kost je de koppakking namelijk.
Heb je een vreemde muffe geur uit de ventilatieroosters als je de verwarming hoog zet (bij een warme motor uiteraard) dan is je kachelradiator lek, geen duur klusje, maar kost je wel een dag werk, dan mag het hele dashboard eruit. Al denk ik dat het bij een auto die zo weinig gebruikt is niet snel zal voorkomen.
Wat ZX’en ook graag doen, is roesten bij de veerpoot bevestigingen, de mijne is bij de bevestiging rechtsvoor een beetje krokant, en onder de accu willen ze ook graag roesten
Wat je in ieder geval kunt doen (wat ik bij mijn auto gedaan heb, daar had ik helemaal geen onderhoudshistorie van) is bij een goeie garage de gehele auto na laten lopen op gebreken of komende reparatie’s. En zorgen dat je de onderhoudsgeschiedenis zo compleet mogelijk hebt, dus uitzoeken bij welke garage’s hij allemaal geweest is en daar de onderhoudsgeschiedenis opvragen. Dat was bij mijn ZX vrij simpel, had de originele boekjes nog van de dealer waar hij gekocht is, onderhoud van 1996 t/m 2004 compleet.
Bij diverse garage’s langs gegaan, heb nu de onderhouds geschiedenis van:
1996 t/m 2004
2005 t/m 2007
een stukje van 2011
juni 2012 tot nu (de tijd dat ik de auto heb)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Een echte dame is het niet trouwens, daar zijn ze nog te jong voor. ZX’en zijn net pubers
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon